an
door anna1951 Jan 29, 2016 om 19:00
Geldzaken & recht

Opgebouwd pensioen

Sinds lange tijd ontvang ik ieder jaar een uniform pensioen overzicht van het uwv. Mijn pensioen gaat dit jaar nog in.
De reeds opgebouwde bedragen worden elk jaar hoger omdat je elk jaar pensioen opbouwd.
Het te bereiken pensioen kan varieren al naar gelang het opbouwpercentage en de financiele toestand van de pensioenuitvoerders.
Wat ik vreemd vind is dat ook mijn reeds opgebouwd pensioen is verlaagd.
Mijn vraag is: kan een reeds opgebouwd pensioen zomaar verlaagd worden?

1346 8 Rapporteer

marita567
door marita567 - Jan 29, 2016 om 19:08
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hallo Anna1951 ,

Sorry was de verkeerde link , heb ik verwijderd .

tenormin
door tenormin Jan 29, 2016 om 19:38
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Prima toch, alleen mensen die niets doen maken geen fouten!

marita567
door marita567 Jan 29, 2016 om 20:39
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Tenormin , ik krijg nu een melding van u reactie 2  keer , goed hè weet ik teminste waar ik moet kijken .

tenormin
door tenormin Jan 29, 2016 om 21:00
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, zeker goed, maar als ik nu kijk dat er 6 nieuwe reacties/vragen zijn, zijn 3 van de 6 hetzelfde, dus schiet niet op. Maar krijg sinds vandaag!!! wel nieuwe meldingen, dus er is wel degelijk vooruitgang. En noem me maar gewoon "je", dat is gemakkelijker, voor jou dan, als je begrijpt wat ik bedoel. En geloof me, ik bedoel het goed met je, hoor.

marita567
door marita567 Jan 29, 2016 om 21:07
1576 Antwoorden / 17 Vragen

De vragen krijg ik ook dubbel , en om "je'' te schrijven zal voor mij niet gemakkelijk zijn , zo ben ik niet opgevoed .
Kijk er maar overheen anders krijg je !!! er een dagtaak aan .

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2016 om 19:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Opgebouwde pensioenen worden niet zo maar verlaagd. Als pensioenfondsen moeten korten, worden uit te keren pensioenen verlaagd, maar ook de pensioenaanspraken.

Maar de simpelste manier om achter het antwoord te komen, is natuurlijk even het UWV belken.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2016 om 19:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita567

Wat heeft het pensioenfonds voor de Koopvaardij van doen met het UWV.

Nog afgezien daarvan heeft de Ts het erover dat zijn al opgebouwde pensioen verlaagd is, en ook bij de Koopvaardij staat dat dat dus niet kan,

marita567
door marita567 Jan 29, 2016 om 19:17
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 , had ik te laat gezien , daarom link verwijderd .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 29, 2016 om 19:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Marita567@ als je als koopvaardij medewerker arbeidsongeschikt wordt neemt de uitkeringsinstantie uw premie betaling over rep. Zet dat Door! !
Het heeft er dus alles mee te maken.

Antwoord op de vaag: helaas,  als door nieuwe regels, lage rente de pensioen verwachting lager wordt wordt dat bijgesteld. Opvallend is wel dat Bpf koopvaardij een van de weinigen is die nog positief indexeren.

marita567
door marita567 Jan 29, 2016 om 20:40
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Wat bedoelt u met de reactie zet toch door ?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 29, 2016 om 20:00
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Zeg ik als oa. Oud koopvaardij medewerker en pensioen trekker.

tenormin
door tenormin Jan 29, 2016 om 23:04
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Pensioen "trekker"? Heb ook al lang pensioen maar 'trek' nergens aan. Ja, misschien mijn eigen ingelegd geld.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 29, 2016 om 20:04
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Excuses : de opmerking geldt tijger1 die ik spijtig maar waar moet attenieren op de diverse mogelijkheden die er zijn qua doorloop van pensioenopbouw bij arbeidsongeschiktheid.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 29, 2016 om 20:23
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Oh oh, sorry tijger! Het geldt toch marita
 Zie ik na nog een keer lezen. Probleem met eieren via smartfone.

tenormin
door tenormin Jan 29, 2016 om 23:07
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ben kennelijk van het "padje". Eieren via smartphone? .......

Cookies
door Cookies Jan 29, 2016 om 23:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, eieren koken doen we ook al met de smartphone!:-)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2016 om 12:11
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een aanvulling en dit keer vanaf mijn pc: ieder pensioenverzekeraar geeft verplicht schriftelijke informatie over de stand en gang van zaken naast de info over de opgebouwde rechten. Dat betekent dat zij dus ook verplicht moeten informeren over reden van verlaging net als reden van verhoging. Buiten dat staat 'de pers er ook redelijk bol van'. Hoofdreden: Door overheid opgelegde rekenregels, erg lage rente en lage investerings/beleggingsopbrengsten.

Er zit een addertje onder het gras aangezien in verreweg de meeste gevallen dat er wel verhoging was of nog is dit nooit veel hoger was en meestal toch ook lager dan de inflatie op dat moment.

In mijn eerde reactie heb ik een relatie gelegd met voortzetten van opbouw via UWN bij arbeidsongeschiktheid en aangesloten zijn bij een ander pensioenfonds. Uiteraard kan het ook zo zijn dat het pensioen is opgebouwd bij het eigen pensioenfonds van het UWV als medwerker van v/h GAK en nu UWV.