Ko
door Kom_op Feb 20, 2024 om 11:08
Geldzaken & recht

Non actief bij de ene werkgever, maar aan de slag bij de ander

Mag je in de non-actief periode bij je huidige werkgever aan de slag bij een andere werkgever en zo tot einde dienstverband bij je huidige werkgever nog salaris ontvangen?

1061 9 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Feb 20, 2024 om 11:17
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Op non actief bent u niet werkzaam bij werkgever 1, en u kunt wel werken bij werkgever 2, zie ik geen problemen, tenzij er concurrentie bedingen zijn.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 20, 2024 om 11:32
16885 Antwoorden / 202 Vragen

dat afhankelijk van de arbeidsvoorwaarden die er zijn afgesproknen tussen u de de werkgever in kwestie.  Daarbij kan overigens ook de reden van het non-actief van belang zijn. Het kan zelfs wel een reden zijn dat u rechtmatig bij een andere aan het werk kunt gaan. Indien u aan het werk gaat bij een andere werkgeven zal waarschijnlijk de verplichting vervallen dat de oude werkgever u nog moet uitbetalen resp. u nog zal uitbetalen.. Normaliter zal het niet het geval zijn doch is ook dat afhanhelijk van de gemaakte arbeidsvoorwaardelijke afspraken resp. de afspraken m.b.t. uw non actiefstelling.

In dit soort zaken is het zinvol om lid te zijn van een vakbond. Zie voor eventueel nader advies ook: - Het Juridisch Loket, tel. 0800-8020 (gratis), zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Toch aanvullend/ aangepast: strikt gesproken zal een werkgever u niet meer behoeven te betalen zodra u bij een andere in dienst treedt. Dat tenzij schriftelijk anders is afgesproken. Indien u deze werkgever verlaat ook om reden van de non-actiestelling kan er ook afdoende reden zijn dat een mogelijk wel afgesproken concurrentiebeding nietig is.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 20, 2024 om 11:38
2095 Antwoorden / Vragen

Het mag maar er is een belangrijke voorwaarde, u moet uw oude werkgever melden dat een nieuwe baan heeft aangenomen en de consequenties laten zich dan raden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 20, 2024 om 12:25
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Komop,

Natuurlijk mag dat niet zonder toestemming van uw huidge werkgever.....

Wat is de reden voor uw op-non-actief-stelling?

Weet uw nieuwe werkgever de reden waarom u op non-actief bent gesteld?

U kunt niet van "2 walletjes eten"....

sira
door sira - Feb 20, 2024 om 12:28
2361 Antwoorden / 24 Vragen

U bent op non-actief gesteld, maar dat wil niet zeggen dat u (al) ontslagen bent.
Als u dus elders gaat werken, moet u inderdaad uw werkgever hiervan op de hoogte te stellen. U neemt dan in feite ontslag.
Toch raad ik u aan juridisch advies in te winnen. Bent u misschien bij een vakbond aangesloten?

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 20, 2024 om 13:14
7211 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt in de pauzeperiode vrijwilligerswerk doen om te voorkomen dat verveling optreedt.

1paul
door 1paul - Feb 20, 2024 om 14:21
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ja hoor dit mag en kan, je zult dan wel zonder wedde (loon)  aan de slag moeten!!

beter is het om je vakantiedagen gewoon mee te nemen naar de nieuwe werkgever en deze niet uit te laten betalen of op te nemen althans, de wettelijk vastgestelde dagen!!

https://wedo-legal.nl/het-meenemen-van-vakantiedagen-naar-een-nieuwe-werkgever/

user123
door user123 - Feb 20, 2024 om 20:07
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ook wanneer u op non actief staat loopt de huidige arbeidsovereenkomst gewoon door met alle rechten en plichten.

Iv
door Ivo W Feb 20, 2024 om 22:37
734 Antwoorden / Vragen

Niet met alle plichten. De plicht om werkzaamheden te verrichten is immers tot nader order komen te vervallen wanneer iemand op non-actief staat.

Iv
door Ivo W - Feb 20, 2024 om 22:36
734 Antwoorden / Vragen

Wettelijk gezien is dat geen probleem.

Of u het moet melden bij de werkgever waar u op non-actief staat en welke gevolgen dat dan heeft, hangt af van de redenen waarom u op non-actief staat en welke afspraken daarover gemaakt zijn.

Als u op non-actief staat vanwege een tekort aan opdrachten verwacht uw werkgever namelijk dat u direct weer beschikbaar bent zodra er nieuwe opdrachten binnen komen. Dat wordt lastig als u intussen ook bij een andere werkgever in dienst bent. Als u in zo'n geval al toestemming krijgt voor werken bij een andere werkgever, dan zal dat uitsluitend op oproepbasis zijn, zodat u de werkzaamheden bij de nieuwe werkgever direct kunt neerleggen indien nodig.

Bent u ontslagen bij uw huidige werkgever wegens een reorganisatie, dan is het juist heel onredelijke indien u nog niet mag beginnen bij een mogelijke nieuwe werkgever. Wel kan er in het sociaal plan of de vaststellingsovereenkomst het een en ander zijn opgenomen over het verlagen van de ontslagvergoedingen en/of deels stoppen van de loondoorbetaling indien u een nieuwe baan vindt voordat de huidige arbeidsovereenkomst definitief ten einde is.

Kortom : lees alle stukken goed na en laat u zo nodig adviseren door uw arbeidsjurist/advocaat.