jsec
door jsec May 10, 2015 om 21:13
Geldzaken & recht

Onterven van kinderen

Ik heb al jaren geen contact met mijn kinderen (hun keus) en zie geen reden dat zij van mij erven. In het leven geen contact, in de dood dan ook niet. In Nederland en Belgie hebben kinderen wettelijk altijd recht op hun kindsdeel.

Graag advies hoe ik het beste mijn zaakjes zou kunnen regelen dat zij niets of zo weinig mogelijk erven.
Ik ben in gemeenschap van goederen getrouwd (niet met de vader van mijn kinderen) en wij hebben 2 woningen, een in Nederland en een in Belgie.

Ik heb begrepen dat je in de Gemenebest landen in je testament precies kunt bepalen wie van je erft, en wie er beslist niets krijgt. Wie kan ons hierover informeren? Wij zijn zelfs bereid om mettertijd te verhuizen naar het buitenland als dit zou betekenen dat wij zelf kunnen bepalen waar ons hard verdiende centjes naar toe gaan

14336 33 Rapporteer

zoekster
door zoekster - May 10, 2015 om 21:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[Edit redactie]
In ieder geval zult u naar een notaris moeten om uw kinderen zomin mogelijk te laten erven, maar in Nederland zullen ze altijd recht houden op de legitieme portie.

ge
door gerboe - May 10, 2015 om 21:36
806 Antwoorden / 0 Vragen

Het is aan een ieder om zelf te bepalen wat hij doet om het vermogen naar de goede plek te krijgen.
De voorgeschiedenis is niet bekend. De vraagsteller kiest haar eigen padje.
Mijn advies is om een notaris op te zoeken. Succes.

mahadma
door mahadma - May 10, 2015 om 21:42
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Één ding kunnen de kinderen niet voor zijn, de erflaters kunnen "schenken" aan goede doelen/personen, en "rijk leven". Dan zal er (vroeg of laat) toch steeds minder overblijven.

door 14peter - May 10, 2015 om 22:12
567 Antwoorden / 2 Vragen

Mocht u idd gaan verhuizen (verstandige keuze) laat dan via de notaris vastleggen dat u voor het erfrecht kiest van het land waar u heen gaat! Anders zit u nog vijf jaar aan het Nederlandse erfrecht vast.

BRON

gerbera
door gerbera - May 10, 2015 om 22:44
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien dat bijgaande informatie u wat duidelijkheid verschaft. klik

wi
door wimmers - May 11, 2015 om 01:25
47 Antwoorden / 8 Vragen

Goedemorgen

Ik zou zeggen leef er lekker van ,je laatste hemd heeft geen zakken en als je niets aan je kinderen wil nalaten dan profiteerd alleen de belasting ervan.Voor de mensen die ook gereageerd hebben je weet niet het verhaal wat hier achter zit ,de bejaardentehuizen zitten vol met mensen die hun eigen ,, vlees en bloed " niet meer zien
dus leuk kinderen voor later gaat voor een hoop mensen niet op en het zijn niet altijd de ouders die schuld hebben aan een breuk tussen ouders en kinderen.
Dus leef er lekker van en geniet zolang het kan.

Christel

ja
door jan4073 - May 11, 2015 om 13:14
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben niet met de situatie bekend maar als het om geld op de bank gaat of aandelen e.d. dan kun je die nu alvast op naam zetten van degene of instantie die je het wel gunt. Je kunt dan afspreken dat je het wel zo lang gaat beheren. Het gaat erom dat het officieel overgedragen wordt en dat de ontvanger het ook als eigendom bij de belasting aangeeft. Als uw bezitting uw huis is dan kun je een hypotheek nemen en het geld wegschenken en dus zelf de hypotheek rente betalen (z.g. opeet hypotheek) of je huis in eigendom overdragen met het recht er te blijven wonen tot je het opgeeft. Maar hoe dan ook je komt bij de notaris terecht en mijn ervaring is dat die echt goed advies geven (maar dat ook toeval zijn).

ro
door roonel - May 11, 2015 om 13:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

3 Opties:
-Vergeef ze, het blijven je kinderen
-doneer het anders aan een arm persoon of goed doel
-Verkoop je bezit en ga ervan genieten

gotzone
door gotzone - May 11, 2015 om 14:05
7 Antwoorden / 3 Vragen

Wij zijn gelukkig met huwelijks voorwaarden gehuwd, maar weet nu niet of alles is verandert. Zoals er toen over werd gesproken, dat het deel van mijn man, zijn deel is en het deel van mij van mij is, dat niemand hiervan een deel kan krijgen. Hoop dat dat zo zal blijven tot aan onze dood. Zijn deel mag hij doen wat hij wilt, maar zo lang ik leef en wij de gezamenlijke inkomens nodig hebben zullen zij nu na 10 jaar geen contact hebben met ons nooit een deel krijgen! Ook als ik mijn echtgenoot zal overleven, zijn zij niet meer welkom en hopelijk kunnen ze dan niets meer eisen!!!!

eenigma
door eenigma - May 11, 2015 om 14:25
252 Antwoorden / 14 Vragen
HappyHenny
door HappyHenny - May 11, 2015 om 16:04
199 Antwoorden / 73 Vragen

De Notaristelefoon is de publieksinformatielijn van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). U kunt bij de Notaristelefoon terecht voor al uw algemene vragen over erfenissen, testamenten, schenkingen, het kopen van een woning, huwelijkse voorwaarden enzovoorts. Bij meer gedetailleerde vragen verwijst de Notaristelefoon u door naar een notaris.

Bereikbaarheid
De Notaristelefoon is iedere werkdag geopend van 9.00 uur tot 14.00 uur, telefoon 0900 3469393 (€ 0,80 per minuut).

Een deskundig telefoonteam
Het telefoonteam dat voor u klaarstaat bestaat uit (oud-)notarissen met jarenlange praktijkervaring en uitgebreide kennis over alle notariële onderwerpen. Wij zijn geen call center in de gebruikelijke zin van het woord, maar een team gemotiveerde vrijwilligers dat u graag op weg helpt bij notariële vragen.

Veelgestelde vragen : o.a. Uw nalatenschap regelen

eenigma
door eenigma - May 11, 2015 om 16:05
252 Antwoorden / 14 Vragen

In Nederland en België houden kinderen recht op hun legitieme portie ook als u ze onterfd, u kunt over de regels in andere landen zich laten informeren bij de notaris waar u sowieso heen moet om een testament op te laten maken opdat de kinderen zo min mogelijk krijgen.

Op deze site van notariskantoor http://www.notariskantoorkunderlinde.nl/ is veel informatie te vinden zoals:

"Op 1 januari 2003 is het erfrecht in Nederland ingrijpend veranderd.
Zo is onder meer de positie van de achterblijvende echtgenoot (of geregistreerd partner) aanzienlijk verbeterd, doordat deze automatisch de enige gerechtigde wordt tot de nalatenschap. De kinderen krijgen een vordering in geld ter grootte van hun erfdeel, die pas opeisbaar is bij het overlijden van de echtgenoot/ geregistreerd partner.

Dit wordt de wettelijke verdeling genoemd. Iedereen die zestien jaar en ouder is, kan van de wettelijke regels van erfrecht afwijken door een testament te maken. Op die manier is het mogelijk de partner met wie u samenwoont, uw schoonkinderen, vrienden, een stichting met een goed doel, of wie u maar wilt tot erfgenaam te benoemen."

Maar misschien is een verhuizing naar zonnig Portugal wel een optie en kunt u zich via deze site laten informeren over wonen en leven aldaar inclusief de mogelijkheid de kinderen echt helemaal niets te laten erven. Meer info:

po
door polleke1949 - May 11, 2015 om 16:07
9 Antwoorden / 0 Vragen

Uw zuur verdiende centjes in het buitenland "parkeren".

ni
door niniki - May 11, 2015 om 18:08
36 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt natuurlijk ook altijd zorgen dat er weinig meer over is, zodat er dus ook weinig tot geen kindsdeel meer over is, ten tijde van uw overlijden.
Dit kan u altijd doen door tijdens uw leven te schenken aan degene die u verkiest. Bij voorbeeld aan mensen, die u aan het hart liggen en die wél met u begaan zijn.

labren
door labren - May 11, 2015 om 18:26
862 Antwoorden / 0 Vragen

kinderen in holland kan je niet onterven , het enige wat je kan doen is een tesstament bij een notaris op laten stellen en daar het te erven bedrag vast te laten stellen , ik geloof dat het minimale bedrag 10 euro is wat ze dan kunnen erven of je hele kapitaal in een stichting te gaan zetten

tijger1
door tijger1 - May 11, 2015 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@labren

Dat is onzin.

il
door iljaha - May 11, 2015 om 18:35
179 Antwoorden / 3 Vragen

Met een notaris gaan praten. Onterven kán wel, maar de notaris weet exact wat te doen. Suc6.

labren
door labren - May 11, 2015 om 18:38
862 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 11 mei 2015, 18:28]@labren

Dat is onzin.

ja is echt onzin , wel eens bij een notaris geweest , denk het niet !!!!

labren
door labren - May 11, 2015 om 18:42
862 Antwoorden / 0 Vragen

bij de dood van 1 van de ouders kunnen de kinderen ten alle tijden hun erfdeel opeisen , als er wat te halen is natuurlijk

gotzone
door gotzone - May 11, 2015 om 19:41
7 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=labren schreef op maandag 11 mei 2015, 18:26]kinderen in holland kan je niet onterven , het enige wat je kan doen is een tesstament bij een notaris op laten stellen en daar het te erven bedrag vast te laten stellen , ik geloof dat het minimale bedrag 10 euro is wat ze dan kunnen erven of je hele kapitaal in een stichting te gaan zetten

Ik hoop niet dat dit zal gebeuren, nu hebben we niet veel, maar je zal een hoog bedrag hebben gewonnen of zo. Weer worden sommige mensen niet beschermd!
Dan zullen we inderdaad het geld op tijd moeten opmaken.

ho
door hopetobehelping - May 11, 2015 om 20:09
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste jsec,

zoals al door velen aangegeven kunt u zich het best wenden tot een notaris.

Lees in uw vraag dat u in gemeenschap van goederen getrouwd bent.
U zou kunnen overwegen om dit om te zetten in 'onder huwelijkse voorwaarden', enige informatie vind u hier. Ook hiervoor dient u zich te wenden tot een notaris. U zou dan vermogen over kunnen hevelen naar uw partner waardoor het buiten het 'kindsdeel' van uw kinderen valt. Mocht u erven van uw partner dan bent u 'terug bij af' (hoop dat u begrijpt wat ik hiermee bedoel).

Wat u ook nog zou kunnen overwegen is om een onderneming te starten en uw vermogen (gedeeltelijk) daar onder te brengen. Dat vergt uiteraard enig onderzoek naar de ondernemingsvorm en opzet om het buiten uw erfenis te kunnen houden.

U zult het vast niet doen, maar bij alles wat u doet 'ga niet over 1 nacht ijs' en bedenk dat u nooit uzelf, uw eigen belang, uit het oog moet verliezen.
Maar vooral, leef nu, geniet van uw leven en wees ook niet te zuinig. Het vermogen dat u heeft opgebouwd is van u en daar mag u best gebruik van maken en er van genieten.

Wens u veel sterkte en wijsheid en hoop dat u het nog mee mag maken dat er enige toenadering plaats vindt tussen u en uw kinderen.

jsec
door jsec - May 11, 2015 om 20:28
7 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=niniki schreef op maandag 11 mei 2015, 18:08]U kunt natuurlijk ook altijd zorgen dat er weinig meer over is, zodat er dus ook weinig tot geen kindsdeel meer over is, ten tijde van uw overlijden.
Dit kan u altijd doen door tijdens uw leven te schenken aan degene die u verkiest. Bij voorbeeld aan mensen, die u aan het hart liggen en die wél met u begaan zijn.

En dat is ook één van de redenen dat er geen contact meer is tussen mij en mijn kinderen. Ik heb ze eind vorig jaar een schenking gedaan omdat ze mij aan het hart liggen en dat ik ze op weg wilde helpen maar de geschonken bedrag was niet hoog genoeg, ze wilde meer!!

tijger1
door tijger1 - May 11, 2015 om 20:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u uw kinderen met een testament onterft, hebben zij in ieder geval recht op hun legitieme portie, maar daar moeten ze na uw overlijden binnen vijf jaar een beroep op doen.

Niet dat ze dan iets kunnen krijgen, maar zij hebben dan voor dat bedrag ern vordering op uw achtergebleven echtgenoot. Als u helemaal niets doet hebben zij dus gewoon een vordering op uw echtgenoot, maar dan voor het volledige deel.

Die kan met hun vordering doen wat hij wil, dus ook alles opmaken.
[Edit redactie]

jsec
door jsec - May 11, 2015 om 20:33
7 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=eenigma schreef op maandag 11 mei 2015, 14:23]In Nederland en België houden kinderen recht op hun legitieme portie ook als u ze onterfd, u kunt over de regels in andere landen zich laten informeren bij de notaris waar u sowieso heen moet om een testament op te laten maken opdat de kinderen zo min mogelijk krijgen.

Op deze site van notariskantoor http://www.notariskantoorkunderlinde.nl/ is veel informatie te vinden zoals:

"Op 1 januari 2003 is het erfrecht in Nederland ingrijpend veranderd.
Zo is onder meer de positie van de achterblijvende echtgenoot (of geregistreerd partner) aanzienlijk verbeterd, doordat deze automatisch de enige gerechtigde wordt tot de nalatenschap. De kinderen krijgen een vordering in geld ter grootte van hun erfdeel, die pas opeisbaar is bij het overlijden van de echtgenoot/ geregistreerd partner.

Dit wordt de wettelijke verdeling genoemd. Iedereen die zestien jaar en ouder is, kan van de wettelijke regels van erfrecht afwijken door een testament te maken. Op die manier is het mogelijk de partner met wie u samenwoont, uw schoonkinderen, vrienden, een stichting met een goed doel, of wie u maar wilt tot erfgenaam te benoemen."

Maar misschien is een verhuizing naar zonnig Portugal wel een optie en kunt u zich via deze site laten informeren over wonen en leven aldaar inclusief de mogelijkheid de kinderen echt helemaal niets te laten erven. Meer info:

Dank voor uw tip over Portugal. Dit gaan wij serieus onderzoeken. Ook dank voor uw reactie, ik heb er veel aan. Uiteindelijk willen wij ons hard verdiende centjes aan een stichting nalaten.

marcel75
door marcel75 - May 11, 2015 om 22:06
5124 Antwoorden / 4 Vragen

labren,
Ik ben zeer regelmatig bij een notaris, zelfs meerdere, geweest. En wat u hier post is, plat gezegd, klinklare onzin.

@TS
Waarom zulke kunstgrepen uithalen als de oplossing relatief simpel kan zijn. U laat een testament opstellen waarin u uw kinderen onterft. Vervolgens legateert u uw kinderen inboedel ter waarde van hun legitieme portie en bepaald u dat het legaat pas opeisbaar is bij het overlijden van uw echtgenoot.

Weigeren ze het legaat, dan is hun legitieme portie nihil geworden en staan ze dus buiten spel. Willen ze het legaat wel hebben, dan zullen ze zelf de inboedel moeten ophalen. En dat kost moeite en tijd die ze zeer waarschijnlijk niet zullen investeren.

Benoem ook nog iemand tot executeur en daarnaast (eventueel dezelfde persoon) tot bewindvoerder over datgene dat uw kinderen verkrijgen uit uw nalatenschap. Dat bewind kan levenslang zijn. Het is dan aan de kinderen om via de rechter het bewind er van af te krijgen. En dat kost ook weer tijd en geld.

Willen ze toch hun legitieme portie inroepen, dan moeten ze dat binnen 5 jaar na het overlijden doen.

tijger1
door tijger1 - May 11, 2015 om 22:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat voor stichting?

gotzone
door gotzone - May 11, 2015 om 22:57
7 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 11 mei 2015, 22:47]@marcel75

Dan moet men echt de pest hebben aan zijn kinderen.;-((

als er niets was gebeurt, dan waren we niet zo ver! zij zijn opgestookt en
wilden niet naar ons luisteren, dus nu moeten ze het zelf maar uitzoeken,
tot aan onze dood kunnen ze niets meer van ons verwachten.

Cookies
door Cookies - May 11, 2015 om 23:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=gotzone schreef op maandag 11 mei 2015, 22:57]

als er niets was gebeurt, dan waren we niet zo ver! zij zijn opgestookt en
wilden niet naar ons luisteren, dus nu moeten ze het zelf maar uitzoeken,
tot aan onze dood kunnen ze niets meer van ons verwachten.

Wie ben jij nou? De topicstarter jsec met andere gebruikersnaam? Of iemand die inbreekt in het topic van een ander.

jsec
door jsec - May 12, 2015 om 04:14
7 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=carola.83 schreef op maandag 11 mei 2015, 23:17][quote=gotzone schreef op maandag 11 mei 2015, 22:57]

als er niets was gebeurt, dan waren we niet zo ver! zij zijn opgestookt en
wilden niet naar ons luisteren, dus nu moeten ze het zelf maar uitzoeken,
tot aan onze dood kunnen ze niets meer van ons verwachten.

Wie ben jij nou? De topicstarter jsec met andere gebruikersnaam? Of iemand die inbreekt in het topic van een ander.

Ik, JSEC, heb hiermee niets te maken. Iemand breekt idd in op mijn topic. Zo gaat het een eigen leven leiden. Bewijst des te meer hoe gevoelig dit onderwerp ligt. Ik ga de redactie waarschuwen

Dank aan iedereen voor alle adviezen. Dit is geen makkelijke stap voor mij maar nu kan ik het beter op een rijtje zetten

ca
door canonball - May 12, 2015 om 08:35
3 Antwoorden / 0 Vragen

Al jaren geen contact meer...........Eind vorig jaar een schenking gedaan?

zoekster
door zoekster - May 12, 2015 om 08:58
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=canonball schreef op dinsdag 12 mei 2015, 08:35]Al jaren geen contact meer...........Eind vorig jaar een schenking gedaan?
Slim!

ba
door barrus - May 12, 2015 om 10:05
15 Antwoorden / 5 Vragen

@jsec.
Ik heb ook geen contact met 1 kind. Ben blij met deze tips. Niemand kan oordelen over uw situatie. Oordelen is gemakkelijk. Veel wijsheid en vooral een lang en gezond keven toegewenst.
Helaas is verhuizen naar een ander land geen optie voor mij.
Jammer dat ik er niet meer achter kom hoe het opgelost wordt.
Moedig om dit zo te plaatsen

Redacteur
door Redacteur - May 12, 2015 om 10:25
1055 Antwoorden / 62 Vragen

De vraag is beantwoord en om off-topic bijdragen te voorkomen, sluiten we dit topic. Voor een ieder die een eigen vraag heeft, kan deze in een nieuw topic stellen.

De redactie