Josp003
door Josp003 Apr 29, 2024 om 19:04
Garantie & verzekeringen

Garantie voorwaarden

ik heb ca 2,5 jaar geleden een fornuis gekocht via een keukendealer. Deze heeft nooit de garantievoorwaarden aangeleverd en deze staan ook niet op zijn site. Ik hoorde alleen u hebt 5 jaar volledige garantie. Ook op de site van de producent/importeur is niets vinden  over garantievoorwaarden of over algemene verkoopvoorwaarden.
Nu was er deze week een monteur van de producent voor een reparatie.Na de afhandeling moesten we wel voorrijdkosten betalen á € 90,-. Volgens de monteur was dat volgens garantievoorwaarden geregeld.  Dit geldt na de eerste twee jaar tot aan het laatste 5e jaar.
Wij hebben nooit kennis kunnen nemen van die voorwaarden. Zijn wij dan toch verplicht deze kosten te betalen?

2745 13 Rapporteer
sira
door sira - Apr 29, 2024 om 19:08
2361 Antwoorden / 24 Vragen

U had helemaal niet bij de producent moeten zijn. De keukendealer is/was uw aanspreekpunt, daar klopt u aan voor de garantie, de producent heeft zelfs helemaal niets met u te maken.

ne
door neodutchio Apr 29, 2024 om 19:39
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Bij wettelijke garantie ga je naar de verkoper, bij fabrieksgarantie ga je naar de fabrikant. Dit is een aparte garantie die je in een boekje meegeleverd krijgt bij je aankoop.

ne
door neodutchio - Apr 29, 2024 om 19:39
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Als het goed is heeft elke keukenapparaat meerdere boekjes. Dat word standaard meegeleverd bij elk artikel. Gebruiksaanwijzing en fabrieksgarantie staan daar in uitgelegd. Vaak voor deze fabrieksgarantie moet een kaart ingevuld worden.
En ja, aan fabrieksgarantie mogen voorwaarden gehangen worden. Bij wettelijke garantie, die via de verkoper loopt, mogen geen voorwaarden hangen.

sw
door swat1500 - Apr 29, 2024 om 19:39
3795 Antwoorden / 0 Vragen

In Nederland is de verkloper degene die moet zorgen over een goed produkt en dus daarvoor aansprakelijk gesteld moet worden. De Nederlandse wet kent geewn bepalingen die aangeven welke voorwaarden de3 verkoper in zijn garantieverlening moet opnemen.
De Wet bepaalt ook niet hoe lang de "garantie" zou moeten worden gegeven.
Ja, de verkoper had u moeten informeren over hetgeen hij verstaat onder de "garantie" die hij u had moeten verlenen op basis van de verkoop.
Anderszijds had ook van u een actievere houding mogen worden verwacht om te vragen naar de garantievoorwaarden. van de verkoper zodat u reeds voor de aankoop wist waar u aan toe was in gevla van optredende defecten.

De importeur/producent is inderdaad niet de partij waarmee u van doen heeft. Ja, u kunt het defecht daar ook melden omdat de meeste producenten fabrieksgarantie geven op hun produkten. Dat is geen in de Nederlandse Wet geregelde garantie of aansprake;lijkheid. U moet het dan dus doen met hetgeen de fabrikant u aanbiedt.
Fabrieksgarntie gaat in de regel niet verder dan reparatie of vervanging binnen de twee jaar (van productie en NIET van verkoop aan u). De fabrieksgarantie garandeerd geen 100% kostenloze reparatie of vervanging. Bijkomende kosten naast de reparatie of vervanging kunnen wel voor eigen rekening komen. Denk aan verzend- en transportkosten bij vervanging en voorrijdkosten bij reparatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 29, 2024 om 19:45
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ik geef u de verwijzingen nnaar uitleg over de wetgeving en ook de letterlijke wetteksten waaruit in ieder geval duidelijk wordt uitgelegd dat de leverancier /verkoper verantwoordelijk is en ik geef u ook advies wat u kunt doen:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

En zie voor de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij www.consuwijzer.nl van de ACM.

tenormin
door tenormin - Apr 29, 2024 om 19:46
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij normaal om voorrijkosten te betalen. Vor het verdere werk is u niets berekend, dus dat is mooi.

JMA2
door JMA2 - Apr 29, 2024 om 23:50
120 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft binnen de 2,5 jaar zelf dus ook nooit uitgezocht waarom u geen garantievoorwaarden had. Mij iets te makkelijk om dat als excuus te gebruiken. Onwetendheid is nooit een excuus.
Na het 2e jaar alleen voorrijden betalen is erg netjes en ook het bedrag is moet onredelijk.

R.
door R. de Souverein May 1, 2024 om 17:18
4 Antwoorden / Vragen

Wat nu als de reparatie nog geen 5min werk was en nog geen 10'tje aan materiaal kostte?

JMA2
door JMA2 May 1, 2024 om 23:38
120 Antwoorden / 2 Vragen

Maar de monteur is toch echt naar uw adres gekomen. De bus kost geld, zijn tijd en gereedschappen ook.

Ja
door JannyBoe - Apr 30, 2024 om 07:48
521 Antwoorden / Vragen

Hallo, wat er 2,5 jaar geleden wel of niet op de website van de leverancier heeft gestaan zal lastig/onmogelijk zijn uit te zoeken.
Weet u zeker dat er over die voorwaarden 2,5 jaar geleden niets stond?

Wat u beschrijft komt wel meer voor. Als u bijvoorbeeld een Bertazzoni fornuis heeft gekocht dan betaalt u in het derde t/m het vijfde jaar een vast bedrag voor alle kosten. In dit voorbeeld is dat anno 2024 een bedrag van 109 euro inclusief BTW.

1paul
door 1paul - Apr 30, 2024 om 07:57
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Scheelt veel hoe de garantie geregeld is, garantie is er feitelijk gezien niet, deze moet borg staan voor een goed werkend product tijdens de levensduur van een product, is dit echt een fabrieksgarantie waarin dit ook staat in de voorwaarden dan lijkt het mij dat de verkoper hiervoor in mag staan!!

Verder had men deze kosten vooraf met u moeten bespreken en niet achteraf..

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-altijd-voorrijkosten-en-onderzoekskosten-betalen

in
door inno1 - Apr 30, 2024 om 11:32
121 Antwoorden / Vragen

Als de monteur de garantievoorwaarden kent, dan kunt u die zelf dus ook lezen. Los daarvan: Persoonlijk zou ik na zo'n tijd gewoon hebben betaald na reparatie.

Viela
door Viela - May 1, 2024 om 10:40
4 Antwoorden / Vragen

Lees de voorwaarden van de 5 jaar garantie nog eens goed door. Meestal word het afgebouwd.

Viela
door Viela - May 1, 2024 om 10:41
4 Antwoorden / Vragen
john devries
door john devries - May 1, 2024 om 11:57
219 Antwoorden / Vragen

De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Voorrijkosten vallen daar niet onder .Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland.

ne
door neodutchio May 1, 2024 om 12:16
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Er zit een verschil tussen wettelijke garantie en fabrieksgarantie. Dat zijn 2 verschillende garantievormen met verschillende voorwaarden. Een fabrikant mag bovenop de wettelijke garantie een extra garantie aanbieden met voorwaarden. Dus ook met betalen van voorrijkosten en gratis onderdelen.

john devries
door john devries May 2, 2024 om 11:44
219 Antwoorden / Vragen

Zoals ik al schreef ,een wettelijke geregelde garantie termijn bestaat niet in Nederland.Extra garantie bijkopen is zonde van het geld.Vaak is een ondernemer al failliet of gestopt als je er een beroep op wil doen.

rj
door rjw - May 1, 2024 om 21:23
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Als er 5 jaar garantie wordt geboden is dat hoogstwaarschijnlijk van de verkoper. Fabrieksgarantie is meestal niet zo lang.