Ja
door Jantje1984 Jun 26, 2018 om 12:03
Geldzaken & recht

Minder reiskosten na overname van uitzendpersoneel naar vaste dienst bedrijf.

Hoi,

In 2011 ben ik begonnen als uitzendkracht waarbij ik volledige reiskosten kreeg. In 2016 ben ik overgenomen door het bedrijf zelf en ging ik met de OV(jaarkaart, van het bedrijf).

Sinds dit jaar 2018 reis ik met de auto omdat het met OV het dubbele duurt, waarbij ik een maximum van 30 km x0.19 per enkele rit krijg.
Terwijl de enkele reis 60 km is.

Het volgende :
Er is een beleid, indien je voor 2016 indienst was bij het bedrijf dan krijg je volledige reiskosten.

Mijn vraag is; kan ik hiervoor in aanmerking komen? (juridisch gezien)

Alvast bedankt voor de antwoorden.

6315 6 Rapporteer

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Jun 26, 2018 om 12:12
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou juridisch gezien kunnen.

Sinds 30 maart 2015 zijn de regels voor de arbeidsvoorwaarden van uitzendkrachten zo dat zij volgens de 'inlenersbeloning' moeten worden betaald. Ze horen dus dezelfde arbeidsvoorwaarden te hebben als de werknemers die in vaste dienst zijn bij het inlenende bedrijf.

De inlenersbeloning bestaat uit de volgende onderdelen:

1. Het geldende periodeloon in de schaal (en inschaling conform gebruik bij opdrachtgever).

2. Van toepassing zijnde arbeidsduurverkorting per week/maand/jaar/periode. Deze kan - dit ter keuze van de uitzendonderneming - gecompenseerd worden in tijd en/of geld.

3. Toeslagen voor overwerk, verschoven uren, onregelmatigheid (waaronder feestdagentoeslag) en ploegentoeslag.

4. Initiële loonsverhoging, hoogte en tijdstip als bij de opdrachtgever bepaald.

5. Periodieken bij de inlener (flexwerkers gaan mee in hetzelfde systeem van salarisverhogingen als vast personeel. Soms afhankelijk van een beoordelingsgesprek).

6. Kostenvergoeding (voor zover de uitzendonderneming deze [u]vrij van loonheffing en premies[/u] kan uitbetalen: reiskosten, pensionkosten, gereedschapskosten en andere kosten noodzakelijk vanwege de uitoefening van de functie).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

sjjoppy
door sjjoppy Jun 26, 2018 om 13:06
7192 Antwoorden / 3 Vragen

De reiskosten werden eigenlijk vergoed door het gebruik van de bedrijfs ov jaarkaart.
Als iemand dan op eigen houtje met de auto gaat is het dan niet anders geregeld?

uwjurist
door uwjurist Jun 26, 2018 om 16:54
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Daarom geef ik ook aan dat het 'zou kunnen'. Zonder de tekst van de regelingen valt er weinig concreters te melden.

Tr
door Trostomaat Jun 26, 2018 om 17:07
239 Antwoorden / Vragen

Er 'zou' heel veel 'kunnen'.
'Jantje1984' is volgens mij niet langer werkzaam als uitzendkracht, maar in vaste dienst bij het bedrijf waar hij als uitzendkracht eens begon. Dus of uw verhaal hier hout snijdt? Ik betwijfel het ten zeerste. Het lijkt mij eerder een antwoord bedoeld voor een uitzendkracht die niet dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgt als een vaste werknemer. Dat is hier niet aan de orde.

Topantwoord

collorado
door collorado - Jun 26, 2018 om 12:37
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe het in je Cao staat, maar in onze Cao is 30 km de maximale vergoeding, zou je in opdracht van het bedrijf naar een andere vestiging moeten en de afstand zou verder zijn dan 30 km krijg je het aantal km verder tot 2 jaar na datum vergoed, na die tijd word het weer 30 km, omdat ze zeggen dat je de tijd had om dichter bij de nieuwe locatie te gaan wonen.

uwjurist
door uwjurist Jun 26, 2018 om 16:52
1043 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is allereerst of wel sprake is van een cao. Dat is lang niet bij elk bedrijf het geval. En als er wel een cao is, er zijn honderden verschillende cao's.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Topantwoord

ro
door ron503 - Jun 26, 2018 om 13:04
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U bent tot 2016 bij het uitzendbureau in dienst geweest en pas daarna bij de werkgever in dienst gekomen dus geldt het beleid van de werkgever niet voor u. Reiskosten zijn vaak gebaseerd op de kosten van een OV abonnement en niet meer dan dat. Daarbij is het uw keuze om met de auto te reizen en niet die van de werkgever dus zal de werkgever ook niet genegen zijn om een hogere reiskostenvergoeding te verstrekken. Een lichtpuntje is er wel want uw werkgever kan u een uitruil van de reiskosten aanbieden, hoe dat in zijn werk gaat leest in deze link. https://www.raet.nl/hr-trends-en-themas/wet-en-regelgeving/uitruil-reiskostenhttps://www.raet.nl/hr-trends-en-themas/wet-en-regelgeving/uitruil-reiskosten

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jun 26, 2018 om 13:39
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent toch pas in 2016 in dienst gekomen van het bedrijf. Daarvoor was je uitzendkracht.
Afgezien daarvan, je kunt beter een personeelsconsulent vragen stellen over de uitleg van het beleid.
Mogelijk is het beleid een overgangsregeling voor mensen die in dienst waren voor 2016,
En het is dan de vraag of je toen een OV jaarkaart had, je nu volgens de oude regels reiskostenvergoeding krijgt voor autoritten.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Jun 26, 2018 om 16:57
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik hierboven al aangaf, zou het kunnen. Je werkt immers al een aantal jaren voor de inlener (ook al is dat eerst via een uitzendbureau). Maar ter verduidelijking van 'zou kunnen': dat is afhankelijk van de teksten van de regelingen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Tr
door Trostomaat Jun 27, 2018 om 00:42
239 Antwoorden / Vragen

Wat is de toegevoegde waarde van 'zou kunnen'?  Dat alles afhankelijk is van regels, voorwaarden, contracten en wat dies meer zij, is een open deur. Het zorgt voor verwarring dat u in dit topic uitgebreid en keurig de rechten van uitzendkrachten in relatie tot die van vaste werknemers beschrijft. Daar gaat de vraag immers niet over. Was dat een vergissing?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 26, 2018 om 18:41
16855 Antwoorden / 202 Vragen

Is in het bedrijf waar u werkjt een CAO van toepassing of een eigen reiskostenregeloing, dan is die van toepassing. Als het goed is zou dat in uw arbeidsovereenkomst vermeld moeten staan.
Let wel op dat bedragen boven € 0,19 per km als belastbaar worden gezien. Uit hetgeen u schrijft maak ik op dat er een regeling is m.b.t. de 30 km als maximum en het enige dat u dat kunt doen is om een aanpassing van uw arbeidsovereenkomst vragen.
Of het wordt gehonoreed????