aw
door awerkman Jan 30, 2014 om 08:15
Geldzaken & recht

Oneerlijkheid huur

Geachte heer/mevrouw,

Ik woon al een aantal haren in een huurwoning aan de vestesingel in Assen. Dit is een straat met allemaal huurwoningen van MVGM. Met mij wonen hier nog een aantal mensen al langer. Verder is het een straat waar veel mensen een tussenstop maken na een scheiding en na verkoop woning en afwachtende op een nieuwe woning.

Nu is het volgende gaande. Iedereen die nu nieuw komt wonen in de straat krijgt een huurkorting van 100 euro per maand het eerste jaar wn. 50 euro per maand in het 2e jaar. We praten dus over 1800 euro in 2 jaar.

Toen ik hier over belde werd er gezegd dat is om leegstand tegen te gaan en om mensen te stimuleren om langer te blijven wonen. Toen ik vroeg waarom de mensen die er langer wonen dan eigenlijk ook recht hebben op die korting werd ik eigenlijk uitgelachen zo werkt dat niet.

Iemand die dus nieuw komt en weer weggaat heeft 1800 euro minder betaald terwijl iemand die langer woont en wil blijven wonen krijgt niets.

Kan dit zo maar? Ik en meerdere bewoners die hier langer wonen vinden dit niet kunnen en we voelen ons in de kou gezet. Wij krijgen gewoon weer een huurverhoging dit jaar. Dit is toch krom en klopt niet. Wij willen ook wel die 1800 euro korting. Dat is meer dan 2 maanden huur.

Graag verneem ik van u of dit zomaar kan.

Vriendelijke groet ,

À. Werkman
[edit - red.]

11614 28 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 30, 2014 om 08:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Graag verneem ik van u of dit zomaar kan.......

Ja, verhuurders mogen/kunnen dit doen. Je ziet het steeds vaker dat de huren verlaagd worden. omdat ze hun woningen aan de straatstenen niet kwijt kunnen.

aw
door awerkman - Jan 30, 2014 om 08:52
7 Antwoorden / 1 Vragen

Toch is dit erg krom voor mensen die al langer huren.
Hier zou iets tegen gedaan moeten worden.

_connie_
door _connie_ - Jan 30, 2014 om 09:41
168 Antwoorden / 5 Vragen

Het mag niet alleen het is ook gewenst.
Leegstand is ook niet alles , en als het op deze manier opgelost kan worden dan is dat toch een prima idee?
Als de nieuwe bewoners €50.00 p.m. meer zouden moeten betalen belt u dan ook of u er €50.00 bij mag betalen?
Ik heb zo het vermoede van niet.

aw
door awerkman - Jan 30, 2014 om 09:56
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dat ik 50 euro meer moet betalen is hier niet aan de orde. Ik betaal 2 keer per jaar mijn huurverhoging toch ook. Zelfs als een ander korting krijgt. Het is dus normaal dat een deel van de straat korting krijgt en de andere helft huurverhoging krijgt omdat dat zo hoort.
Misschien is een verdeelsleutel hierin leuker voor iedereen.

zoekster
door zoekster - Jan 30, 2014 om 10:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=awerkman schreef op donderdag 30 jan 2014, 09:56]
Misschien is een verdeelsleutel hierin leuker voor iedereen.
Niet voor de nieuwkomers.

edrick3
door edrick3 - Jan 30, 2014 om 10:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo awerkman,

.....Kan dit zo maar? Ik en meerdere bewoners die hier langer wonen vinden dit niet kunnen en we voelen ons in de kou gezet.......
Ja, dat kan zomaar.
De verhuurder is vrij om de huursom te bepalen en kan dus bij leegstand een andere - lees lagere - huur vragen dan voor de reeds verhuurde woningen.
Een hogere huur is trouwens ook een mogelijkheid.
Zou je dan als zittende huurder gaan bijbetalen?

Met vr.gr.

aw
door awerkman - Jan 30, 2014 om 10:44
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je edrick3.

Wij vroegen ons gewoon af of dit kon. Het is niet anders.
Het is gevoelsmatig raar dat wij dit jaar 2 maal een verhoging hebben gehad en een ander in 2 jaar 1800 korting krijgt.

zoekster
door zoekster - Jan 30, 2014 om 11:01
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Tweemaal per jaar huurverhoging? Dat lijkt me wat veel. Heeft u een geliberaliseerde huurwoning? Of zijn er verbeteringen aan uw woning geweest waardoor de huur nog eens is verhoogd?

aw
door awerkman - Jan 30, 2014 om 11:29
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoel 2 keer in de tijd van die 1800 euro korting.
Maar goed dat maakt ook weinig uit het mag dus houd het op.
We wonen hier verder met plezier het is alleen jammer. De helft betaald een verhoging en de andere helft krijgt korting.

tenormin
door tenormin - Jan 30, 2014 om 12:45
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, u kunt het ook andersom zien. Als er geen leegstand zou zijn en er komen nieuwe bewoners: die betalen dan weer veel meer dan de zittende bewoners. Zo gaat het trouwens nu nog in wijken waar veel vraag naar is. U zit kennelijk in een wijk die niet zo fijn in de huurmarkt ligt. (Waarschijnlijk te duur)!. 't Voelt natuurlijk wel aan dat er met "twee maten gemeten word", is ook wel zo, maar ja, de woningbouw mag het, dus weinig aan te veranderen.

pi
door pieterwolters - Jan 30, 2014 om 14:40
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het alternatief is dat je in een gebied woont met veel leegstand en dat ik ook niet bevorderlijk voor het woongenot. Ik zou me wat minder druk over anderen maken. Dat leeft wel zo lekker.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 18:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook overwegen te verhuizen naar een gebied met veel leegstand, kunt u wellicht ook korting krijgen op de huur.

diumenge
door diumenge - Jan 30, 2014 om 18:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Misschien kunt u aangeven uw huur op te willen zeggen en komen ze dan met een kortingsaanbod.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 30, 2014 om 19:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 30 jan 2014, 18:33]U kunt ook overwegen te verhuizen naar een gebied met veel leegstand, kunt u wellicht ook korting krijgen op de huur.Ja probeer eens op deze manier als u ook geen voordeel krijg u naar iets anders uit gaat kijken waar u wel goedkoper terecht kan.

aw
door awerkman - Jan 30, 2014 om 19:29
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik al gezegd tegen de verhuurder. Daar reageren ze niet op.
En wij wonen hier verder ook met veel plezier en hebben ook wel geïnvesteerd in vloer enz. Dan wil je liever ook niet weg.
Heel veel leegstand is er ook niet hier. Het is meer een doorstroom straat. Er staat eigenlijk nooit langer daneen maand hooguit 6 weken 1 leeg. De huur is 745 en voor hoekwoningen 860. Omdat het nooit lang leeg staat verbaden wij ons ook over die korting.

tenormin
door tenormin - Jan 30, 2014 om 19:41
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Wel, zou verhuizen ook wel erg rigoreus vinden, hoor. En, vóór u wist dat anderen minder betaalden had u toch verder geen klachten over de woning, toch. Zoals ik het lees: u woont er verder met plezier en heeft investeringen gedaan. Verhuizen is ook niet goedkoop. Ach, probeer het te vergeten en blij met wat u heeft, als u kunt.

aw
door awerkman - Jan 30, 2014 om 19:47
7 Antwoorden / 1 Vragen

We wonen er ook met plezier en vergeten dit ook wel. Wij vonden het als groep die er al langer woont gewoon vreemd dat het ineens 1800 goedkoper kon in 2 jaar.
En daarom vroegen wij ons af of dit zomaar kon. En dat mag dus gewoon.
Klaar voor ons. Nooit te lang druk maken is slecht voor de gezondheid.

tenormin
door tenormin - Jan 30, 2014 om 20:00
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@awerkman, thats the spirit! Fijn dat u zo in elkaar steekt. Fijne avond.

aw
door awerkman - Jan 30, 2014 om 20:02
7 Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel. Eensgelijks.

divar2
door divar2 - Jan 31, 2014 om 10:53
6 Antwoorden / 1 Vragen

op andere plaatsen is het net anders daar moeten nieuwe huurders soms 150 euro meer betalen dan de zittende huurders

mo
door mof - Jan 31, 2014 om 10:55
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft uw huurcontract. Een ander heeft zijn/haar huurcontract. Allebei met de woningbouwvereniging. Maar niet met elkaar.

Er staat nergens dat de contracten en voorwaarden voor iedereen hetzelfde moeten zijn.

Gebeurt toch ook met internetdiensten en tijdschriftabonnementen: de kadootjes gaan naar de nieuw toegestroomde klanten. De langdurige leden zijn al binnengehaald, die kun je dus uitpersen.

Als u het er niet mee eens bent zoudt u op een inspraakorgaan van uw vereniging met een handtekeningen actie of zoiets met veel bewoners uw contractvoorwaarden moeten bespreken en evt. laten aanpassen.

Tenzij u onredelijk veel huur betaalt: dan kunt u naar de huurcommissie.

charleycool
door charleycool - Jan 31, 2014 om 11:25
78 Antwoorden / 2 Vragen

In dit land betalen we allemaal huur naar inkomen.Vroeger hadden wij de huur subsidie die is er niet meer.Ze hebben allemaal andere dingen tegenwoordig en als je kijkt naar al de toeslagen die wij kregen ook die zijn weg of gehalveerd.Er zijn ook mensen meet een heel hoog inkomen die al heel lang in die goede kope huurwoningen zitten en er ook niet uit willen.Dat ze dat aanpakken ben ik mee eens maar ze mogen ook de grens dat mensen mogen huren wel verhogen.Wij leven niet meer in de vorige eeuw en wij zitten allemaal als huurders in hetzelfde schuitje.Ik huur ook al mijn hele leven en ik heb nooit een huis durven kopen.Had ik dat maar wel gedaan.Achteraf is makkelijk praten en kunnen wij bij de buren binnen kijken?Word de situatie niet mooier door jullie voorgesteld als dat het echt is?
Je kunt ook overdrijven!!!!!

3xoma
door 3xoma - Jan 31, 2014 om 11:46
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon hier ook het langs + nog enkele andere bewoners hier in de wijk
er zijn in deze wijk 96 huizen afgebroken (ik kom uit zo`n oude)
en 92 nieuwe gebouwd en de nieuwe huizen zijn in 1989 opgeleverd
wij betalen +_ € 200.00 minder dan de nieuwkomers
div huizen wisselen steeds van bewoners
tja moeten de nieuwkomers dan gaan klagen
of wij meer betalen??
Soms gaan dingen zoals ze gaan en het mag
ik weet hier in de wijk huizen die meer dan 1 jaar leeg staan
vind/vinden ik/de buurt ook niet erg prettig
, A Werkman
dus denk Ik dat de regel bij jullie helemaal niet zo verkeerd is .

hennyb86
door hennyb86 - Jan 31, 2014 om 11:55
106 Antwoorden / 5 Vragen

aanhef--- buren betalen minder huur. mijn aanhef-- buren betalen veel meer huur. dat kan nl ook en gebeurt mss meer dan u denkt. je hoort mij niet klagen, hoor. haha.

3xoma
door 3xoma - Jan 31, 2014 om 12:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hennyb86 schreef op vrijdag 31 jan 2014, 11:55]aanhef--- buren betalen minder huur. mijn aanhef-- buren betalen veel meer huur. dat kan nl ook en gebeurt mss meer dan u denkt. je hoort mij niet klagen, hoor. haha.

Ik klaag ook niet haha

tr
door trofaiac - Jan 31, 2014 om 12:23
57 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals velen al antwoorden mag de verhuurder de huurprijs bepalen. Het gebeurd hier ook als een paar woningen lang leeg staan. Ze bieden voornamelijk zulke woningen met korting aan om kraak te voorkomen. Het kan mogelijk zijn als de nieuwe bewoners langer in het aangeboden woning willen blijven de huurprijs naderhand over een periode gelijk gesteld wordt met uw huurprijs door bij de nieuwe meer % huurverhoging op te leggen.

turboterry
door turboterry - Jan 31, 2014 om 15:24
14 Antwoorden / 0 Vragen

U bent er zeker niet van op de hoogte dat een nieuwe buur een veel hogere "kale" huur betaalt dan u als zittende huurder?
En waarom zou de verhuurder dan geen tijdelijke "korting" mogen geven om leegstand tegen te gaan?

ch
door chrisantonis - Feb 1, 2014 om 19:52
63 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt ook een vergelijking maken met een telefoonabbonnement, nieuwkomers krijgen altijd korting!
In feite zijn dit lokkertjes. net als die fantasche aanbieding bij de mediam.... een week na dat
ik hem kocht was hij ineens 400 goedkoper, jammer.
Als u een contract afsluit met die electraleverancier, die een half jaar gratis stroom beloont, bestaande klanten krijgen niets................