he
door hettylouise Jun 30, 2014 om 11:07
Geldzaken & recht

Oud spaarbankboekje

mijn tante 95 jaar heeft een boekje van de verenigde spaarbank
in Amsterdam daar staat nog geld op maar de bank is er niet meer.wat nu is zij haar geld kwijt.

9473 8 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jun 30, 2014 om 11:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De Verenigde spaarbank is (na omzwervingen) tegenwoordig ABN AMRO. Dien daar een verzoek tot uitbetaling in.

Voor spaartegoeden wordt door de Nederlandse Vereniging van Banken een verjaringstermijn van twintig jaar aangehouden. Als er twintig jaar geen mutaties zijn geweest in het spaarbankboekje vervalt het tegoed volgens de wet aan de bank. Dit betekent dat als er twintig jaar geen stortingen of opnames zijn gedaan op een spaarrekening, je in principe geen aanspraak meer kunt maken op het spaartegoed. Banken zeggen met deze termijn coulant om te gaan.

Tips oud spaarbankboekje
Wij adviseren bij een oud spaarbankboekje om de bank aan te schrijven met een beschrijving van het spaarbewijs en de vraag op welke wijze je dit geld kunt innen. Stuur het spaarboekje niet mee met de post, anders loop je het risico om het spaarboekje terug te krijgen met een “vervallen” stempel. In bijna ieder geval zal je in eerste instantie de mededeling krijgen dat het oud spaarboekje vervallen is. Neem hiermee niet direct genoegen: probeer het vervolgens bij de juridische afdeling van de bank. Ook kan je het hogerop zoeken, zoals het hoofdkantoor.

Verder lezen klik HIER

abnamro
door abnamro - Sep 11, 2014 om 09:23
142 Antwoorden / 0 Vragen

Beste hettylouise,

Hartelijk dank voor uw vraag over het spaarbankboekje van uw tante.

Een Spaarbankboekje kan nog tot en met 31 december 2025 worden aangeboden voor uitbetaling. Hiervoor dient uw tante met het spaarbankboekje en geldig legitimatiebewijs een bezoek te brengen aan één van onze bankkantoren.

Ik kan me voorstellen dat dit gezien de leeftijd van uw tante moeilijk kan zijn. Als zij niet in staat is om naar een bankkantoor te komen, dan kan zij contact met ons opnemen via 0900-0024 of het telefoonnummer sturen naar webcare@nl.abnarmo.com In overleg met het bankkantoor wordt er gezocht naar een andere oplossing.

Het klopt dat de algemene verjaringstermijn 20 jaar is. (Zie artikel 3:324 BW).
Als een rekening meer dan 20 jaar inactief is en er geen contact mogelijk is met de rekeninghouder, dan zou het saldo in principe door verjaring aan de bank vervallen. Vaak keren banken (leden van de Nederlandse Vereniging van Banken) toch het geld uit aan de rechthebbende(n). Dit hangt onder andere af of de claim kan worden aangetoond.

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Webcare
Mw. E. Van der Molen

edrick3
door edrick3 - Sep 11, 2014 om 12:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Beter een late reactie dan nooit. ;-)

Hopelijk komt het in orde.

czar
door czar - Sep 11, 2014 om 13:28
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 11 sep 2014, 12:10]Beter een late reactie dan nooit. ;-)

Beetje een rot-opmerking.
Ik vind het in dit geval een prima, snelle en accurate reactie van de Webcare van de ABN.

edrick3
door edrick3 - Sep 11, 2014 om 13:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=czar schreef op donderdag 11 sep 2014, 13:28]
Ik vind het in dit geval een prima, snelle en accurate reactie van de Webcare van de ABN.

OT
Snelle?
Heb je de datum van dit topic wel gezien?

Met vr.gr.

czar
door czar - Sep 11, 2014 om 14:13
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=edrick3 schreef op donderdag 11 sep 2014, 13:33]OT
Snelle?
Heb je de datum van dit topic wel gezien?

Oeps, nee, uuhh, herstel: worden jullie nu eindelijk eens wakker ABN?
Hebben we daar nu 23 miljard voor neergeteld?

abnamro
door abnamro - Sep 12, 2014 om 09:21
142 Antwoorden / 0 Vragen

We zijn inderdaad wel een beetje laat! Maar, zoals ze zeggen, beter laat dan nooit ;-)

Ik wens jullie in ieder geval een fijn weekend.

Met vriendelijke groet,

Webcare ABN AMRO N.V.

Mw. E. van der Molen

pt
door ptrvndrps - Sep 22, 2014 om 11:57
42 Antwoorden / 1 Vragen

Het is in elk geval beter dan de Rabobank. Die weigert categorisch om spaarbankboekjes te accepteren. Zelfs voor de verjaringstermijn van 20 jaar.
Argument: we zijn niet verplicht om gegevens langer dan 7 jaar te bewaren.... Dus kunnen we niet meer nagaan wat er met het saldo is gebeurd.