cd
door cdeetje Jul 16, 2009 om 08:45
Geldzaken & recht

Meisjesnaam

Wie weet of een vrouw verplicht is om haar meisjesnaam te gebruiken bij een opleiding? Ik heb namelijk een dicussie daarover gehad met de leidinggevende. Zij zegt dat ik verplicht ben om mijn meisjesnaam te gebruiken en niet mijn getrouwde naam, mijn meisjesnaam zou ook op mijn diploma komen te staan, Ik ben het daar niet mee eens, ik wil gewoon mijn mans naam gebruiken, reactie die ik kreeg was dat ik maar aan mijn meisjesnaam moest wennen. Mag dat eigenlijk wel? Kunnen ze mij verplchten mijn meisjesnaam te gebruiken tegen mijn wil? Wie weet daar meer van?

19805 38 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jul 16, 2009 om 09:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als het om een officieel diploma gaat, moet daar uw meisjesnaam in staan omdat dan uw naam overeenkomstig de gemeentelijke basisadministratie is.

Mocht u later bijvoorbeeld gaan scheiden en uw eigen naam weer aannemen, dan kunt u niet meer zomaar aantonen dat het uw diploma is.

Ook komt de naam op het diploma niet overeen met wie u bent.

U kunt dus niet alleen verplicht worden, u bent het ook (in uw paspoort staat immers ook nog uw meisjesnaam).

johanpc
door johanpc - Jul 16, 2009 om 09:38
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is wettelijk geregeld voor wat jij wilt zou de wet mbt de geboorte naam eerst veranderd moeten worden.

am
door ammaasdam - Jul 17, 2009 om 13:25
1 Antwoorden / 2 Vragen

Schei toch eens uit met de term MEISJESnaam!

Gebruik GEBOORTEnaam.   Dat is je eigen naam!.

Het was in Nederland de gewoonte de naam van je echtgenoot te gebruiken, nooit een verplichting.

Nu kunnen mannen ook de naam van hun vrouw gebruiken.

Mannen hebben toch ook geen jongetjesnaam!

ro
door roeldejong - Jul 17, 2009 om 13:32
2 Antwoorden / 2 Vragen

Datzelfde probleem hebben wij ook gehad. Een beetje vreemd.

Ik denk dat men er al bij voorbaat vanuit gaat in Nederland dat je ooit zal scheiden en stel er moet dan een ambtenaar een naamswijziging doen.

Wij, mijn vrouw en ik, hadden dit ook liever anders gezien.

Groet!

ma
door marleenvanh - Jul 17, 2009 om 13:42
452 Antwoorden / 1 Vragen

Nou breekt mij klomp. Ik "vecht" al jaren tegen het feit dat ik "overal" de familienaam van mijn man "opgespeld" krijg....terwijl ik juist mijn eigen naam wil (en heb ge)houden. In ons trouwboekje (we zijn in oktober 2000 getrouwd) staat bij ons beiden dan ook duidelijk: familienaam voor het huwelijk"  en "familienaam na het huwelijk", welke vervolgens bij beiden gelijk zijn gebleven. (Mijn man had er namelijk ook voor kunnen kiezen om bij het huwelijk mijn familienaam aan te nemen...). Toch kreeg ik bijv. in 2007 nog het formuliertje, waarmee werd goedgekeurd dat ik iemand machtigde voor mij een stem uit te brengen, retour met daarop de familienaam van mijn man aangevuld met "geboren: "mijn naam". Dat was wel degelijk ook een officieel wettelijk papier!  Daartegen heb IK toen geprotesteerd en nooit een reactie gekregen......In Frankrijk (dat is dan wel een ander land waar ze zowiezo achterlopen omdat iedere ongetrouwde vrouw daar nog mademoiselle -mejuffrouw- is) was het helemaal  onmogelijk om met mijn eigen wettelijke naam op de hypotheekakte te komen. Dat kon de computer van de bank niet aan...Ik was Mme. "Naam van mijn man".

De vraag in uw geval is: Valt dit diploma ook onder "een wettelijk document" in de zin van deze "wet op naamsgebruik"
Wellicht kan deze site u verder helpen.
http://www.steenwijkerland.nl/content.jsp?objectid=46013

Succes (ook met de studie!)
M.

weetnietveel
door weetnietveel - Jul 17, 2009 om 14:06
69 Antwoorden / 2 Vragen
jo
door jolandabw - Jul 17, 2009 om 14:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op een diploma mag alleen je geboorte naam staan omdat het een officieel dokument is. Dit is bij wet geregeld net als op je rijbewijs.

weetnietveel
door weetnietveel - Jul 17, 2009 om 14:10
69 Antwoorden / 2 Vragen

Wat een gedoe zeg.
Zet gewoon de naam van je man en jezelf achter elkaar b.v. Jansen-Smit, wat is daar mis mee? Het lijkt tegenwoordig wel alsof men bang is de eigen identiteit kwijt te raken wanneer de naam van de man gebruikt wordt.

an
door anlumar - Jul 17, 2009 om 14:23
5 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk blijft de naam die je bij je geboorte hebt gekregen altijd je eigen naam. Maar ná huwelijk mag je, zonder je ervoor te hoeven excuseren of aan te geven waarom, de naam van je man dragen!!Heb dit zelf pas meegemaakt. Nieuw rijbewijs: alleen mijn 'meisjesnaam' werd vermeld. Niet geinformeerd hoe ik het zelf wilde...Na protest van mijn kant uiteindelijk gewijzigd en nu dus mijn dubbele naam op dit document. Het lijkt tegenwoordig wel of je je ervoor moet schamen getrouwd te zijn. Bovendien in geval van legitimatie brengt dit ook verwarring: pakje met alleen mijn mans naam, word niet afgeleverd als alleen mijn meisjesnaam op het document staat... Altijd had een getrouwde vrouw een dubbele naam en nu moet je er voor knokken, vreemde situatie!!

an
door anlumar - Jul 17, 2009 om 14:25
5 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal mee eens!

mj
door mjurgen - Jul 17, 2009 om 14:26
62 Antwoorden / 19 Vragen

De geboortenaam is de wettelijke naam. Het voeren van de naam van de partner doet daar niet aan af.

Voor Weetnietveel:

Ik ben ervan overtuigd dat mannen in het algemeen veel meer moeite hebben om de naam van de vrouw te gebruiken dan andersom. Zoveel over verlies van de identiteit.

an
door anlumar - Jul 17, 2009 om 14:27
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dan moet op het diploma e.d. gewoon een dubbele naam vermeld worden. Na evt. scheiding is dan toch de meisjesnaam vermeld....

jo
door johnfy - Jul 17, 2009 om 14:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

Om de verwarring weg te nemen;
U mag de achternaam van uw partner gebruiken als u gehuwd bent of een
geregistreerd partnerschap bent aangegaan. Het gaat hier om
dagelijks gebruik. In de basisadministratie van uw gemeente is het
mogelijk om dit naamgebruik te registreren. Uw eigen officiële
achternaam wijzigt niet. Er vindt dus geen naamswijziging plaats. Op
officiële bescheiden wordt altijd uw eigen officiële achternaam
vermeld. Voor het gebruik van de achternaam van uw partner heeft u geen
toestemming nodig van uw partner. Het gebruik van elkaars achternaam
geldt ook voor gehuwde/geregistreerde partners van gelijk geslacht.

Voor het wijzigen van het naamgebruik van u en/of uw partner moet u zich vervoegen bij de afdeling burgerzaken van uw gemeente.

Veel meer informatie over het naamgebruik is beschikbaar op www.postbus51.nl

djintara
door djintara - Jul 17, 2009 om 14:55
31 Antwoorden / 11 Vragen

ik ben het helemaal met jou eens! Wat een gezever.

la
door ladie60 - Jul 17, 2009 om 15:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

dat is lachen, heb al jaren mijn geboorte naam, maar als ik bij wettelijke instansie kom , vragen ze altijd naar mijn meisjesnaam. Zeg ik altijd , mag het ook deze zijn.

Zo in gebakken zit het in Nederland  met naam echtgenoot

kamphuysen
door kamphuysen - Jul 17, 2009 om 15:18
252 Antwoorden / 68 Vragen

De Geboorte naam blijft je hele leven je bloed eigen naam, wel of niet gehuwd, dat je vanwege (oneigelijke) emotie een naam wenst te gaan dragen van een ander, doet niets aan of af aan het feit, dat  je na dat  je uit het geboorte kanaal bent gekomen van moeder, je op een veel later moment evt. je naam zou kunnen veranderen vanwege een getrouwd zijn. Het nemen van de mans naam is in de wet vastgesteld als een tijdelijk '' iets'' en in GBA wordt het niet genoteerd...

mr.kamphuysen

af
door afrans - Jul 17, 2009 om 15:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

de enige verplichting waar de geboorte naam op moet staan is op het rijbewijs en het pasport met de vermelding van echtgenoten van en dan de mans naam voor de rest staat er bij mijn vrouw alles op bijde namen of alleen mijn naam

aa
door aaltjebudie - Jul 17, 2009 om 15:56
3 Antwoorden / 0 Vragen

Heel veel mensen, vooral vrouwen, menen dat als ze gaan trouwen ze de naam van de echtgenoot krijgen. Dit is echter niet zo, integendeel: als men in Nederland gaat trouwen of een partnerschap laat registreren, heeft men alleen het recht de naam van de partner te gebruiken. Men behoudt echter zijn/haar eigen naam (geslachtsnaam). In de gemeentelijke basisadministratie van je woongemeente (GBA) sta je met je eigen naam ingeschreven. Als je echter bij het huwelijk/partnerschapsregistratie voor naambebruik hebt gekozen wordt dit in de GBA gemuteerd en wordt je door overheidsinstanties ook zo aangeschreven. De leidinggevende kan je niet verplichten je eigen naam te gebruiken maar heeft wel gelijk dat deze op je diploma behoort te staan. Zelf gebruik ik ook de naam van mijn man maar mijn diploma's welke ik tijdens mijn huwelijk heb behaald staan op mijn eigen (meisjes)naam. Er kan altijd iets gebeuren waar je nu nog niet aan denkt en dan kost het heel veel geld de diploma's op je eigen (meisjes)naam te krijgen. Het is echter kinderachtig van de leidingevende te zeggen dat je maar aan je meisjesnaam moet wennen want ik denk dat je die wel kent. men moet van elkaar respecteren hoe men wil worden aangesproken en als je graag wilt worden aangesproken met de naam van je man is dat toch prima. Ieder zijn keus vind je niet.

jo
door johnfy - Jul 17, 2009 om 15:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

In de GBA wordt bij een partnerschap weldegelijk de aanduiding van het naamgebruik geregistreerd.

Een mederwerker van Burgerzaken.

aq
door aquarius72 - Jul 17, 2009 om 16:18
7 Antwoorden / 0 Vragen

Geboortenaam is verplicht maar mag je als extra laten vermelden. Je kan je getrouwde naam laten vermelden maar er zal (op een achterzijde) altijd een vermelding moeten komen van je geboortenaam... je bent per slot van rekening niet met de naam van je partner geboren...

re
door redenering - Jul 17, 2009 om 16:31
1 Antwoorden / 0 Vragen

L.S.

Dit probleem komt op meerdere fronten voor. Het is vaak het gebrek aan mogelijkheden in computerprogramma's. Wanneer programmeurs bedenken dat er mannen en vrouwen zijn; gehuwd, ongehuwd, gescheiden en weduwe/weduwnaar's, dan kun je al dit soort problemen voorkomen. Wat betreft gebruik namen: ikzelf ben weduwe. en vanaf het begin heb ik er problemen mee dat ik ineens ongehuwd was, en mijn meisjesnaam "maar weer moest" gebruiken. Dat maak ik zelf wel uit. Toen wij trouwden kon men ook nog niet eens kiezen voor het gebruik blijven maken van je meisjesnaam en de man al helemaal niet voor de naam van zijn vrouw. Dus ten eerste aanpassen die programma's, men heeft normaal veel te veel vaak onnodige keuzes in programma's, maar dit kan blijkbaar niet. Zet gewoon beide namen op documenten, en schrijf mensen ook aan op de wijze welke men aangegeven krijgt. (Kwestie van fatsoen denk ik!) Vervolgens zou het ook van fatsoen blijken wanneer er op allerlei formulieren, documenten en in programma's aangegeven kan worden hoe men aangeschreven wenst te worden of men weduwe/weduwnaar is, en men is dan beslist niet ongehuwd! Ik maak op dat soort formulieren vaak wat hokjes erbij die ik dan aankruis. Dit is mijn privacy! Jammer dat daar in Den Haag niet langer over nagedacht is/word! Gevoelens worden verschrikkelijk gekwetst.

TIP: heeft men een programma waar te weinig mogelijkheden in zitten wat betreft de keuze voor het invullen van namen en een vrouw wenst beide namen te gebruiken: vul beide namen in en haal het streepje er tussen uit!

marcor_1
door marcor_1 - Jul 17, 2009 om 16:43
22 Antwoorden / 10 Vragen

Allemaal mooie antwoorden.
Maar kan iemand mij vertellen waarom er in mijn paspoort, mijn geboortenaam met daarachter , e.v. (echtgenote van) bij staat en niet op mijn man's paspoort?
M.vr.gr. Marianne

pi
door pieterhen - Jul 17, 2009 om 18:04
6 Antwoorden / 0 Vragen

Voor diploma's moet je je meisjesnaam gebruiken, zelfs bij de bloedbank sta je geregistreerd onder je meisjesnaam, maar als je je legitimeren moet staan op je id of rijbewijs waarop beide namen staan dus zowel mans- als meisjesnaam.       Laat mij maar lekker ouderwets beide gebruiken, zo was het altijd duidelijk, ook voor je kinderen! De één naar die, bij een ander naar die partner geeft alleen maar verwarring.       Bij een scheiding....als we er voor kiezen te trouwen, ga je er niet vanuit dat je ooit zal gaan scheiden....want dan begon je er niet aan.

ga
door gabberpiet - Jul 17, 2009 om 18:36
136 Antwoorden / 23 Vragen

waarom zou jij je mansnaam erop willen zetten ???? JIJ heb toch het diploma gehaald ??????en dat niet alleen maar mocht je ooit kwaadwillig uit elkaar gaan staat zijn naam er ook op----ben je dan gelukkig ?????

groetjes gabberpiet

mi
door mia_1 - Jul 17, 2009 om 19:26
12 Antwoorden / 7 Vragen

Jullie doen allemaal wel moeilijk. Het kan ook zijn dat je je meisjes/geboorte naam NIET wilt gebruiken. Ik gebruik hem ook liever niet omdat ik dan herinnerd word aan de slechte jeugd die ik gehad heb. Een jeugd met geestelijk en lichamelijk misbruik. Dan is het toch wel te begrijpen dat je NIET met je meisjes/geboorte naam wilt worden vernoemd/aangesproken?! Geef de mensen gewoon de vrije keuze, dan is iedereen tevree.

an
door andrea - Jul 17, 2009 om 19:42
21 Antwoorden / 5 Vragen

Ben het met de laatste schrijfster eens, ook ik wil juist niet mijn meisjesnaam gebruiken vanwege een zeer slechte jeugd en ben al 40 jaar getrouwd en weet niet beter dan me bij mijn mans naam te laten noemen. Werd ik laatst bij een landelijke screening op borstkanker ineens met mijn meisjesnaam opgeroepen. Ik was erg boos en heb er ook over geschreven. Kreeg als antwoord dat vrouwen die gescheiden waren het weer vervelend vonden om met hun nog getrouwde naam opgeroepen te worden en daarom hadden ze het maar veranderd.  Dit is de wereld op zijn kop. Ik vind als je wettelijk kan kiezen welke naam je wilt voeren je dat ook zo moet kunnen blijven doen. Dus op diploma, moet dan ook geen probleem zijn. Het gaat toch om jou! Er staat volgens mij niet wettelijk vast dat je alleen je meisjesnaam op een diploma mag vermelden.

marcel75
door marcel75 - Jul 17, 2009 om 19:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@mia/andrea,
Voor jullie "probleem"is ook een oplossing. Je kunt bij de koningin een verzoek indienen om je naam te wijzigen. Dan kun je bijvoorbeeld de naam van de man nemen als juridische naam. Tot die tijd zul je in alle officiele stukken je geboortenaam terugvinden.

Zoek maar eens op postbus51.nl

an
door andrea - Jul 18, 2009 om 09:55
21 Antwoorden / 5 Vragen

Bedankt voor de suggestie, maar waar ik zo boos over was, is dat ik voorheen gewoon bij mijn getrouwde naam werd opgeroepen en ze dat zonder mij daarover te vragen zomaar veranderd hebben. Juist bij wet is het geregeld dat ik me met mijn mans naam kan laten noemen. Ga dan niet de klok terug draaien door namen zomaar te veranderen in geboortenaam. Nu werd ik volkomen onverwacht ineens met mijn geboortenaam aangesproken en werd daardoor zeer onaangenaam verrast met een slechte dag vol nare herinneringen. Ook het antwoord dat ze het alleen hadden veranderd omdat ze met gescheiden vrouwen hadden te maken vind ik een verkeerd uitgangspunt. Als die vrouwen dat vervelend vinden, dan even door geven en in de computer veranderen. Moet vandaag de dag toch geen probleem zijn? Maar dat is kennelijk te moeilijk en dat is geen goede reden voor mij. Op een paspoort weet je het van te voren en staat er in mijn paspoort ook echtgenote van.

kamphuysen
door kamphuysen - Jul 18, 2009 om 10:57
252 Antwoorden / 68 Vragen

JE BENT NIET MET DE NAAM VAN JE EVT. PARTNER GEBOREN, DUS JE EIGEN NAAM IS DIE WELKE IS GEBOREN..

ALLE ONZIN BIJ TROUWERIJEN DAT JE DE NAAM VAN JE PARTNER AANNEEMT OF KRIJGT IS DUS ECHT ONZIN! JE BLIJFT JE EIGEN NAAM (GEBOORTE NAAM HOUDEN FOR EVER AND EVER!)

MR. JVH. BEIJER KOCH

zo
door zonnig - Jul 18, 2009 om 18:59
6 Antwoorden / 5 Vragen

o, o. alleen al het woord MEISJESNAAM. vrouwen worden geen vrouw bij de gratie van een huwelijk met een man. mensen schei uit. we leven in 2009

mj
door mjurgen - Jul 20, 2009 om 15:25
62 Antwoorden / 19 Vragen

ad vraag van marcor:

Omdat er nog niet helemaal sprake is van gelijkheid.

cd
door cdeetje - Jul 21, 2009 om 05:45
20 Antwoorden / 13 Vragen

 Als ik een oproep krijg van de bloedbank staat er altijd mijn mans naam en mn meisjesnaam op. En ik wordt daar altijd aangesproken met mijn mans naam. Toen ik trouwde 33 jaar geleden was er geen keuze, je kreeg automatisch de familienaam van je man. Alle officiele papieren die ik krijg staat dus de twee familienamen op. Op mn eventuele diploma wil ik dat dus ook. Maar dat kan ik dus niet voor elkaar krijgen.

cd
door cdeetje - Jul 21, 2009 om 05:50
20 Antwoorden / 13 Vragen

Sorry maar dat vind ik zwart kijkerij. Natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken, maar voorzover ik het nu kan overzien ben ik beslist niet van plan te gaan scheiden!

kr
door kroon_1 - Jul 22, 2009 om 10:58
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar mijn diploma's tijdens mij huwelijk staan dus op dubbele naam.

Daar ben ik nu dus eigenlijk niet blij mee.

Dus misschien is het wel slim om ze alleen op je meisjesnaam te zetten.

Je weet maar nooit.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jul 22, 2009 om 11:35
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ zonnig en anderen, off topic:

Ja zonnig, we leven in 2009 en vrouwen verdienen nog steeds zo'n 20 % minder dan mannen die hetzelfde werk doen en dezelfde uren maken.

GELIJK WERK, GELIJKE BELONING. MAAK JE DAAR EENS DRUK OM.

Hardware ERror MAN.

kenwel2
door kenwel2 - Jul 22, 2009 om 11:53
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo cdeetje: Klik eens op onderstaande link, en trek daarna uw plan,

http://www.express.be/business/nl/hr/een-slimme-vrouw-behoudt-haar-meisjesnaam/89616.htm

Groet, Henri

aa
door aaltjebudie - Jul 22, 2009 om 14:20
3 Antwoorden / 0 Vragen

omdat uw man geen naamgebruik heeft in de gemeentelijke basisadministratie personen (GBA) en u wel staat in zijn paspoort niet echtenoot van. Indien u uw man ook graag echtgenoot van in zijn paspoort wil hebben staan, kan hij dit bij de aanvraag van een nieuw paspoort verzoeken. Dan vinkt de ambtenaar die de aanvraag in behandeling neemt naam partner vermelden aan. En uw naam wordt dan vermeld in zijn paspoort.

aa
door aaltjebudie - Aug 3, 2009 om 15:32
3 Antwoorden / 0 Vragen

heeft dat ook met naamgebruik te maken??? Nu begrijp ik waarom maar weinig mannen de naam van hun vrouw wensen te gebruiken....