zi
door zijderveld Jan 25, 2013 om 22:05
Geldzaken & recht

Na ruim 1,5 jaar onverwachts vordering via Incassobureau, kan dat?

Wij zijn bijna 2 jaar geleden geëmigreerd. Om te voorkomen dat we iets niet helemaal goed hadden opgezegd, doorgegeven etcetera hebben wij een jaar lang onze post laten doorsturen. Een paar poststukken hebben we op die manier alsnog toegestuurd gekregen en 2 keer was er zelfs iets naar onze zoon (verhuisd van ons oude gezamenlijke adres naar een eigen adres in Nederland (met weliswaar dezelfde achternaam maar andere initialen) doorgestuurd, maar ook dat is natuurlijk bij ons aangekomen. Nu hebben we na ruim 1,5 jaar een e-mail en een brief gekregen van een incassobureau of we maar even bijna 80 Euro willen betalen omdat we nog een boete hadden openstaan bij de videotheek (van gehuurde DVD's in maart 2011!). Kan dit zomaar had de videotheek ons niet eerst een aanmaning moeten sturen?

993 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, de betalingsherinnering zonder incassokosten geldt alleen voor vorderingen vanaf 1 juli 2012. Toen is de nieuwe incassowet ingegaan. Dat neemt niet weg dat de incassokosten wel in verhouding moeten staan tot de boete van de Videotheek. Hoeveel is de oorspronkelijke boete en is die op zich terecht?
Overigens, in welk land woont u nu?

ve
door verwijderd - Jan 25, 2013 om 23:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is de vermeende vordering (on)terecht?!

'Consumenten(ver)koop' is hierbij van toepassing en de verjaring van een enig vordering is na twee jaren na de laatste bewuste datum van de vordering, mits er geen stuiting-van-verjaring heeft plaatsgevonden.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2013 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb jij die videotheek dan je nieuwe adres gegeven?

ve
door verwijderd - Jan 26, 2013 om 02:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

wittechoco schreef op zaterdag 26 jan 2013, 00:10: Heb jij die videotheek dan je nieuwe adres gegeven?

Wat mij nog heeft verbaasd: het e-mailadres en het huidige adres!

Hoe komt een incassobedrijf dan aan uw nieuwe e-mailadres, dat is bij emigratie een andere met een ander landextensie dan Hotmail en Gmail! U bent nog steeds geëmigreerd?

ve
door verwijderd - Jan 26, 2013 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op vrijdag 25 jan 2013, 22:16: Nee, de betalingsherinnering zonder incassokosten geldt alleen voor vorderingen vanaf 1 juli 2012. Toen is de nieuwe incassowet ingegaan. Dat neemt niet weg dat de incassokosten wel in verhouding moeten staan tot de boete van de Videotheek. Hoeveel is de oorspronkelijke boete en is die op zich terecht?
Overigens, in welk land woont u nu?

We wonen nu in Duitsland.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2013 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

wittechoco schreef op zaterdag 26 jan 2013, 00:10: Heb jij die videotheek dan je nieuwe adres gegeven?

Nee, maar wel netjes bij de gemeente en daar is het gewoon opvraagbaar.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2013 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat mij nog heeft verbaasd: het e-mailadres en het huidige adres!

Hoe komt een incassobedrijf dan aan uw nieuwe e-mailadres, dat is bij emigratie een andere met een ander landextensie dan Hotmail en Gmail! U bent nog steeds geëmigreerd?

We hebben geen nieuw emailadres maar een al bij de videotheek bekend hotmailadres gewoon aangehouden. Adres zullen ze wel bij de gemeente hebben opgevraagd, maar die staat ook in onze email (we zijn dus bijna 2 jaar geleden definitief helemaal hiernaar toe verhuisd omdat toen pas ons Nederlandse huis verkocht was, maar we hebben dit Duitse huis deze zomer al weer 5 jaar en hebben in dat emailadres heel lang beide adressen vermeld, dus de videotheek kon het op die manier ook al verkregen hebben.

ve
door verwijderd - Jan 26, 2013 om 20:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoekster schreef op vrijdag 25 jan 2013, 22:16: Nee, de betalingsherinnering zonder incassokosten geldt alleen voor vorderingen vanaf 1 juli 2012. Toen is de nieuwe incassowet ingegaan. Dat neemt niet weg dat de incassokosten wel in verhouding moeten staan tot de boete van de Videotheek. Hoeveel is de oorspronkelijke boete en is die op zich terecht?
Overigens, in welk land woont u nu?

Boete van te laat inleveren was 10 Euro, die we dachten betaald te hebben, maar 100% zeker zijn we niet. Incasso is nu bijna 80 piek, staat dus niet echt in verhouding tot de boete, maar vooral het feit dat we dus nooit een herinnering hebben ontvangen terwijl nu blijkt dat ze ons nu wel weten te vinden, irriteert ons best wel, want de boete betalen met herinneringskosten is tot daaraan toe maar die 80 piek is natuurlijk wel ergerlijk.

ve
door verwijderd - Jan 29, 2013 om 19:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is totaal uit balans. Over dit bedrag mag maximaal 37 euro aan incassokosten worden berekend. (dat omdat de vordering van voor 1 juli 2012 is). Maar u zit in Duitsland, de incassokosten kloppen niet en de Videotheek zal met overtuigende bewijzen moeten komen dat die vordering terecht is. Ik geloof er niets van dat dit nog verdere gevolgen zal hebben. Het lijkt mij een 'probeersel' van de Videotheek.
Bestaat die Videotheek nog wel? De een na de ander sluit de deuren.