andregld
door andregld Sep 3, 2014 om 18:54
Geldzaken & recht

Moeder "steelt" geld van zoon

* gefingeerde naam

Hallo,

Ik ben gescheiden vader van 2 kinderen sinds augustus 2011 en officieel vanaf oktober 2012.
De kinderen zijn door de rechter mij toegewezen.
In augustus 2011 heeft mijn ex onze gezamenlijke rekening geplunderd. Om te voorkomen dat ze dit ook doet met de rekeningen van de kinderen heb ik deze laten blokkeren.
Ieder half jaar of vaker heb ik gebeld met de bank om te informeren of deze nog steeds geblokkeerd waren.
Ik kreeg elke keer een bevestigend antwoord.
Kon er alleen bij als:
a. Mijn zoon 18 jaar is geworden.
b. Wij (ouders en onze zoon) aan de balie kwamen en wij allebei tekenen voor deblokkeren van de rekening.

Nu kort even een schets hoe de moeder leeft.
De moeder (40 jaar) van mijn kinderen leeft samen met een ruim 12 jaar jongere vriend die alcohol verslaafd is, onder begeleid wonen woont, een PBG heeft en in de schuldsanering zit. En als de kinderen thuis komen stinkt de kleding naar een zoetige weeige geur. Wat dit mag zijn weet ik niet.

Enkele weken geleden valt het volgende voor:
Er is een bedrag van 3 cijfers voor de komma overgemaakt op de rekening van haar vriend.

Even een kanttekening......Dit moest zij van de begeleiding van de vriend mij vertellen.

Haar verhaal:

Ze hadden die dag visite gehad van een redelijk groepje vrienden. Zij had niks in de gaten maar de vrienden hebben zitten rommelen met haar telefoon. Zij hebben een bedrag overgeboekt van 000 euro van Rubens* rekening naar die van haar vriend. De vrienden hebben ook de pinpas van haar vriend “gestolen” en gepind bij de bank. Onder het mom we gaan buiten even roken.
Ze geeft aan dat ’s avonds de telefoon en het pasje er gewoon was want ze waren nog weggeweest.
De andere dag lag er een envelop in de brievenbus met de tekst erop “Kijk zo makkelijk gaat dat.”
Ze is toen aan het zoeken gegaan waar het geld vandaan kwam. Uiteindelijk komt ze erachter dat dit van Rubens rekening kwam.
Ze geeft aan dat de politie is gewaarschuwd en ze heeft aangifte gedaan via internet.

De begeleider van de zorginstelling heeft mijn ex aangespoord om het mij te vertellen dat dit gebeurd is.

Einde verhaal

Ik heb na dit verhaal een onderzoek laten instellen bij de bank. En nog geen antwoord.

Wat kan ik nu nog (meer) doen??
Wie o wie heeft er tips etc etc etc

8070 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2014 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar is er nu geld opgenomen van de rekening van het kind? Was die kinderen rekening dan gekoppeld aan haar rekening? Heeft zij een tan code afgegeven en haar inlogcodes.

Heel raar verhaal, geloof er niets van.

andregld
door andregld - Sep 3, 2014 om 19:49
20 Antwoorden / 6 Vragen

Ze geeft wel aan dat ze gekoppeld zat aan de rekening van de kinderen.
Maar ze zegt dat ze geen inlogcodes op de mobiele heeft staan en ook niet afgegeven.

diumenge
door diumenge - Sep 3, 2014 om 19:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het geld is teruggegeven begrijp ik? Dus gaat het met name om het antwoord van de bank op de vraag hoe het mogelijk was dat er van een geblokkeerde rekening toch een opname mogelijk was. Antwoord van de bank dus maar even afwachten lijkt mij het meest zinnige in deze fase.

czar
door czar - Sep 3, 2014 om 20:39
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Even alle persoonlijke drama's aan de kant zettend, blijven er 2 simpele vragen over:

1. stond die rekening op naam van uw zoon?
2. voor wie was de rekening geblokkeerd? voor iedereen, voor de ouders, of alleen voor uw ex-vrouw?

U kunt het beste het antwoord van de bank afwachten en als dat te lang duurt gewoon weer contact opnemen met de bank. Bovenstaande 2 vragen zijn relevant voor de bank.

andregld
door andregld - Sep 3, 2014 om 21:18
20 Antwoorden / 6 Vragen

De rekening staat op naam van mijn minderjarige (14 jaar) zoon.
De rekening is geblokkeerd voor iedereen. We konden wel geld erop storten via een overboeking. Maar konden geen geld van zijn rekening naar een andere rekening overboeken. Pinnen was ook niet mogelijk.

czar
door czar - Sep 3, 2014 om 22:05
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=andregld schreef op woensdag 3 sep 2014, 21:18]De rekening staat op naam van mijn minderjarige (14 jaar) zoon.

Dan is het geld van uw minderjarige zoon. Er liep hier een hoogoplopende discussie op het Kassa! forum van wie dat geld dan uiteindelijk is en of de ouders het voor eigen gebruik konden opnemen. Die discussie kan zomaar weer oplaaien, dus schrik niet als dat gebeurt.

[quote=andregld schreef op woensdag 3 sep 2014, 21:18]
De rekening is geblokkeerd voor iedereen.

Dan heeft de bank iets uit te leggen, want als de rekening voor opnames geblokkeerd is, hoe kan daar dan tegoed van worden opgenomen?
Kortom, laat de bank het dan maar uitleggen. Ga desnoods langs bij het filiaal en vraag hoe het kan dat er van een geblokkeerde rekening geld is opgenomen. Al zou die rekening gehackt zijn, dan nog zou het niet mogelijk moeten zijn en is de bank aansprakelijk.

De rest van uw verhaal gaat richting diefstal op alle fronten, maar dat doet even niet ter zake als de rekening voor opnames was geblokkeerd.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2014 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind het nog steeds een wonderlijk verhaal. Uw ex heeft tijdens uw huwelijk de gezamenlijke rekening gebruikt. U gebruikt het woord plunderen, maar die rekening was ook van haar. Dus plunderen is miet terecht.

Om te voorkomen dat zij aan de rekeningen van de kinderen komt, laat u die blokkeren, met een hele rare ontsnappingsmogelijkheid, dat u samen met uw ex bij de bank komt, om de blokkade op te heffen.

U had natuurlijk simpel nieuwe rekeningen kunnen openen en daar het saldo op laten zetten.

En dan gaat u regelmatig informeren of die blokkade er nog opstaat? Waarom veronderstelde u dan dat dat niet meer het geval zou zijn?

De omstandigheden van uw ex en haar vrienden zijn mijns inziens niet relevant.

czar
door czar - Sep 4, 2014 om 01:12
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 3 sep 2014, 23:26]Om te voorkomen dat zij aan de rekeningen van de kinderen komt, laat u die blokkeren, met een hele rare ontsnappingsmogelijkheid, dat u samen met uw ex bij de bank komt, om de blokkade op te heffen.

Nee, dat is niet raar.
Je kunt een rekening laten blokkeren totdat je dat herroept en daar moeten bij een minderjarige beide ouders over beslissen. Wat wel vreemd is is dat je dan steeds gaat navragen of het nog wel geblokkeerd is. Ik heb ook mijn twijfels of we wel alles horen, ik heb het idee dat er een deel mist, maar dat komt wel heel veel vaker voor bij vragenstellers.

door 1953 - Sep 4, 2014 om 02:46
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Is uw ex-vrouw, door de rechter bij de rechtbank, tot toeziend-voogd benoemd over de minderjarige kinderen en u bent officieel de voogd over de minderjarige kinderen?

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2014 om 09:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Toeziende voogden bestaan niet meer.

andregld
door andregld - Sep 4, 2014 om 09:50
20 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=czar schreef op donderdag 4 sep 2014, 01:12
Wat wel vreemd is is dat je dan steeds gaat navragen of het nog wel geblokkeerd is.

Het probleem is dat ik de bank schriftelijk om een blokkade heb gevraagd. Maar deze is niet schriftelijk bevestigd heeft. Kun je je dan voorstellen dat je dan in onzekerheid bent?

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2014 om 10:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij welke bank lopen die rekeningen van de kinderen eigenlijk?

czar
door czar - Sep 4, 2014 om 10:32
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=andregld schreef op donderdag 4 sep 2014, 09:50]
Het probleem is dat ik de bank schriftelijk om een blokkade heb gevraagd. Maar deze is niet schriftelijk bevestigd heeft. Kun je je dan voorstellen dat je dan in onzekerheid bent?

Was het niet veel eenvoudiger geweest het gewoon te testen door een klein bedrag over te maken?

andregld
door andregld - Sep 7, 2014 om 13:49
20 Antwoorden / 6 Vragen

Ik wil iedereen bedanken voor de input.

Het onderzoek van de bank heeft wel dingen aan het licht gebracht. Helaas kan ik deze niet hier weergeven daar ik anders het kruit verspeel. Dit i.v.m. een eventuele aangifte bij de politie en bij de bank zijn ook fouten gemaakt.

Het enige wat ik wel kan zeggen is dat, als je niks vooraf geregeld hebt, beide ouders gelijke rechten hebben. Kan ik inkomen en in dat opzicht heeft de bank gelijk.
Kortom.....als de ene ouder het blokkeert kan de andere ouder weer deblokkeren. Zo is het mij uitgelegd door de helpdesk van de bank.
Tja....en dat strookt weer niet met wat ze mij eerder zeiden na ik gevraagd heb (meerdere malen) of het geblokkeerd was en hoe mijn zoon er wel bij kon:
a. Mijn zoon 18 jaar is geworden.
b. Wij (ouders en onze zoon) aan de balie kwamen en wij allebei tekenen moeten voor deblokkeren van de rekening.

Nu ik het bovenstaande weet dat de andere ouder zonder problemen weer kan deblokkeren. Bestaat mijn vermoeden dat de rekening gedeblokkeerd is. En dat is niet door mij gebeurt.

#czar
Ja ik heb een klein bedrag over proberen te maken. Dit was toen niet mogelijk (bij mij althans).

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2014 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dat alles maakt nog niet dat via de mobiel van uw ex zonder inlogcodes en tancode, bij Ing, of een reader, bij andere banken het geld overgemaakt kan worden.

En het lijkt me volkomen logisch dat als één ouder kan blokkeren, ook één ouder kan deblokkeren.

Uw ex is toch niet uit de ouderlijke macht ontzet?

andregld
door andregld - Sep 7, 2014 om 14:16
20 Antwoorden / 6 Vragen

#tijger1
Zoals ik al schreef: Als er niets is geregeld hebben beide ouders gelijke rechten. Dit is volkomen logisch, ook voor mij.
Er is dus niets geregeld dus heeft ze gelijke rechten. Hier leg ik mij op dat punt neer en moet ik meeleven.

Wat ik dus dan niet snap....Hoe kan de helpdesk mij dan iedere keer weer duidelijk maken dat het wel geblokkeerd is. en onder die bewuste voorwaarden alleen gedeblokkeerd kan worden?

Ik vind zelf dat de bank een grove steek heeft laten vallen..... al is het alleen dat mij de juiste uitleg niet is gegeven op dat moment.......maar helaas....geen bewijs op papier.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2014 om 14:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar is het geld nu terug? Hebt u de rekening opgeheven en een andere geopend die aan uw internetbankieren gekoppeld zit?

Dat lijkt me dan toch wat u als eerste moet doen, om herhaling te voorkomen.

Dat alles dan nog afgezien van de vraag hoe er overgeboekt kon worden.

andregld
door andregld - Sep 7, 2014 om 14:37
20 Antwoorden / 6 Vragen

Er is momenteel niks mogelijk. Al zou ik een andere rekening openen kan de moeder zonder problemen opnieuw laten koppelen. Omdat wij als ouders gelijke rechten hebben.
Dus waarom zou ik de moeite nemen om een andere rekening te openen. Want al ga ik naar een andere bank kan de moeder het zo weer koppelen.
Zo heb ik mij door andere banken ook laten voorlichten.

Kortom het wordt een juridisch getouwtrek met een goede hoop (dat betwijfel ik) dat moeder een "contract" tekent waar zij afstand doet van financiële omgang met de kinderen.
Alleen dan kan ik bij iedere bank naar binnen stappen om haar de toegang op welke manier dan ook ontzeggen om van de rekening van de kinderen maar kan opnemen.

czar
door czar - Sep 7, 2014 om 14:49
1209 Antwoorden / 20 Vragen

De zoon is toch 18 geworden?
Dan kan die alles ontkoppelen en dan moeten beide ouders met hun 'poten' van die rekening afblijven.

andregld
door andregld - Sep 7, 2014 om 14:55
20 Antwoorden / 6 Vragen

#Czar
Lees even terug...... dan lees je hoe oud mijn zoon is.

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2014 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een malligheid. Zij weet dan toch helemaal het nummer en ook de bank niet?

andregld
door andregld - Sep 7, 2014 om 22:17
20 Antwoorden / 6 Vragen

Iedereen bedankt!!

tijger1
door tijger1 - Sep 7, 2014 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Wat kan ik nu nog meer doen"?

Dus eigenlijk een hoop poeha om niets?

andregld
door andregld - Sep 7, 2014 om 23:08
20 Antwoorden / 6 Vragen

Ja en nee.

Als ik vragen krijg waar het antwoord geqoute wordt door de persoon zelf nu de vraag weer stelt ben je niet erg oplettend.

Ik heb misschien te hoge verwachtingen hier gehad dat ik de vraag hier beantwoord kreeg.

Ik laat het hier bij.