ce
door ceee Oct 25, 2016 om 12:36
Geldzaken & recht

Opzegtermijn werkgever

Beste allemaal,

ik ben nu 16 jaar werkzaam bij mijn baas, maar nu heeft hij aangegeven me te willen ontslaan. Ik snap alleen weinig van hoe lang de tijd is die hij moet nemen en hoe lang ik dus nog door mag. Omdat ik tussentijds een half jaar onbetaald verlof heb gehad wil de hij me nu ontslaan met een opzegtermijn van drie maanden, maar hier (http://www.opzegtermijn.nl/werkgever/) staat dat ik recht heb op een termijn van 4 maanden voor ik ontslagen word.

Mijn ontbetaalde verlof was echt in het begin na twee jaar. Ben ik nu officieel minder dan vijftien jaar aan het werk voor mijn baas en heeft hij gelijk?

3789 4 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2016 om 12:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw werkgever mag u helemaal niet ontslaan zonder ontslagvergunning van het UWV.

Als u zomaar met ontslag akkoord gaat, verspeelt u uw recht op WW.

Neem contact op met uw bond, of als u daar geen lid van bent, met het Juridisch Loket in uw woonplaats.

Dus let op, niets tekenen en nergens mee akkoord gaan.

ce
door ceee Oct 25, 2016 om 13:19
Antwoorden / 1 Vragen

Oh dank je voor het snelle antwoord tijger1. Ik zal contact opnemen met het juridisch loket, want ik schrok toch wel een beetje van al die opzegtermijnen.

tijger1
door tijger1 Oct 25, 2016 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die opzegtermijnen gelden alleen als de werknemer ergens mee akkoord gaat.

En dat moet u volstrekt niet doen zonder juridische hulp, want anders verspeelt u zoals gezegd uw rechten en ook uw recht op een transitievergoeding.

Dus eerst hulp zoeken.

tijger1
door tijger1 Oct 26, 2016 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wonderlijk dat er meerdere reacties verdwenen zijn.

uwjurist
door uwjurist - Oct 25, 2016 om 14:37
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
De opzegtermijn is 4 maanden. Uw dienstverband liep gewoon door.
Maar de werkgever kan het dienstverband alleen beëindigen als hij een ontslagvergunning van het UWV verkrijgt (kan alleen bij verval van arbeidsplaatsen of langdurige ziekte).
Ook kan hij naar de kantonrechter (bij andere redenen zoals verstoorde arbeidsrelatie of disfunctioneren). Of die wegen slagen is de vraag. Een werkgever moet nl. goede en bewijsbare redenen hebben voor een ontslag.
Een derde optie is beëindiging met wederzijds goedvinden.
Neem contact op met een ervaren ontslagrechtjurist zodat u zichzelf niet in de vingers snijdt en verwijtbaar werkeloos wordt. Het juridisch loket doet weinig anders dan u doorverwijzen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

tijger1
door tijger1 Oct 25, 2016 om 15:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ja.

vr1944
door vr1944 Oct 26, 2016 om 15:06
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Ja ja inderdaad een topantwoord waar TS wat aan heeft.

pi
door pieterwolters - Oct 26, 2016 om 12:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waaruit concluderen jullie dat de werkgever (nog) geen ontslagvergunning heeft? Ik lees dat nergens in de vraag van TS.

tijger1
door tijger1 Oct 26, 2016 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat wordt ook niet geconcludeerd.

uwjurist
door uwjurist Oct 26, 2016 om 15:13
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik concludeer dat niet.

mo
door mof - Oct 26, 2016 om 12:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Mmh, onbetaald verlof is verlof, u bent dan nog steeds in dienst bij uw werkgever. Alleen heeft hij met u afgesproken dat u tijdens het verlof niet wordt doorbetaald. Uw dienstverband is daarmee niet opgeschort. U bent langer dan 15 jaar in dienst dus zal uw werkgever een opzegtermijn van vier maanden moeten hanteren.
Bent u ambtenaar of onder ambtenarenstatus aangenomen? Dan kan de werkgever u ontslaan zonder tussenkomst van UWV. U moet dan zelf achteraf
naar de rechter.
Wanneer u met uw werkgever afspreekt een vaststellingsovereenkomst te ondertekenen waaruit blijkt dat u geen verwijt treft voor het ontslag, dan kunt u
daarin schadevergoeding etc laten vastleggen voor inkomensverlies, pensioenverlies, kosten voor juridische bijstand etc. Met zo'n vaststellingsovereenkomst blijft uw recht op WW uitkering intact. Ik adviseer u een arbeidsjurist/advocaat in de arm te nemen. Nooit zomaar akkoord gaan met ontslag!