jsec
door jsec Aug 10, 2016 om 09:07
Geldzaken & recht

Ontvang WW in Belgie maar wil terugkeren naar Nederland, hoe nu?

Ik heb een Nederlands paspoort maar woon sinds 07-07-2007 in Belgie. Ik heb in Nederland gewerkt tot 2011, heb toen even een Nederlands WW uitkering ontvangen. Ik werk sinds 2012 als interim (uitzendkracht) voor dezelfde uitzendbureau en dezelfde opdrachtgever. Ik zal (waarschijnlijk) miv 01-09-2016 werkloos worden en ik zal moeten gaan 'doppen'. Ik heb plannen om terug te keren naar Nederland waar ik een (eigen) koop appartement al 12 jaar bezit. Ik ben in Belgie in 2008 getrouwd met een Nederlander die in Nederland werkt maar wij gaan scheiden.Ik heb vele vragen hierover, wie kan mij adviseren?
Hoe zit het met een WW uitkering aanvragen in Nederland als ik in Belgie heb gewerkt maar terugkeer naar Nederland?
Ik wil graag werken en zal er ook alles aan doen om werk te vinden maar ik ben 55 jaar oud dus schat ik mijn kansen om werk te vinden zeer klein in.
Ik neem aan dat ik in de eerste instantie wel een ww uitkering zal krijgen? (EEG - een Europa toch?) maar wat daarna als ik geen werk vind? Ga ik mijn flat verliezen? In Belgie (zo heb ik begrepen) hoef je je eigendom niet 'op te eten'  vooraleer je een leefloon krijgt?

Confused en weet niet waar ik raad kan vragen

2466 7 Rapporteer

sw
door swat1500 - Aug 10, 2016 om 09:29
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Een Nederlandse WW uitkering is gebaseerd op in Nederland betaalde sociale premies en het aantal jaren in Nederland verrichte arbeid.
U kunt bij het UWV navragen of u in aanmerking komt voor een Nederlandse WW uitkering.
Ik vrees echter van niet. Ik vermoed dat het voor u financieel gunstiger is om in Belgie te blijven.

jo
door jorisw - Aug 10, 2016 om 09:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waren we maar 1 Europa, dan zouden dit soort problemen allemaal niet bestaan. Maar ik vrees dat zoiets nog heel lang gaat duren voordat de boel eens fatsoenlijk geharmoniseerd is.

hansje klein
door hansje klein - Aug 10, 2016 om 09:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer ik de vraag goed lees, wilt u nu voornamelijk een adres voor professioneel advies voor uw complexe  situatie......een mediator met oplossingen/begeleiding? Zoek eens op 'mediation': bij voorbeeld

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2016 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als het andersom zou zijn, dus dat u in Nederland een WW uitkering hebt en naar Belgie verhuist, kunt u maximaal drie maanden de WW uitkering meenemen. Ik neem aan dat in uw geval ook zo zal zijn. Maar dat kunt u bij de uitkeringsinstantie in Belgie navragen.

Als u daarna voor bijstand in aanmerking komt, wordt wel gekeken naar de waarde van uw flat en het vrij te laten vermogen daarin. Maar dan komt u wellicht in aanmerking voor leenbijstand.

U komt in Nederland niet voor Nederlandse WW in aanmerking als u sinds 2012 geen Nederlandse sociale premies hebt etaald.

Cookies
door Cookies - Aug 10, 2016 om 10:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Aan de eis dat je de afgelopen 5 jaar minimaal 4 jaar gewerkt moet hebben, voldoe je al niet. De maximale duur van de WW zou dan 3 maanden zijn, maar dan moet er wel inkomstenbelasting en soc. premies aan Nederland zijn afgedragen. Is dat niet het geval, heb je dus zelfs geen recht op 3 maanden WW.

uwv_webcare
door uwv_webcare - Aug 10, 2016 om 11:24
66 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jsec, Als je werkloos bent geworden bij een werkgever in België, dan val je onder de Belgische wetgeving. Mijn advies is om te overleggen met de Belgische instantie wat de mogelijkheden zijn om een werkloosheidsuitkering te kunnen krijgen en mee te nemen naar Nederland. Met vriendelijke groet, Jeroen UWV Webcare Team