To
door Tonniehaarlem Feb 18, 2021 om 11:46
Geldzaken & recht

Onterechte incasso wordt blind uitgevoerd door de ING

Ik ben er achter gekomen dat er al een paar jaar geld van mijn rekening wordt afgeschreven middels een automatische incasso waarvoor ik nooit toestemming heb gegeven en mijn vrouw ook niet.

Ik begrijp niet dat de ING dit kan doen zonder mijn toestemming.

ING zegt dat ING alleen uitvoerende partij is in deze en dat een incasso een overeenkomst is tussen het bedrijf en de klant. Maar ik heb helemaal geen overeenkomst met het betreffende bedrijf. Blijkbaar wordt dit niet door de bank gecontroleerd.

Het is dus zo dat iedereen aan de ING kan verzoeken om geld van mijn rekening te halen en dat de ING dat blind in meegaat.
Heeft de bank niet de taak om wat beter op mijn centjes te letten?

8292 21 Rapporteer

Donuts
door Donuts - Feb 18, 2021 om 11:50
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Quote: Heeft de bank niet de taak om wat beter op mijn centjes te letten?

Nee, dat is uw taak. Maandelijks even uw afschrijvingen checken had dit voorkomen. Overigens is de werkwijze bij andere banken hetzelfde als bij ING.

Je
door Jeff59761 - Feb 18, 2021 om 11:53
43 Antwoorden / 1 Vragen

Als u er achter komt dat dit al jaren gebeurd zou ik eens wat vaker mijn rekening gaan nakijken dan was het misschien eerder opgevallen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 18, 2021 om 11:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Nee, ook helaas is dat niet aan de bank maar aan u zelf.

Kan ik aannemen dat u nu wel per onmiddelijk deze onterechte incasso heeft doen beëindigen?  https://www.finder.com/nl/automatische-incasso-stopzetten

Ps. https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/incasso-en-betalingsachterstand/automatische-incasso-terugboeken/  bij de incasseerder

Ho
door Hommer - Feb 18, 2021 om 11:58
30 Antwoorden / Vragen

Ik krijg in ieder geval al sinds juli 2019 een melding in de ING app indien er een nieuwe incassomachtiging van kracht is.

Verder denk ik dat u uw antwoord al heeft ontvangen van de beantwoorders voor mij. Zelf opletten op wat er met uw rekening gebeurt dus.

Het door de bank laten controleren van nieuwe incasso machtigingen werkt kostprijs verhogend, ik zit daar als ING klant niet op te wachten.

ge
door gewicht Feb 20, 2021 om 17:40
170 Antwoorden / 1 Vragen

Als ING klant krijg ook altijd bericht als er een nieuwe of veranderde incasso is.  Dat is mijn eigen "schuld" want ik kijk dagelijks mijn rekening na.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 18, 2021 om 12:00
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien kunt u nog storneren

  • Uit de link:
  • Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
  • Is de automatische incasso onterecht? Dan heeft u 13 maanden om het bedrag terug te boeken. Dit doet u via de bank.
https://www.consuwijzer.nl/rekeningen-en-incassoprocedures/automatisch-incasso-terugboeken

marita5
door marita5 - Feb 18, 2021 om 12:06
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tonniehaarlem ,

Heeft de bank niet de taak om wat beter op mijn centjes te letten?

Nee , is uw verantwoording

Melding onterechte incasso

Via de procedure Melding Onterechte Incasso kun je het bedrag tot 13 maanden nadat het afgeschreven is, laten terugboeken. Jouw bank zal contact opnemen met de bank van het bedrijf dat geld heeft afgeschreven, de incassant. Die bank vraagt aan de incassant de machtiging te laten zien. De incassant moet een geldige machtiging hebben en moet deze tot minimaal 1 jaar na de laatste incasso of het vervallen van de machtiging bewaren. Kan de incassant deze machtiging niet tonen, dan krijg je je geld terug. De procedure wordt in principe binnen 2 weken afgerond.

Let op: ABN Amro rekent 'onderzoekskosten' als de incasso wel terecht blijkt te zijn. Bijvoorbeeld als je toch wel een machtiging hebt afgegeven.

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/incassomaatregelen

Voorbeeldbrief ,

https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/rekeningen-en-incassoprocedures/voorbeeldbrief-onterechte-automatische-incasso-terugboeken

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2021 om 12:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou dan uw bankafrekeningen van de laatste jaren nog maar eens controleren. Wie weet wat er nog meer onterecht wordt afgeschreven.

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2021 om 12:57
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Die automatische incasso van ING wordt niet blind uitgevoerd, alleen door u kennelijk al jaren niet gezien. Daar kunt u niemand dan uzelf aansprakelijk voor stellen. Dit klinkt als: ik sta bij de stoeprand en iemand wil dat ik oversteek, dus geeft me een hand, maar u wilt niet. Maar u wordt toch door de ander naar de overkant gebracht. Dat laat u toch ook niet toe. U heeft gewoon niet of veel te laks (laat) iets gezien wat niet klopt. En nee, niemand kan aan de ING vragen om op uw geld te passen: dat is allemaal aan u. Zij volgen een opdracht uit. En als iets niet goed is: daar is het woord storneren voor. Maar daar bent u te laat mee, tenminste, als het terechte incasso's zijn.

ne
door neodutchio - Feb 18, 2021 om 13:02
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Maar hoe komt de incasserende partij aan uw gegevens? U kunt een MOI opstarten en dan moet de incasserende partij aangeven dat zij rechtsgeldig incasseren.

Wel een gratis tip voor u, kijk eens wat vaker naar uw rekening.

rj
door rjw - Feb 18, 2021 om 13:40
3280 Antwoorden / 5 Vragen

En dan draaien we het eens om: klant geeft bedrijf een machtiging en de bank komt zich er mee bemoeien en vraagt aan klant of die machtiging terecht is. Dan wordt er ongetwijfeld veel geklaagd omdat de bank zich daar niet mee moet bemoeien. Nog even los van de praktische vraag hoe een bank dat zou moeten inregelen. Als mensen, zoals TS, hun bankrekeningen al niet controleren zullen ze ook de bankierapp niet regelmatig checken met verzoeken tot goedkeuring. Als betalingen dan niet worden uitgevoerd is het natuurlijk ook weer de schuld van de bank als er aanmaningen gaan komen.

ti
door tilpend - Feb 18, 2021 om 14:01
134 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens Artikel 19 van de Algemene Bankvoorwaarden bent u verplicht om de door de bank verstrekte opgaven zo spoedig mogelijk te controleren op correctheid. Daarnaast heeft de ING in haar voorwaarden artikel 20 opgenomen dat na 13 maanden de opgaven gelden als door u goedgekeurd.

U kunt dus hooguit een Melding Onterechte Incasso doen over de afgelopen 13 maanden, alles daarvoor bent u kwijt en dat ligt niet aan de ING.

me
door mein33 - Feb 18, 2021 om 14:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als u uw eigen financiële administratie actueel had gehouden, dan was de 'eerste' (onterechte) incasso al bij u opgevallen en dan had u gelijk hierop kunnen ingrijpen.

gerbera
door gerbera - Feb 18, 2021 om 15:12
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Ben er al geruime tijd achter dat de ING een melding doet bij internet bankieren dat er een "nieuw" automatische incasso zit aan te komen en of dit juist is, zo niet kan deze gewoon geblokkeerd worden. issiesimpeltoch. Maar klik eens op zo'n incassobericht kunt u direct zien van wie die is, kloppen de gegevens niet kunt u storneren. Mogelijk dat het toch ergens van is waar u ooit toestemming voor heeft gegeven maar dit inmiddels onder een andere naam wordt uitgevoerd.

panter22
door panter22 - Feb 18, 2021 om 15:29
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al contact opgenomen met het bedrijf dat onterecht incasseert.
Misschien blijkt het achteraf wel terecht te zijn.

holiday
door holiday - Feb 19, 2021 om 11:13
102 Antwoorden / 12 Vragen

Net zo als de andere reageerders, zou ik toch maar wat meer kijken naar uw afschrijvingen en als daaar een incasso bedrag op staat die u niet herkend, dan kan u die binnen 56 dagen terug storneren, het geld wordt dan weer teruggestort op uw rekening.
Het bedrijf zal daarna wel contact met u zoeken waarom u niet betaald.

mi
door mientjevanhuis - Feb 19, 2021 om 13:01
2 Antwoorden / Vragen

Ziggo had er bij mij ook een handje van om te incasseren, ik had er nooit toestemming voor gegeven. Ik heb het diverse keren gestorneerd, maar ze bleven maar mijn rekening incasseren. Toen heb ik de incasso geblokkeerd. Ik kijk zeer regelmatig naar mijn afschriften en dat helpt om foute incasserders te traceren. Ga naar een andere bank die betrouwbaarder is, maar je afschriften controleren blijft altijd je eigen verantwoordelijkheid! Sterkte met deze zaak.

ti
door tilpend Feb 19, 2021 om 13:15
134 Antwoorden / 0 Vragen

Wat heeft dit met de betrouwbaarheid van de ING te maken? Zoals je schrijft is het de eigen verantwoordelijkheid van TS om afschriften te controleren.

mi
door mientjevanhuis - Feb 19, 2021 om 13:03
2 Antwoorden / Vragen

Ziggo had er bij mij ook een handje van om te incasseren, ik had er nooit toestemming voor gegeven. Ik heb het diverse keren gestorneerd, maar ze bleven maar mijn rekening incasseren. Toen heb ik de incasso geblokkeerd. Ik kijk zeer regelmatig naar mijn afschriften en dat helpt om foute incasserders te traceren. Ga naar een andere bank die betrouwbaarder is, maar je afschriften controleren blijft altijd je eigen verantwoordelijkheid! Sterkte met deze zaak.

ho
door honda98 - Feb 19, 2021 om 14:16
103 Antwoorden / 1 Vragen

bij ABNAMRO krijg ik een melding dat er een vreemde in casso word af geschreven en als dat zo is kan ik hem meteen weigeren. dit is bij mij al een keer gebeurd en als hij er toch door heen is kan je het meteen terug boeken.
zo dat je altijd de baas bent over je geld. dit zouw ING ook zo moeten doen.

ge
door gewicht Feb 20, 2021 om 17:42
170 Antwoorden / 1 Vragen

Dat doet de ING ook.

mo
door mof - Feb 19, 2021 om 14:22
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U let blijkbaar zelfook niet op uw centjes als pas nuuerachter komt dat een paar jaar geld wordt afgeboekt. U moet het bedrijf dat geld onterecht afschrijft aanspreken. Niet ING.

tijger1
door tijger1 - Feb 20, 2021 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Betaalt u soms de autopremie van die andere Ts? :-))

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2021 om 22:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, moet u niet zelf beter op uw centjes letten? U heeft kennelijk al die jaren nooit uw afschriften gecontroleerd, terwijl het handig en verstandig is dat minstens eens in de maand te doen.
Heeft u al contact opgenomen met het bedrijf dat onterecht incasseert en ís het wel onterecht?
En heeft u al gecontroleerd of er nog meer onterecht wordt afgeschreven?