ew
door ew Jan 18, 2013 om 10:25
Geldzaken & recht

Moeder overleden,zoon moet huis uit.?

De moeder van een vriend van mij is komen te overlijden. Beide woonden in het zelfde huis. Zoon woonde in bij moeder maar staat netjes ingeschreven als inwonende.
Zoon heeft het overlijden van moeder keurig doorgegeven aan de woningbouw. (in Haarlem).
Nu heeft de woningbouw een huisbezoek gebracht bij de zoon en aangegeven dat omdat deze het overlijden zo netjes heeft doorgegeven iets langer (6mnd max) mag blijven wonen maar daar na uit de woning moet. Woningbouw wil 1X een aanbieding doen voor een andere woning,maar als deze niet word geaccepteerd woningbouw geen zorgplicht meer op zich neemt en alles voor eigen verantwoording is.

Ik heb al het advies gegeven om naar het juridisch loket te gaan voor advies.
Maar ook ik wil het hier graag aan jullie voorleggen en hopende op wat tips welke ik ter hulp kan aabieden.

2646 9 Rapporteer

rapil
door rapil - Jan 18, 2013 om 10:27
433 Antwoorden / 0 Vragen

Netjes van de woningbouwver. Hij heeft als inwonende totaal geen rechten.

pino123
door pino123 - Jan 18, 2013 om 10:47
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Hij is geen medehuurder, dus vind ik het aanbod van WBV zeer netjes.

getty
door getty - Jan 18, 2013 om 10:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Even wat vragen : hoe oud is de zoon? Is hij altijd inwonend geweest, of is hij bv nav een scheiding onlangs weer bij haar in komen wonen.

zwemmer
door zwemmer - Jan 18, 2013 om 10:57
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Het is bijzonder dat de WBV dit doet. Ik zou dit aanbod maar aksepteren en je inschrijven als woningzoekende al zal van die inschrijving niet zo gauw gebruik gemaakt kunnen worden.

ew
door ew - Jan 18, 2013 om 12:24
116 Antwoorden / 12 Vragen

De zoon is 42 en is weer bij zijn moeder gaan wonen na een relatiebreuk..
Het bij zijn moeder wonen was al weer een paar jaar.

Las ik nog een reactie: Zit er juridisch een verschil tussen medehuurder of inwonende in dit geval.

Verder zou het gerust zo kunnen zijn dat een inwonende dan het huis moet terug geven aan de WB. Maar je kan toch niet zomaar op straat worden gezet in NL.

Ik probeer wat informatie naar boven te krijgen en zodoende hem te helpen. Buiten het verdriet komt er wel heel veel geregel bij kijken..

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2013 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de zoon dus al een lange tijd bij moeder inwoonde, handelt de woningbouwvereniging geheel volgens de regels door hem dan nog zes maanden daar te laten wonen en hem 1 keer andere huisvesting aan te bieden.

Als hij als medehuurder op het huurcontract vermeld had gestaan, had hij kunnen blijven huren. Maar de meeste woningbouwverenigingen zouden hem sowieso niet als medehuurder geaccepteerd hebben, dus dat doet er verder niet toe.

De zoon heeft zich blijkbaar niet zelfstandig als woningzoekende ingeschreven, anders had hij nu "woonjaren" opgebouwd. Jammer. Dus zelf op zoek gaan of het aanbod accepteren, maar hij moet er uit.

getty
door getty - Jan 18, 2013 om 12:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

In dit geval, is het inderdaad kansloos om actie te ondernemen. Zo zou menig gescheiden persoon makkelijk aan een woning komen zonder daarvoor jaren te staan ingeschreven. Accepteer inderdaad het half jaar en de woning die ze aanbieden. Let op, urgentie gaat boven de woonwens, dus wees niet te kritisch...

Cookies
door Cookies - Jan 18, 2013 om 12:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Maar je kan toch niet zomaar op straat worden gezet in NL.....

Ja hoor, dat kan. Maar in dit geval wordt hij helemaal niet op straat gezet! Hij mag er nog 6 maanden blijven wonen of gebruik maken van het eenmalige aanbieding.

Zoals al gezegd: juridisch zit er een groot verschil tussen medehuurder en inwonende.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 18, 2013 om 13:48
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Zo werk je eigenlijk fraude in de hand.
Als hij als erfgenaam de naam blijft gebruiken en ook haar bank nummer...
En dat is te wel aan te passen.
Gewoon niets melden en je woonde nog jarenlang!
Alleen als je huursubsidie kreeg lukt het niet.

Daarom een matige regel en ik hoorde dat iemand zo 23 jaar na overlijden ouders nog daar bleef wonen.
Ook een gescheiden dochter die gewoon bij moeders bleef.
Pas na haar overlijden kwamen ze er achter.