Verleden week bij Halfords 2 elektrische fietsen gekocht met 5 jaar garantie. Nu blijkt zaak failliet en ik heb vreselijke spijt van de aankoop. Maak me zorgen om onderhoud, garantie en evt reparatie van deze Peugeot fietsen. Zou ze graag terugbrengen (je kan nl binnen 14 dagen retourneren) Dit willen ze echter niet. Wat zijn mijn rechten nu de zaken nog open zijn? En weet iemand misschien waar ik naartoe kan voor een evt garantie. Vriendelijk dank voor het meedenken, Ineke
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Ja, ik vreesde al dat er dit soort vragen zouden komen. U zegt dat u 14 dagen bedenktijd heeft, is dat een service vanuit de winkel of heeft u een online bestelling gedaan?
Lijkt me een on-line aankoop. 14 Dagen in winkel is immers ongebruikelijk. Maar zelfs dan. Zou me maar zo snel mogelijk bij de curator wenden, al vrees ook ik niet veel goeds. Misschien kan er van Peaugeot nog een coulance "garantie" bieden.
Garantie, onderhoud enz. kun je wel vergeten. Ze maken waarschijnlijk wel een doorstart, maar zal wel hetzelfde gaan als bij Neckermann: bedankt voor de aankoop en voor de rest mag je het zelf uitzoeken.
[quote=carola.83 schreef op donderdag 9 okt 2014, 22:26]Garantie, onderhoud enz. kun je wel vergeten. Ze maken waarschijnlijk wel een doorstart, maar zal wel hetzelfde gaan als bij Neckermann: bedankt voor de aankoop en voor de rest mag je het zelf uitzoeken.
Zo goed als zeker dat er geen doorstart zal plaatsvinden.
Heel vervelend voor TS, die zit nu met zijn handen in haar, in feite met lege handen. Garantie, onderhoud e.d. kan ts wel vergeten.
In dit geval is het faillissement van Halfords einde oefening noch een doorstart à la Neckermann zal er niet inzitten. Helaas!
[quote=1953 schreef op donderdag 9 okt 2014, 22:33][quote=carola.83 schreef op donderdag 9 okt 2014, 22:26]Garantie, onderhoud enz. kun je wel vergeten. Ze maken waarschijnlijk wel een doorstart, maar zal wel hetzelfde gaan als bij Neckermann: bedankt voor de aankoop en voor de rest mag je het zelf uitzoeken.
Zo goed als zeker dat er geen doorstart zal plaatsvinden.
In dit geval is het faillissement van Halfords einde oefening noch een doorstart à la Neckermann zal er niet inzitten. Helaas!
Doorstart Bij het hoofdkantoor en de filialen van Halfords werken 536 mensen. De directie van Halfords zegt dat een doorstart een reële mogelijkheid is. De curator, die het nu voor het zeggen heeft bij de keten, gaat de komende dagen bekijken wat de mogelijkheden zijn hiervoor.
Woordvoerder Peter Zijlmaker van Halfords Nederland laat weten dat de curatoren hebben besloten de winkels en webwinkel open te houden: 'Het was hun eerste beslissing, voor ons een lichtpuntje op zwarte dinsdag gisteren. De webwinkel is vorige maand pas live gegaan en het zou kapitaalsvernietiging zijn om die nu uit de lucht te halen.’
Zijlmaker voegt toe dat webshoppers producten gewoon kunnen afhalen in de winkels van Halfords, dat fabrieksgaranties blijven gelden en dat reparaties ook gewoon worden uitgevoerd. ‘We zien de toekomst met ingetogen vertrouwen tegemoet.'
@zoekster, lees is goed dat binnen 14 dagen de fietsen nog (indien online gekocht) teruggestuurd kunnen worden? Als dat zo is zou ik dit met beide handen aangrijpen. (Maar je weet mijn kennis van lezen).
Als ze de webwinkels open houden, zullen ze ook de dwingende wet van koop op afstand moeten respecteren. De 14 dagen herroepingsrecht kunnen dan niet worden genegeerd, alleen omdat dat nu zo slecht uitkomt. Vreemd niemandsland waar Halfords zich nu in bevindt. Die curatoren lijken me buiten hun boekje te handelen door gewoon door te gaan op de oude voet met een webwinkel. Ik zou er niet zomaar wat bestellen en zeker niet met Ideal betalen. Vreemde zaak.
Maar het is nog steeds niet duidelijk of de vraagsteller online of in de winkel heeft gekocht.
Ik heb het idee, dat ze de voorraad proberen te slijten door nog eventjes door te gaan alsof er niets aan de hand is. Zelf zou ik geen fiets durven terugsturen bij een online aankoop, want het is nog maar de vraag of je je geld terugkrijgt en dan heb je niets. Vertrouw het zaakje niet. Hoop dat ik het mis heb.
TS loopt wel het risico bij retour zenden dat hij dan wellicht de fietsen en zijn geld kwijt is als Halfords het geld niet meer heeft. Hij kan dan wel het recht aan zijn zijde hebben maar van een kale kip valt niet te plukken.
Volgens mij klopt dat ook niet helemaal, de webwinkel is alleen vernieuwd denk ik. Heb er toevallig een paar keer op gekeken omdat ik mij aan het orienteren was. Er staan nu veel meer producten op dan eerst.
Zou ook gewoon de fietsen houden. En er zoveel mogelijk van genieten.
Iedereen heel hartelijk dank voor het meedenken en reageren. Ik had de fietsen gewoon in een winkel van Halfords gekocht, omdat ik online fietsen kopen bij een ander te link vond. Tja ik ben nu veel slechter af, vrees ik. Hopelijk is er ergens nog een lichtpuntje al vrees ik van niet. Weet iemand misschien hoe je zo'n curator kan bereiken? Nogmaals heel veel dank.
Zullen die u helpen met de fietsen te retouneren en daarvoor geld te krijgen? Nee. Zij zijn er nu op uit zoveel mogelijk voorraad van Halfords te verkopen en zo weinig mogelijk geld uit te geven. Maar u kunt altijd contact met ze opnemen en doorspreken wat u nog van de garanties en van de toekomst mag verwachten bij Halfords.
U moet maar hopen op een doorstart waarbij ook nog eens de garanties door de nieuwe Halfords worden overgenomen van de oude.
Als Halfords de garanties niet meer afhandelt, dan zult u vrees ik in Frankrijk bij Peugot moeten aankloppen. klik HIER
[quote=vraagvanineke schreef op vrijdag 10 okt 2014, 07:23]Iedereen heel hartelijk dank voor het meedenken en reageren. Ik had de fietsen gewoon in een winkel van Halfords gekocht, omdat ik online fietsen kopen bij een ander te link vond. Tja ik ben nu veel slechter af, vrees ik. Hopelijk is er ergens nog een lichtpuntje al vrees ik van niet. Weet iemand misschien hoe je zo'n curator kan bereiken? Nogmaals heel veel dank.
In welke vestiging heb je de fietsen gekocht? Er schijnen een paar winkels te zijn (franchise) die niet failliet zijn. Sneek en Doetinchem heb ik al voorbij zien komen.
Het faillissement heeft betrekking op 102 eigen winkelvestigingen in Nederland en het Hoofdkantoor in Veenendaal, waar (in totaal) 536 medewerkers actief zijn. Het totale Halfords winkelbestand bestaat uit: 130 verkooppunten, waarvan 28 verkooppunten geëxploiteerd worden door zelfstandige ondernemers. De directie van Halfords heeft laten weten dat een doorstart een reële mogelijkheid is.
Bron: Rtlnieuws
Er schijnen dus 28 vestigingen niet failliet te zijn.
Als uw vestiging niet failliet is en u heeft op de bon staan dat u binnen 14 dagen de fietsen mag retouneren dan kunt u ze daar aan houden. Daar heeft u dan (vanuit de wet gezien) recht op.
Allemaal weer dank voor het reageren. Helaas Carola kan ik niet zien, of mijn vestiging franchise is. Het betreft Rotterdam, Alexandrium en dat zal dus wel niet, want die weigeren, ondanks de 14 dagen omruilgarantie de fietsen terug te geven. Ze zijn dus wel open zoekster, maar doen dit dus niet.
[quote=vraagvanineke schreef op vrijdag 10 okt 2014, 10:02]Allemaal weer dank voor het reageren. Helaas Carola kan ik niet zien, of mijn vestiging franchise is. Het betreft Rotterdam, Alexandrium en dat zal dus wel niet, want die weigeren, ondanks de 14 dagen omruilgarantie de fietsen terug te geven. Ze zijn dus wel open zoekster, maar doen dit dus niet. Maar nu heeft u het over omruilgarantie, niet over geld terug. Wat is precies de overeenkomst? Krijgt u uw geld terug bij retouneren, of mag u ruilen bij retouneren?
[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 10:23] Maar nu heeft u het over omruilgarantie, niet over geld terug. Wat is precies de overeenkomst? Krijgt u uw geld terug bij retouneren, of mag u ruilen bij retouneren?
In de winkel gekocht, dus koop = koop. Die 14 dagen staan voor webshop aankopen. De winkelier staat dus in zijn recht om de fietsen niet terug te nemen.
Zullen die u helpen met de fietsen te retouneren en daarvoor geld te krijgen? Nee. Zij zijn er nu op uit zoveel mogelijk voorraad van Halfords te verkopen en zo weinig mogelijk geld uit te geven. Maar u kunt altijd contact met ze opnemen en doorspreken wat u nog van de garanties en van de toekomst mag verwachten bij Halfords.
U moet maar hopen op een doorstart waarbij ook nog eens de garanties door de nieuwe Halfords worden overgenomen van de oude.
Als Halfords de garanties niet meer afhandelt, dan zult u vrees ik in Frankrijk bij Peugot moeten aankloppen. klik HIER
Ja, in de winkel koop = koop, tenzij het op de bon anders staat. Als op de bon staat bij teruggave geld terug, dan kun je ze daar aan houden. Maar ik heb nu het idee, dat er omruilgarantie op staat en dat geeft dan recht op ruil.
Dan heeft u inderdaad recht op geld terug. Retourneren staat voor geld terug, anders hadden ze niet 'geruild of retourneren', neergezet. De verkoper kan niet eenzijdig zijn voorwaarden wijzigen, omdat dat hem nu minder goed uitkomt. Ze moeten die tent maar sluiten of aangeven dat ze nu faillissementsverkoop houden. Dit is de boel voor de gek houden. Doorgaan of er niets aan de hand is en tegelijkertijd failliet zijn. Absurde situatie.
Neem contact op met de curator en leg uw situatie uit. Ben benieuwd waar ze u mee afschepen.
[quote=carola.83 schreef op vrijdag 10 okt 2014, 10:53]........Dan heeft u inderdaad recht op geld terug. Retourneren staat voor geld terug, anders hadden ze niet 'geruild of retourneren', neergezet.......
Sorry, maar dit ben ik niet met je eens. Bij retourneren mag een winkelier ook een tegoedbon geven. (Waar je in dit geval dus niks aan hebt.) Als je kijkt op internet en je ziet bij winkels retourneren of ruilen, bedoelen ze er allemaal geld terug of ruilen mee.
Nu ineens doen alsof retourneren een tegoedbon inhoudt, zou alleen maar van misselijkmakende praktijken getuigen.
Het schijnt zo te zijn dat als de curator de webshop verder laat gaan na het faillissement dat hij persoonlijk verantwoordelijk wordt voor de schade die eventueel wordt opgelopen door de klant bij niet geleverde producten.
Hoe het zit met het herroepingsrecht weet ik niet.
(O.T. ik zag op de bon van C&A dat er alleen een ruilrecht op staat, terwijl ik toch zeker weet dat je daar je geld terug krijgt als je iets terug wilt brengen. Ben benieuwd of dat sinds kort is veranderd. Echt van die dingen om in de gaten te houden)
[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 12:34] (O.T. ik zag op de bon van C&A dat er alleen een ruilrecht op staat, terwijl ik toch zeker weet dat je daar je geld terug krijgt als je iets terug wilt brengen. Ben benieuwd of dat sinds kort is veranderd. Echt van die dingen om in de gaten te houden)
Ook O.T. Bij C&A krijgt men nog steeds geld terug als men binnen 14 dagen iets terug brengt. Althans, tot vorige week tenzij er opeens iets veranderd is.
Peugeot e-bikes werden ook verkocht door de ANWB. Onderhoud en service werden uitbesteed aan een e-bike specialist. Vraag daar maar naar firmanaam en adres. Zij komen ook aan huis voor zover ik weet. Misschien hebt u hier iets aan.
Dat klopt wel dat je kan ongebruikte en in de verpakking zittende artikelen ruilen of terugbrengen .Als de fiets gebruikerssporen heeft is het logisch dat ze de fiets niet retour nemen . Dus binnen 14 dagen ruilen of terug brengen betekend niet dat je een paar dagen mag proefrijden
=vraagvanineke schreef op vrijdag 10 okt 2014, 10:38: Op mijn aankoopbon (dus van de winkel) staat : aankopen mogen binnen 14 dagen geruild of geretourneerd worden met de kassabon!
Naast de 28 die nu een andere inkoop organisatie moeten zoeken als het dicht gaat... maar het personeel van de overige 102 zaken, die moeten kiezen, werkloos thuis of het lopende huurcontract en winkel overnemen en afhankelijk van prijs en voorwaarden is het mogelijk om een eigen winkel in Franchise te nemen...
Ik verwacht dat als ze niet als Halfords doorstarten de goed verkopende overblijven en de rest gesloten zal worden. Ook de voorraad moet op dus de overgebleven kunnen dan op die manier voordelig inkopen....
De gekochte fietsen, Peugeot geeft als importeur garantie dus was die 5 jaren Halfords of Peugeot... anders helaas 2 jaren.... Elke Peugeot dealer kan de service en garantie overnemen mits het geen garage met auto's is... Maar enkele garages verkopen naar de auto ook fietsen en hebben ze als leen fiets en dan is een Peugeot garage wel in het voordeel....
Voor fabrieksgarantie kan je waarschijnlijk wel bij een andere dealer van Peugeot-fietsen aankloppen, die claimen de kosten toch bij de fabrikant. Als je extra garantie van Halfords hebt dan ben je dat waarschijnlijk kwijt.
Fietsen terugbrengen zal ik niet doen. Zoals hierboven al is aangegeven ben je dan je fietsen EN je geld kwijt. Bij een faillissement staan de Bank en de Belastingdienst bovenaan de lijst en jij als consument helemaal onderaan de lijst. Als de Bank en de Belastingdienst een graai hebben gedaan dan blijft er meestal niets meer over.
Op alle frames geldt een garantie van 5 jaar Op lakwerk en decoratie geldt een garantie van 2 jaar Op andere componenten geldt een garantie van 2 jaar Op de accu's van elektrische fietsen geldt een garantie van 1 jaar
[quote=zoekster schreef op vrijdag 10 okt 2014, 18:59]Dit is de peugeotgarantie
Op alle frames geldt een garantie van 5 jaar Op lakwerk en decoratie geldt een garantie van 2 jaar Op andere componenten geldt een garantie van 2 jaar Op de accu's van elektrische fietsen geldt een garantie van 1 jaar
Moet ik dit zien als blij maken met een dooie mus? De rechten dan wel garantieaanspraken e.d. zijn vrijwel te niet gegaan door het faillissement. M.a.w. met lege handen staan.
[quote=1953 schreef op vrijdag 10 okt 2014, 19:05]
Moet ik dit zien als blij maken met een dooie mus? De rechten dan wel garantieaanspraken e.d. zijn vrijwel te niet gegaan door het faillissement. M.a.w. met lege handen staan. Ik weet niet hou jij het moet zien, maar als je fabrieksgarantie hebt, loopt die gewoon door onafhankelijk van het feit of de verkoper failliet is of niet. Dus daar kan de vraagsteller met garantievraagstukken bij terecht. En ik vind het een goed idee van @joentje1978 om bij een andere peugeotdealer aan te kloppen voor hulp. Niet iedereen spreek uitmuntend Frans.
Bij een faillisement vervallen bij mijn weten alle rechten en plichten van de verkopende partij. Wellicht kunt u inderdaad terecht bij een plaatselijke fietsspecialist of bij de Nederlandse importeur.
Cycleurope Marssteden 29, 7547TE Enschede 0541-200587 (nummer is van vestiging in Oldenzaal)
A new kitchen is going to be built, but now I am faced with the following ..............what should I choose? Currently cooking on gas here, but you hear so much about cooking on induction. I have delved into it as much as possible (as far as possible). Intellectually I should choose induction , but I'm dreading it. You hear so many contradictions an
...
Lees meer
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen. Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien..
Lees meer
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de
...
Lees meer
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen. Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde. Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Hallo allemaal, Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen. Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer