he
door hermien- Aug 13, 2011 om 19:27
Geldzaken & recht

Onvoldoende geld gekregen bij pinautomaat

Op 28 juli wilde ik € 150,- pinnen bij de Rabo bank op het Zuidplein en kreeg € 100,- , terwijl er € 150,- van mijn rekening was afgeschreven. Dus langs gegaan bij de ING, waar ik klant ben, want daar moest een "Betwistende transactie formulier" ingevuld worden . Na een week werd ik opgebeld en moest allerlei persoonlijke gegevens door geven, want anders zou ik niet te horen krijgen wat de vervolgprocedure was. En het enig wat ik te horen kreeg was, dat ze nog een week nodig hadden om te achterhalen of ik recht had op de overige € 50,- . Tevens kreeg ik bij het internet bankieren ineens bericht van Phishing op de site, wat niet eerder voor kwam. Op 11 augustus kreeg ik een brief van de ING dat ze verder gaan onderzoeken of ik recht heb op de overige € 50,- en dat dit nog eens maximaal 6 weken kan gaan duren. Is dit een normale gang van zaken in dit soort zaken?

15017 30 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 13, 2011 om 20:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

HJallo hermien-,

Kort antwoord: JA

Wat dacht je dan .... dat ze je meteen op je blauwe ogen geloofden.
En ja, uitzoeken hoe één en ander in elkaar zit kost tijd.
Je zult dus even geduld moeten hebben.
(Heb je het trouwens meteen gemeld bij de betreffende Rabobank??)

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2011 om 20:28
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Hermien-, je zegt twee dingen. € 150.00 opgenomen en € 100,00 ontvangen. Ja, dat kost even tijd Maar dat zal wel worden uitgevogeld. Het tweede, en dat is me niet helemaal duidelijk, van wie ontving je SPAM? van de Rabo Bank (waar ik dan niets vanaf weet) of van ING Bank?
Als ING pishing was, de mail doorsturen naar:
valse-email@ing.nl
Je hebt hem toch niet ingevuld hè? Als die niet van ING was, vergeet dan mijn advies, in die zin: de RABO zal ook zo'n email adres hebben.

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2011 om 20:30
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Edrick3, ze moet daarvoor bij haar eigen bank zijn, de ING. Bij welke bank je ook pint, bij je "eigen" bank lopen de klachten.

tdehond
door tdehond - Aug 13, 2011 om 20:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

En de ING geeft op de site alleen aan als een transactie bij de betaalautomaat niet goed verwerkt is, dit bij de bank gemeld moet worden.
Er wordt geen tijdslijn neer gezet.

sonjaatje
door sonjaatje - Aug 13, 2011 om 20:34
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ze is klant van ING dus kreeg ze de mail van ING. Nou ja, nep ING dan.

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2011 om 20:41
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op zaterdag 13 aug 2011, 20:34]Ze is klant van ING dus kreeg ze de mail van ING. Nou ja, nep ING dan.

Dat was me niet helemaal duidelijk, vandaar mijn vraag, ook al omdat ik de afgelopen week al weer 4 mails heb moeten doorzenden naar ING. Maar voor zover ik weet trappen er nog steeds mensen in omdat ze niet als ***SPAM*** binnenkomen. Ik neem aan dat de RABO klanten ook pishing ontvangen?

diumenge
door diumenge - Aug 13, 2011 om 20:46
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor zover ik het begreep kreeg TS helemaal geen phising mail, maar een waarschuwing bij het inloggen. Een heeft trouwens niets met het ander te maken, er is geen enkel verband tussen phising en te weinig geld uit een ATM krijgen.

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2011 om 20:56
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 13 aug 2011, 20:46]Voor zover ik het begreep kreeg TS helemaal geen phising mail, maar een waarschuwing bij het inloggen. Een heeft trouwens niets met het ander te maken, er is geen enkel verband tussen phising en te weinig geld uit een ATM krijgen.

Leest u dan even Hermien's vraag. Daar leest u het woord Phishing.

diumenge
door diumenge - Aug 13, 2011 om 21:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=engelandvaarder schreef op zaterdag 13 aug 2011, 20:56]Leest u dan even Hermien's vraag. Daar leest u het woord Phishing.
Ik heb de vraag gelezen en begrepen. U ook?
[quote=hermien- schreef op zaterdag 13 aug 2011, 19:27] ... Tevens kreeg ik bij het internet bankieren ineens bericht van Phishing op de site, wat niet eerder voor kwam. ...

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2011 om 23:16
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Diumenge
"Tevens kreeg ik bij het internetbankieren ineens van Pishing op de site wat niet eerder voorkwam. Ja, dan kwam pishing er toch tussen? Als dit (wat ik me niet kan voorstellen) TIJDENS en MET contact met ING gebeurd zou zijn zou dat kunnen betekenen dat de pishing was ingevuld; ik las/lees het als ontvangen Spam-pishing.

diumenge
door diumenge - Aug 13, 2011 om 23:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Engelandvaarder
Ik lees het zo, TS krijgt 50 euro te weinig uit de ATM, geeft dit door aan ING, gaat later een keer internetbankieren en krijgt op de site een waarschuwing over phising. TS ziet kennelijk een verband tussen die twee.

Het enige wat ik wilde aangeven is dat er a) volgens mij door TS geen phising mail is ontvangen (althans dat schrijft TS in ieder geval niet) en b) dat het een niets met het ander te maken heeft. Waarschijnlijk (ik bankier niet bij ING) heeft er gewoon een algemene waarschuwing gestaan dat er phising mails verstuurd worden en hebben ze de klanten willen waarschuwen, ik zit zelf bij ASN en daar staat ook zo'n soort waarschuwing.

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2011 om 23:52
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, dat laatste vat ik, Diumenge, deze berichten stuurt ING ook als waarschuwing. Wat ik dan (nog steeds) niet begrijp: is die pishing dan tijdens het internetbankieren of als ze on-line wil gaan? Want TS schrijft: tijdens het internet bankieren. Ik kan niet internet bankieren, simpelweg omdat ik er geen bal van begrijp. Je bedoelt dan dat er ineens op het scherm, werkend met de bank, er ineens pishing daar tussendoor kan komen?

tenormin
door tenormin - Aug 13, 2011 om 23:58
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Zie dat ik het woord telkens fout heb gespeld: ken alleen SPAM. Zie nu phishing, sorry Diumenge.

diumenge
door diumenge - Aug 14, 2011 om 00:22
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Engelandvaarder. Geen probleem.

Met zo'n phising mail proberen ze bepaalde gegevens van je te achterhalen, omdat de meeste mensen tegenwoordig niet meer in mailtjes trappen waarin ze om gegevens vragen gaan ze nu wat geavanceerder te werk. Gaat wat ver omdat hier allemaal uit te leggen, daar hebben we Wikipedia voor.

Hoe het bij ING werkt weet ik niet, maar als ik nu wil inloggen bij ASN krijg ik eerst een waarschuwing (in dit geval over Trojaanse paarden), dus ik kan me voorstellen dat het bij ING op een zelfde manier gaat. Het komt er dus niet tussendoor, maar je krijgt van te voren een waarschuwing.

N.b. die rode duimen komen niet van mij.

tenormin
door tenormin - Aug 14, 2011 om 00:32
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dank voor de uitleg en geen zorg, de rode duimen doen me niet zoveel; het is anoniem, de "durfals zijn dan flink". Ik heb liever opbouwende kritiek of uitleg, net zoals u me geeft, kan ik telkens iets meer begrijpen. Bedankt, hoor.

empyria
door empyria - Aug 14, 2011 om 01:52
504 Antwoorden / 3 Vragen

"...Na een week werd ik opgebeld en moest allerlei persoonlijke gegevens door geven, want anders zou ik niet te horen krijgen wat de vervolgprocedure was..."

Dit vind ik een verdacht rare actie van de bank!

Zou toch ook per brief moeten!

nb
door nbw - Aug 14, 2011 om 03:27
521 Antwoorden / 24 Vragen

Heb jarenlang geldautomaten bijgevuld en beheerd en heb van alles wat kon misgaan haast voorbij zien komen. Ook jouw verhaal.150 euro pinnen en maar honderd krijgen. komt voor. En als er niets crimineels aan de hand is vind ik dat terug in de regristratie en software van de automaat die op papier /standalone en of internet controle heeft. Ergo vind uw 50 euro gewoon terug met de melding niet uitgegeven en een verschil op de rekening. Geef opdracht deze 50 euro direct terug te boeken naar de rechtmatige eigenaar.

Zou mij zoiets overkomen zou ik direct naar de bank stappen waar het mis is gegaan en daar klagen ook al bankier ik er niet.Geef ze 3 dagen want banken doen het vullen niet zelf meer. Lukt het niet doe aangifte en vul de benodigde formulieren in bij je eigen bank.

Je 50 euro krijg je terug.Ook al ben je eventueel opgelicht zonder het te weten.

Als ik geld wenst te pinnen en iemand staat in je nek te hijgen. Dan pin ik niet en laat hem/haar voor en hou ik mijn mobiel klaar. Als men echt geld pint dan is het onbewuste onbeschoftheid. Maar krijgt men niets gebruik je mobiel.

kaneeltje
door kaneeltje - Aug 15, 2011 om 13:12
18 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ook eens te weinig geld uit de automaat gekregen.
De ING heeft dat toen keurig uitgezocht ( logisch dat , dat enige tijd in beslag neemt).
Ik heb toen netjes mijn geld retour gekregen.

vr1944
door vr1944 - Aug 15, 2011 om 13:13
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@tenormin

Of topic,

Goed te zien dat je je nickname veranderd hebt.Deze past je beter toch?

vr1944
door vr1944 - Aug 15, 2011 om 13:16
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is het zeker ik neem aan dat TS gebruikersnaam en/of wachtwoord veranderd heeft en geen gegevens doorgegeven heeft.

=empyria schreef op zondag 14 aug 2011, 01:52: "...Na een week werd ik opgebeld en moest allerlei persoonlijke gegevens door geven, want anders zou ik niet te horen krijgen wat de vervolgprocedure was..."

Dit vind ik een verdacht rare actie van de bank!

ka
door kassawatse - Aug 15, 2011 om 13:42
3 Antwoorden / 3 Vragen

te weinig geld

Jammer maar dit maakte ik zelf ook mee bij de ABNAMRO , kantoor in Zutphen .
Ik had gepind en kreeg ook €50 euro te weinig , echter wel bij mijn eigen kantoor .
Ik belde op en meldde het feit en er werd me verteld dat dit niet uitgekeerde geld soms in de machine onderweg naar de uitgang kan blijven hangen .
Ik had het geld 36 uur na melding op mijn rekening staan.

Er zitten 2 papier rollen in zo'n ATM , 1 rol wat je hebt gevraagd aan geld en rol 2 wat er is betaald. Stemmen die bedragen overeen dan zit het geld in de machine er van uitgaande dat je zelf wel goed geteld hebt .

Ik wens je succes .

ro
door rondol - Aug 15, 2011 om 14:00
43 Antwoorden / 5 Vragen

Daarom moet je, als je een mail krijgt van welke bank dan ook, waarin ze vragen om gegevens in te vullen, de link controleren, of deze begint met httpS (let op de 'S' achter de http)!!!!

wimmi20
door wimmi20 - Aug 15, 2011 om 14:39
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Die vraag van te weinig geld is hier 3 weken geleden al behandeld, nl. op 21 juli.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 15, 2011 om 14:44
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ook dit antwoord klopt niet.
Zo zet je de mensen op het verkeerde been.
Het is een ZEER fout advies !
Een bank zal NOOIT om gegevens vragen.
Niet per internet, noch per telefoon.
Als je daar dus instinkt is het je eigen schuld !
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=rondol schreef op maandag 15 aug 2011, 14:00: Daarom moet je, als je een mail krijgt van welke bank dan ook, waarin ze vragen om gegevens in te vullen, de link controleren, of deze begint met httpS (let op de 'S' achter de http)!!!!

empyria
door empyria - Aug 15, 2011 om 15:08
504 Antwoorden / 3 Vragen

Een bank zal NOOIT om gegevens vragen.
Niet per internet, noch per telefoon.

JUIST!

ha
door harry07 - Aug 15, 2011 om 15:50
5 Antwoorden / 0 Vragen

Even over die phishingmails.

Ik krijg op mijn Duitse emailadres (heb wel een hollandse naam ;-) ook emails die zgn van de ING komen. Zelfs het ip-adres hebben ze naar Leeuwarden laten lopen! Ik heb wel een ING-rekening, maar ING heeft mijn Duitse emailadres niet: dus foute boel als ik daar gegevens in zou vullen!

Aangezien ik niet regaeer op de ING-mails, zijn ze er nu van uit gegaan dat ik mogelijk een ABN-AMRO-rekening heb, dus nu komen er mails met "zoals u weet is de voormalige Postbank met de ABN samengegaan" NIET DUS!!! (heb er zelf gewerkt ;-)

Ben benieuwd van welke bank ik straks phishingmails ga ktigen als ik ook niet op de nieuwe mails reageer.

li
door lidwina59 - Aug 15, 2011 om 16:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Hermijn,

Toen ik nog bij de bank werkte ging afboekingen via pin bij geldautomaat als volgt.
Elke registratie wordt vastgelegd op een logrol. Als een klant geld pind dan wordt het rekeningnr,bedrag,dag en tijdstip vastgelegd op die logrol. Als de klant minder geld krijgt,dan wordt als het goed is het geld ingeslikt en gedeponeerd in een bakje. Je rekening wordt dan wel belast voor die € 150,--. Na controle vd bank wordt het geld op een aparte rek.gezet. De Rabobank wacht dan af of iemand zich meld ivm tekort ontvangen geld. ING (jouw bank) stuurt jpu melding via een formulier naar de centrale (overkoppelend). Centrale stuurt een melding naar de Rabobank. Na die melding boekt de Rabobank het geld op je rekening, als alle controle goed zijn. Over het algemeen kan het binnen de kortste keren opgelost worden. En zeker geen 6 weken. En ik begrijp echt niet waaover de ING over moet beslissen??
IK hoop dat je aan deze informatie iets hebt. Succes met de verdere afhandeling

em
door emilevn - Aug 16, 2011 om 16:56
11 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dat 2 keer meegemaakt in het buitenland. Een keer zo'n 8 jaar geleden in Turkije kreeg ik helemaal geen geld maar wel een afboeking, dat werd keurig zonder probleem door de Rabo in Nederland hersteld.
In Mexico een 4 jaar geleden gebeurde me het de 2e keer helemaal geen geld en ook afgeschreven. Toen heb ik nog een keer met dezelfde machine daar gepint en kreeg toen wel het bedrag. terug in Nederland was het 2 keer afgeschreven. De Rabo heeft toen een onderzoek in gesteld en dat duurde wel even. Eerst werd mijn verhaal ter discussie gesteld maar gelukkig kwam het toch goed en kreeg ik mijn geld terug.
Dat was toen een behoorlijk bedrag dus daar was ik toch wel blij mee dat het werd opgelost.

Maar is het niet zo dat alles wordt gefilmd ? Misschien dat ze daar wel terug kunnen zien hoeveel je gehad hebt.

Ik moet je zeggen dat de Rabo meestal zaken wel netjes oplost en deze gevallen is een van de redenen dat ik dar nog steeds blijf bankieren.

Veel succes ik hoop voor je dat het weer goedkomt. Laat het ons maar weten.

he
door hermien- - Sep 12, 2011 om 21:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

We zijn inmiddels 7 weken verder. En na verschillende telefoontjes met ING (Mijn eigen bank) en toezeggingen om de zaak op te lossen heb ik nog steeds de € 50,- niet mogen ontvangen, die ik tijdens heb pinnen bij de Rabo bank op Zuidplein heb mis gelopen op 27 juli 2011.

he
door hermien- - Sep 22, 2011 om 22:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Vandaag eindelijk de € 50,- terug gestort gekregen na 8 weken!