Wiedse Test
door Wiedse Test Jan 18, 2018 om 15:02
Geldzaken & recht

Mogen derde partijen mijn bankgegevens inzien?

Laatst las ik op de site van Rabobank dat een nieuwe Europese wetgeving (PSD2) er voor zorgt dat Europese banken straks verplicht zijn om bankrekeningen inzichtelijk te maken voor bedrijven (banken en niet-banken).
Kan ik er ook voor zorgen dat dit niet gebeurt? Dat ik aan kan geven dat ik dat niet wil?

Meer informatie
Artikel op Kassa: https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/rabobank-ziet-nieuwe-regels-wel-zitten
Artikel van Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/psd2/

21459 21 Rapporteer

Th
door Theawaalen - Jan 18, 2018 om 15:13
113 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ik heb begrepen dat je op het moment als dit er door is bij de wet dat men dan bij de bank hier toestemming voor moet geven. Zonder toestemming worden geen gegevens door gegeven

tijger1
door tijger1 - Jan 18, 2018 om 15:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In die artikelen staat toch ongetwijfeld ook aangegeven dat u uitdrukkelijk toestemming moet geven?

jo
door jorisw - Jan 18, 2018 om 15:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Deze regelgeving moet je andersom lezen dan zoals je het nu hebt geinterpreteerd. Het wordt mogelijk dat jij, als klant van een bank, derden toegang geeft tot jouw gegevens. Tot nu toe zat de bank op die gegevens als de kip met de gouden eieren. Nu kunnen door jouw aangewezen partijen toegang krijgen. Denk bijvoorbeeld aan een app waarin je rekeningen van meerdere banken kunt beheren, i.p.v. een app per bank. Of financiëele analyses/automatische huishoudboekjes apps. Dat soort dingen.

Als je dat niet wilt, hoef je dus niets aan te geven. Je hoeft alleen maar iets aan te geven als je het wel wilt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 18, 2018 om 15:56
16859 Antwoorden / 202 Vragen

Zou principieel in strijd zijn met de wet bescherming persoonsgegevens en zal altijd toestemming nodig zijn.

Cookies
door Cookies - Jan 18, 2018 om 16:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In de zoekresultaten van je 2e link zie ik in 1 oogopslag al staan: U kunt vanaf deze datum zelf bepalen of u bedrijven toegang geeft tot uw betaalrekening(en)

sy
door sylvia_71 - Jan 18, 2018 om 16:08
288 Antwoorden / 0 Vragen

Lees het artikel op de site van de Rabobank dan nog eens heel goed door.

gerbera
door gerbera - Jan 18, 2018 om 16:08
7366 Antwoorden / 14 Vragen

U stuurt 2 links mee en reeds in de eerste link lees ik heel duidelijk dat dit slechts met toestemming van de rekeninghouder mag gebeuren en alleen aan bedrijven die hiervoor een vergunning hebben. Dus u stuurt links maar leest ze zelf niet.

Kan ik er ook voor zorgen dat dit niet gebeurt? Dat ik aan kan geven dat ik dat niet wil?
Overbodige vraag dus.

jo
door jorisw - Jan 18, 2018 om 17:53
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het overigens een prima regelgeving. Dit kan er voor zorgen dat banken eens worden wakker geschud en zelf ook innovatieve diensten gaan bedenken en leveren. Doen ze dat niet dan pakken innovatieve fintechs die markt wel.

tijger1
door tijger1 Jan 18, 2018 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik zou willen dat bijvoorbeeld Coolblue zou kunnen zien wat ik bij Bol.com bestel, laat ik ze dat zelf wel weten. Daar heb ik mijn bank niet voor nodig.

Maar die grapjes maken wel dat ik meer en meer contant ga betalen.

aurora1
door aurora1 - Jan 18, 2018 om 22:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ga die artikelen niet opzoeken. Maar daar zal dan wel het antwoord op uw vraag in staan.
U bent ongefundeerd paniek aan het zaaien. Voortaan toch maar eerst goed lezen?

ju
door juliomariner - Jan 18, 2018 om 22:35
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Nee dat kunnen bedrijven niet zonder dat u de bank hiervoor toestemming geeft.
Zelfs de politie kan pas bankgegevens inzien met een bevel van de officier van justitie. Dit bevel.wordt alleen bij verdenking van een zwaat strafbaar feit afgegeven.
Ik zou me dus geen zorgen maken

rf
door rfrijhoff - Jan 19, 2018 om 15:10
41 Antwoorden / Vragen

Banken mogen deze gegevens pas bekenbaar maken nadat u toestemming gegeven heeft. Tenminste zo wordt het gezegd. Wat er niet bij wordt gezegd is dat de wet op dit moment zo geformuleerd is dat de banken ook uw gegevens beschikbaar aan anderen mogen stellen als een tegenpartij, waaraan u een betaling heeft gedaan, wel toestemming geeft voor zijn/haar gegevens.

gerbera
door gerbera Jan 19, 2018 om 15:17
7366 Antwoorden / 14 Vragen

U moet de linken die de TS mee geeft maar eens goed lezen. Daarin staat precies wat wel en niet mag. En een tegenpartij kan niets zonder hiervoor een vergunning en uw toestemming te hebben.

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2018 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als ik geen toestemming geef aan de bank en ik maak iets over aan Pietje, en Pietje heeft wel toestemming gegeven tot inzage aan wie dan ook, kunnen ze mijn gegevens ook zien.

Compleet verkeerde wet.

ro
door ron503 - Jan 19, 2018 om 16:02
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik het lees is het een manier om separate bankrekeningen inzichtelijk te maken bij de bankier van uw keuze. Stel uw lopende rekening loopt bij de Rabo, u heeft een spaarrekening bij een Europese bank en een beleggingsrekening bij een commerciéle beleggingsbank dan kunt u die rekeningen middels de PSD2 optie aan elkaar koppelen en binnen bijvoorbeeld uw beveiligde Rabo bankieren omgeving beheren. U hoeft dan niet meer separaat in te loggen om alle rekeningen te beheren. Voor velen veranderd er vrijwel niets want zij doen maar zaken met één bank dus valt er ook niets te delen toch!. U bent ook tot niets verplicht maar als u besluit om voor het PSD2 te gaan moeten alle banken e.d. daar aan meewerken.

tijger1
door tijger1 Jan 19, 2018 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou,daar is het dus niet voor bedoelt.

ro
door ron503 Jan 19, 2018 om 16:44
1229 Antwoorden / 0 Vragen

' U kunt dan ook toestemming geven om de betaalrekening van een andere bank op te nemen in het rekeningoverzicht van Rabo Online Bankieren (Rabo Internetbankieren) en de Rabo Bankieren App. In de toekomst kunt u vanuit hier betalingen van uw rekeningen bij andere banken doen, zonder dat u bij andere banken hoeft in te loggen'
En waar dan wel voor?

mo
door mof - Jan 19, 2018 om 17:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, de bank mag alleen gegevens aan derden verstrekken als u daar oor toestemming heeft gegeven.

me
door mein33 - Jan 19, 2018 om 17:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Kan ik er ook voor zorgen dat dit niet gebeurt? Dat ik aan kan geven dat ik dat niet wil?

Meer informatie
Artikel op Kassa: https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/rabobank-ziet-nieuwe-regels-wel-zitten
Artikel van Rabobank: https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/psd2/

hutch
door hutch - Jan 19, 2018 om 23:51
4515 Antwoorden / 29 Vragen

TS, u geeft zelf het antwoord al op uw vraag. Lees alleen al het eerste artikel, waarvan u de link gegeven heeft:

"Het gaat om het zogeheten PSD2. Banken worden daardoor verplicht om andere bedrijven toegang te verlenen tot de betaalrekening van een klant, als die andere partijen over de vereiste vergunning beschikken en de klant toestemming heeft gegeven. "

Duidelijker kan het niet lijkt mij.......

zoekster1
door zoekster1 - Jan 9, 2019 om 00:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ongelofelijk hoe dwaas hier op is geantwoord. De crux zit er natuurlijk in dat al jouw betalingen met je naam en IBAN ook bij anderen op de rekening komen. Zo komen ze toch achter je betaalgegevens, als de andere partij wel toestemming geeft. Daar kun je niets tegen doen. Dat kun je op geen enkele manier tegenhouden. En degene aan wie toestemming is gegeven om in de bankgegevens te neuzen, mag net zover terugkijken als ook voor jezelf mogelijk is. Dus tenzij al je vrienden, bedrijven, instellingen aan wie je ooit wat hebt overgemaakt niet aan PSD2 willen meewerken, zijn je bankgegevens niet veilig. (ik bedoel maar, je zult maar geld overgemaakt hebben aan jorisw, die levert je gegevens zo uit aan het innovatieve fintech bedrijf)

Het is geen paniekzaaien, er is echt iets gaande wat ons allemaal gaat treffen. Maar slaap gerust lekker verder.

diumenge
door diumenge Jan 9, 2019 om 07:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, via iemand die wel toestemming geeft krijgen ze dan ook jouw gegevens (die zijn immers onderdeel van de transactie), maar alleen betreffende die transactie. Althans zo begreep ik het. Het is dus niet zo dat via toestemming van een ander alle transacties en gegevens van jouw bankrekenining in mogen zien. Maar het zou inderdaad beter zijn dat als je geen toestemming geeft, dat die gegevens ook niet zichtbaar zijn. Net zo als een geheimtelefoonnummer is afgeschermd op een specificatie van de andere beller.

jo
door jorisw Jan 9, 2019 om 09:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@zoekster1: voor het scenario dat jij schetst heb je helemaal geen PSD2 nodig. Ik kan al mijn banktransacties downloaden (en voor dat dat mogelijk was kon ik mijn papieren bankafschriften overtypen in een database) en daar van alles mee doen. Hoe zou je dat tegen willen gaan? Er zijn al jaren allerlei boekhoudprogramma's op de markt die gebruik maken van die gegevens. Waarom zal dat nu opeens een probleem zijn?

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2019 om 10:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is inderdaad in mijn ogen een rampzalige regeling. Allerlei partijen kunnen nu allerlei data gaan combineren. Natuurlijk kun je zelf weigeren toestemming te geven en dat zal ik ook doen, maar als degenen aan wie ik betaal toestemming geeft tot inzage, zijn mijn gegevens ook elders dan bij mijn bank bekend.

Het sterkt mij nog meer om als het even kan contant te betalen.

Bekijk het programma van Radar van afgelopen maandag nog eens, dan weet men meer.

gerbera
door gerbera - Jan 9, 2019 om 10:56
7366 Antwoorden / 14 Vragen

@zoekster1, helaas is het u ook niet geheel duidelijk. Met PSD2 is het voor bedrijven en instellingen, met uw toestemming, mogelijk al uw bankhandelingen in te zien, dus niet alleen van hun eigen bedrijf of instelling. Dit betekend dat men uw betalingsverkeer kan inzien naar alle bedrijven en instellingen waar u zaken mee doet. Dus ook uw betalingen aan o.a verenigingen, energiebedrijf, verzekeringen loterijen, pintransacties, enz, enz, waar ze, in het kader van de wet op de privacy, in feite niets mee te maken hebben. Het gaat gelukkig nog niet zo ver dat bedrijven inzage van uw rekening krijgen maar wie weet bedenkt een h..ve zool in Brussel dat ook nog eens.
Dus zo dwaas zijn de gegeven antwoorden niet.

Overigens is dit topic al een jaar oud. 18 jan. 2018 maar is weer actueel.

me
door mein33 Jan 9, 2019 om 11:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Maar actueler dan ooit tevoren !!

gerbera
door gerbera Jan 9, 2019 om 11:15
7366 Antwoorden / 14 Vragen

Helemaal mee eens dus ff aangepast!

me
door mein33 - Jan 9, 2019 om 11:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik vind het overigens een prima regelgeving.

Daar denken veel deskundigen en ik heel anders over, telkenmale wordt (zgn. legaal) de wet en regelgeving rond het betalingsverkeer meer en meer opgerekt en daarmee komt het eigenbeheer van de je betaal (lees: aankoop) rekening steeds verder onder druk te staan !
Deze nieuwe regelgeving is nog maar het begin en zal, naar mijn idee, in de nabije toekomststeed meer en meer worden opgerekt.
Nu kan je nog wijgeren om je gegevens te verstrekken, maar je moet er niet van versteld staan als er t.z.t. niet meer geleverd gaat worden als je niet toestemd.
Maar goed, de financiële instellingen weten nu al beter wat we met ons geld doen dan dat we dat vaak zelf weten, dat zal zich verder als een olievlek verspreiden en wij, "wij kijken er naar, doen een plas en denken verder te gaan met hoe het was", alleen is dat laatse de waan van de dag.

zoekster1
door zoekster1 Jan 9, 2019 om 11:30
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Daar ben ik dus ook bang voor. Dat diensten je geweigerd worden als je geen inzage geeft in je bankgegevens.

marita5
door marita5 - Jan 9, 2019 om 11:13
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Wiedse Test ,

Is afgelopen Maandag 7-1-2019  een uitzending over geweest bij Radar , klik op de rode regels .

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/wat-betekent-de-nieuwe-betaalrichtlijn-psd2-voor-jou/

Lees ook hier veelgestelde vragen ,

https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/psd2/index.jsp#faq-tcm:46-369766

zoekster1
door zoekster1 - Jan 9, 2019 om 11:22
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik geloof dat alleen @tijger1 begrijpt wat ik bedoel. (toen ik dit schreef kwamen er meer berichten binnen die het ook zorgelijk vinden dus meer mensen begrijpen wat ik bedoel ;-))

@gerbera, als ik toestemming aan een fintech bedrijf geef om mijn betalingen in te zien, dan kunnen ze inderdaad alles zien. Mij gaat het erom dat als je geen toestemming geeft maar je hebt wel betalingen bij anderen lopen die wel toestemming geven voor inzage, dat je betaling aan diegene wel zichtbaar is. Je naam en IBAN is dan niet afgeschermd. Ze kunnen dan natuurlijk niet al mijn betalingen zien, maar combineren is natuurlijk altijd mogelijk. En daar kun je niets tegen doen. En zo is mijn privacy aan wie ik wat overmaak niet gewaarborgd.

Sorry dat ik een oud topic ophaal. Ik had niet goed op de datum gelet. Ik zocht op PSD2 en dit kwam boven.  Ik heb overigens 2 maanden geleden de redactie verzocht om dit onderwerp eens in de uitzending te behandelen, maar niets op gehoord. Maar gelukkig heeft Radar er afgelopen maandag (7 januari) wel aandacht aan besteed.

marita5
door marita5 Jan 9, 2019 om 11:28
11517 Antwoorden / 15 Vragen

@zoekster1 , ik ben het volledig met u eens , Ik vraag me af hoe dit gaat bij zorgverleners en apotheken , ook waarbij je de vaste lasten automatisch betaald , zoals huur e.d , Ps : u loopt een beetje vooruit , de uitzending van Radar was afgelopen maandag 7 januari ;-))

zoekster1
door zoekster1 Jan 9, 2019 om 11:31
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ha ha, ik zal het veranderen.

zoekster1
door zoekster1 Jan 9, 2019 om 11:34
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Overigens, als zorgverleners en apotheken inzage geven, dan worden ook uw betalingen zichtbaar, daar is niets tegen te doen.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2019 om 12:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind het een uitermate zorgelijke ontwikkeling. Niet dat ik zulke bijzondere betalingen doe, of dat daar iets echts geheims aan zou zijn, maar juist dat men alles kan combineren en samenvoegen tot een compleet financieel plaatje. En dat door commerciële instanties die dat helemaal niets aangaan.

Een heleboel mensen zitten met hun hele hebben en houwen op allerlei sociale media. Nu nog van iemand zijn hele financiële gedoe ernaast en onbekende machtige partijen weten alles van je.

Maar ja, sommige mensen schijnt dat niets te kunnen schelen, onder het mom van “ik heb niets te verbergen”. Ik vind: “het gaat ze niets aan”.

zoekster1
door zoekster1 Jan 9, 2019 om 12:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

en dan heb jij nog niets te verbergen, maar denk aan mensen die wel wat te verbergen hebben. Bijv. die stiekem homo zijn en lid van het COC en niet willen dat die gegevens maar bij verschillende bedrijven rondslingeren, terwijl je er geen weet van hebt. Ik neem aan dat je geen berichtje krijgt van de bank: 'XX waar u 2 jaar geleden aan heeft betaald heeft inzage in zijn betalingen gegeven aan bedrijf Z.' Het is zo'n belachelijk niet uitgedachte regelgeving. Helaas wordt contant betalen steeds moeilijker gemaakt. Hier kun je nog geen film meer contant betalen, sommige supermarkten mag je alleen pinnen en abonnementen/lidmaatschappen zijn ook niet contant te betalen.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2019 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster. Helemaal mee eens, maar ik wilde het eenvoudig houden.

U weet niet of ik iets te verbergen heb, ik schrijf dat wel, en dat wil ik zo houden ook.:-)) En dat zal dus haast onmogelijk worden met die wet.

Dus ik trek als het maar even kan, in ieder geval gewoon mijn portemonnee.

me
door mein33 Jan 9, 2019 om 13:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dus ik trek als het maar even kan, in ieder geval gewoon mijn portemonnee.

Het probleem zit'm dan ook in "als het net even niet contant kan" !

va
door vanlotjegetikt - Jan 9, 2019 om 12:58
809 Antwoorden / Vragen
me
door mein33 Jan 9, 2019 om 13:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als u denkt, dat wij ook  "van lotje getikt" zijn en hiervan al niet veel langer op de hoogte waren, dan heeft u dat verkeerd begrepen !   ;-))