ko
door koensterker Apr 1, 2018 om 19:21
Geldzaken & recht

Offerte van tandarts lager dan de uiteindelijke declaratie

Mijn tandarts heeft een begroting voor een brug gemaakt. Ik vond het erg aan de hoge kant maar had besloten het toch te doen. Nu blijkt de uiteindelijke declaratie hoger door nmm een slordigheidje, maar vooral doordat de kosten voor de tandtechnieker bijna 150 euro hoger waren dan gepland.
Onder de begroting staat wel dat eventuele complicaties de tarieven af kunnen wijken, maar tijdens de behandeling heeft hij niets over complicaties gemeld. Kan dit zomaar?

3735 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 1, 2018 om 19:33
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Vreemde topic vraag: offterte tandarts lager dan enz. Maar het kan wel, als hij andere onregelmatige dingen is tegen gekomen tijdens de behandeling.

Cookies
door Cookies Apr 1, 2018 om 20:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

....Vreemde topic vraag: offerte tandarts lager dan..... Niks vreemds aan, is helemaal correct.

Cookies
door Cookies - Apr 1, 2018 om 19:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat was begroot en wat was de uiteindelijke rekening?

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 1, 2018 om 19:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Had hij dan tijdens de behandeling moeten stoppen omdat uw budget er doorheen was?
Zeker een tandarts kan onverwachte zaken tegenkomen.

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2018 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hoe verklaart de tandarts dat de kosten van de technieker € 150 hoger waren?

En wat was het slordigheidje?

Ik zou dat maar eerst eens navragen.

marita5
door marita5 - Apr 1, 2018 om 20:00
11533 Antwoorden / 15 Vragen

hallo Koensterker ,

Informatie kosten en alternatieven tandtechniek verplicht

De tandartstarieven zijn vooral gewijzigd in de regels betreffende de informatievoorziening van tandtechniek. U kunt hier denken aan behandelingen van bijvoorbeeld kroon‑ en brugwerk (frames, plaat), protheses, maar ook implantaten of bijvoorbeeld knarsplaatjes.

De tandarts of behandelaar dient u op de verschillen van materialen, technieken en kosten te wijzen en deze op een gemakkelijke manier te presenteren. VergelijkMondzorg faciliteert mondzorgverleners in het weergeven van deze informatie op de profielpagina’s van de praktijken als zij hiervoor kiezen en is te vinden onder ‘tarieven’ op deze pagina.

De prijslijst ‘Materiaal en techniek’ is te vinden op een voor u duidelijk zichtbare plaats in de praktijk, op de website en u kunt erom vragen. De techniekprijzen moeten zo gepresenteerd worden dat deze ‘gekoppeld’ zijn aan de behandeling. De behandelaar mag van een gepresenteerd tarief afwijken mits hij dit met u schriftelijk of mondeling vooraf is overeengekomen .

Begroting tandarts

Tandheelkundige behandelingen bestaan vaak uit verschillende onderdelen. Zo kan er sprake zijn van een verdoving bij een behandeling, extra isolatie, tussenlagen en/of worden er techniekkosten gemaakt.
Het is daarom verstandig om voor duurdere behandelingen vooraf een begroting te vragen, zodat u niet voor onverwachte kosten komt te staan.
Voor behandelingen boven de 250 euro zijn aanbieders van mondzorg verplicht u een gespecificeerde begroting te geven.
Veel tandartsen zijn ook bereid om een begroting voor u te maken bij lagere kosten indien u dat wenst.
Een begroting is geen offerte. Een tandheelkundige behandeling en dus ook de declaratie hiervan kan afwijken van de begroting wanneer de behandeling hierom vraagt , De tandarts zal dit met u bespreken .

Voor verdere informatie , klik op de rode regel . ( zie de tarieven d.m.v. de code )

https://vergelijkmondzorg.nl/tandartstarieven/tandartstarieven-2018/

aurora1
door aurora1 - Apr 1, 2018 om 23:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al met uw tandarts hierover gesproken?
Staat op de offerte iets in de trant van geen rechten kunnen ontlenen aan o.i.d., of dat er afwijkingen kunnen voorkomen?
De tarieven van tandartsen en wat zoal gedaan is kunt u aan de hand van de codes controleren bij tandartstarieven op internet.
Hoezo "nmm slordigheidje" volgens u? Wat verstaat u daaronder?
Techniekkosten zijn meestal de hoogste kosten. Die werden daarom in het verleden vaak uitgesloten van de vergoedingen van de tandartsverzekering of grotendeels.
Ik hoop dat u wél tevreden bent met de brug.

boppe1943
door boppe1943 - Apr 2, 2018 om 12:59
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Een begroting is geen prijsafspraak. Heeft u gevraagd om u te informeren als de kosten voor de brug beduidend hoger zouden uitpakken dan was begroot? En is dat niet gebeurd? Is de rekening 15% of meer hoger geworden? In dat geval zou ik die extra kosten aankaarten. Maar een brug is duur. Ik ben bang dat u door de zure appel heen moet bijten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2018 om 14:56
16883 Antwoorden / 202 Vragen

ie (o.a. Marita5@): Dit kan niet het het lijkt mij zinvol om te beginnen met navraag en als de reactie voor u nehgatief is een klacht indienen. Zie de link

https://www.tandarts.nl/mondzorg/algemeen/klachtregeling

panter22
door panter22 - Apr 2, 2018 om 15:10
6599 Antwoorden / Vragen
gerbera
door gerbera - Apr 2, 2018 om 16:26
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Tussen een offerte en begroting zit een heel groot verschil. Met een offerte wordt een prijs afgesproken waarbinnen de behandeling gedaan wordt. Hierbij kan slechts bij uitzondering, en in overleg met u, van de prijs worden afgeweken. Met een begroting wordt aangegeven wat de behandeling ongeveer gaat kosten. Hier kan altijd van de prijs worden afgeweken, b.v door onvoorziene omstandigheden. Dit dient dan wel tijdens de behandeling worden medegedeeld.