ma
door marijke1953 Sep 28, 2013 om 20:49
Geldzaken & recht

Ouderen de klos

Waarom pakken ze al jaren vooral de ouderen bij bezuinigingen in Den Haag?

1017 27 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2013 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat die misschien het rijkst zijn? Of omdat het van die oudjes makkelijk pakken is? Kiest u maar.

diumenge
door diumenge - Sep 28, 2013 om 23:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Omdat daar veel te halen is misschien?

aurora1
door aurora1 - Sep 28, 2013 om 23:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Omdat ze dénken dat daar veel te halen is en daar minder of geen acties ertegen gevoerd worden, en ze gemakkelijk te pakken zijn?

valerius-2
door valerius-2 - Sep 29, 2013 om 00:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik ben ook een knap ouderee maar dat de klos zijn is voor iedereen verschillend. Ook de uitkeringtrekkers gaan achter uit. Maar zolang ik nog kan leven zolas ik gewend ben maak het voor mij geen verschil.Maar ik ben niet alleen die zo dnekt maar klagers hebben geen nood en zolang als u nog kan eten en drinken enzomeer en minder overhouden vind ik het geen probleem.. En voordat hier commentaar op komt ouderen hebben in princiope ook minder uit gaven dan mensen die nog niet alles hebben om prettig te kunnen leven. Mijn ouders zeiden altijd tegen mij leef hoee je inkomsten zijn dan leef je goed en kijk niet naar een ander.

aurora1
door aurora1 - Sep 29, 2013 om 00:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Helaas zie ik aardig wat ouderen die de pech hebben dat ze nog nauwelijks de deur uitkomen en niet meer behoorlijk eten wegens geen geld ervoor. Ze zwijgen erover uit schaamte, en omdat ze tot de categorie behoren die niet klaagt "want klagen doe je niet".

tot15karakters
door tot15karakters - Sep 29, 2013 om 11:47
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De Oudere bestaat niet....
Er zijn 2 groepen;

Namelijk rijke die geld genoeg hebben en nooit klagen!

En de andere die zo weinig hebben dat ze geen geld voor treinkaartje hebben om te protesteren...

Dus daarom hoor je zo weinig en alleen stemmen op 50+ kan straks wel eens een gratis verrassing geven, want ze klagen wel maar je hoorde ze nauwelijks....

ge
door gerboe - Sep 29, 2013 om 12:22
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marijke1953 schreef op zaterdag 28 sep 2013, 20:49]Waarom pakken ze al jaren vooral de ouderen bij bezuinigingen in Den Haag?

Dat is helemaal niet zo.
De koopkracht van ouderen ontwikkelt zich niet veel anders dan van andere groepen Nederlanders.
Ouderen met een aanvullend pensioen moeten relatief wel meer inleveren. Maar dat komt niet door 'Den Haag' maar door problemen bij pensioenfondsen.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 29, 2013 om 14:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=gerboe schreef op zondag 29 sep 2013, 12:22][quote=marijke1953 schreef op zaterdag 28 sep 2013, 20:49]Waarom pakken ze al jaren vooral de ouderen bij bezuinigingen in Den Haag?

Dat is helemaal niet zo.
De koopkracht van ouderen ontwikkelt zich niet veel anders dan van andere groepen Nederlanders.
Ouderen met een aanvullend pensioen moeten relatief wel meer inleveren. Maar dat komt niet door 'Den Haag' maar door problemen bij pensioenfondsen.

Maar als oudere veel gebruik moeten maken van verschillende instellingen kan het wel in de kosten lopen, en als die dan niet meer of maar gedetelijk vergoed worden dan zal het wel invloed hebben op de uitgaven.

jpm
door jpm - Sep 30, 2013 om 15:16
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=gerboe schreef op zondag 29 sep 2013, 12:22][quote=marijke1953 schreef op zaterdag 28 sep 2013, 20:49]Waarom pakken ze al jaren vooral de ouderen bij bezuinigingen in Den Haag?

Dat is helemaal niet zo.
De koopkracht van ouderen ontwikkelt zich niet veel anders dan van andere groepen Nederlanders.
Ouderen met een aanvullend pensioen moeten relatief wel meer inleveren. Maar dat komt niet door 'Den Haag' maar door problemen bij pensioenfondsen.

Ik ben het niet eens met @gerboe. Natuurlijk, ook de pensioenfondsen halen vanwege gekke dekkingsgraadconstructies de gepensioneerden een knap zakcentje uit de zak, maar gestapelde maatregelen van de overheid zorgen ervoor dat er steeds minder geld bij ouderen te besteden zijn.

Het begint vaak al bij ouderen die in een VUT-regeling zaten en 65 worden. Die zitten direct met een 'bestedingsgat' en soms houdt dit in dat ze maanden niets ontvangen. De schijnconstructie die wordt aangemerkt als overbrugging zorgt ervoor dat de mensen het zelf later moeten betalen met een (blijvend) lager pensioen.

Het maakt uit of je alleen maar bejaard bent of ook nog afhankelijk bent van zorg. In dat laatste geval zou je opgenomen kunnen zijn terwijl je huis nog niet is verkocht. Dit kapitaal wordt meegewogen waar het gaat om de eigen bijdrage die je voor die zorg (en inwoning) betaalt. Soms betalen mensen meer eigen bijdrage dan de hoogte van hun inkomen en kunnen ze op de woningmarkt hun te koop staande huis niet kwijt.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2013 om 15:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jpm

De compensatieregeling voor ouderen met VUT is geen schijnvonstructie en vervangt de overbruggingsregeling en is een GIFT.

Als je opgenomen bent, wordt een flink aantal jaren je huis NIET meegeteld voor de berekening van de eigen bijdrage volgens de AWBZ. Allemaal spookverhalen.

jpm
door jpm - Sep 30, 2013 om 17:05
820 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 sep 2013, 15:32]@jpm

De compensatieregeling voor ouderen met VUT is geen schijnvonstructie en vervangt de overbruggingsregeling en is een GIFT.

Als je opgenomen bent, wordt een flink aantal jaren je huis NIET meegeteld voor de berekening van de eigen bijdrage volgens de AWBZ. Allemaal spookverhalen.

In één zinnetje (ik ben al gevraagd aan te schuiven voor de maaltijd): Onzin.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2013 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jpm

Na de maaltijd dan maar eens toelichten dan.

ge
door gerboe - Sep 30, 2013 om 23:30
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 30 sep 2013, 17:23]@jpm

Na de maaltijd dan maar eens toelichten dan.

Daar hebt u het volste recht op lijkt me. Als je iets als 'onzin' afdoet moet je ook komen met de mosterd na de maaltijd...

jpm
door jpm - Oct 1, 2013 om 09:16
820 Antwoorden / 28 Vragen

Dan hier "de mosterd na de maaltijd". Allereerst dit: ik ben hopelijk niet verplicht om na het eten op een forum, welk forum dan ook, te komen als ik andere dingen te doen heb.
On topic.
Mijn zeer oude schoonmoeder werd vlak voor het vorige jaar, na een tijdelijke 'opname', definitief gehuisvest in een verzorgingstehuis, dus eind 2011. Vorig jaar werd dat definitief. Door de bezuinigingen van de overheid ging ze begin dit jaar ineens heel veel eigen bijdrage AWBZ betalen, omdat ze een groot eigen vermogen had. Dit sloeg wel degelijk op haar eigen huis dat we nu verhuren om zo de kosten van die hoge eigen bijdrage (iets meer dan 2000 euro per maand), te bestrijden. Wie deze stelling ontkent spreekt onzin, bovenstaande is een situatie uit de praktijk.
'

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2013 om 09:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan hebt u zich die hoge eigen bijdrage door dat huis zelf op de hals gehaald. Als het huis niet verhuurd was, was het niet meegeteld als vermogen.

Dus onverstandige beslissing dat verhuren.

jpm
door jpm - Oct 1, 2013 om 09:48
820 Antwoorden / 28 Vragen

Mis, helemaal mis. De eigen bijdrage was al verhoogd toen we, juist daarom, besloten het huis dan maar te verhuren totdat er zich een koper aandient. Als dit laatste het geval is (beding in het huurcontract) dan zal de huurder het huis binnen een afgesproken termijn ontruimen en kan de woning opgeleverd worden voor de nieuwe eigenaar.
Op dat moment is er kapitaal om de verhoogde eigen bijdrage tot de dood van mijn schoonmoeder te voldoen. Zo is de situatie en daarmee moeten we het doen.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2013 om 09:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als bij de berekening dit jaar, vóór verhuur het eigen huis als vermogen is opgenomen, is dat gewoon fout. En moet er bezwaar gemaakt worden.

Voor het jaar 2013 is het inkomen en vermogen van 2012 van toepassing.

Dus geen onzin, maar FOUT.

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2013 om 09:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik schreef: voor het jaar 2013 is het inkomen en vermogen van 2012 van toepassing.

Dat is onjuist. Moet natuurlijk zijn:

Voor het haar 2013 is het inkomen en vermogen van 2011 van toepassing. Dus de waarde van het huis kan niet meegeteld zijn.

jpm
door jpm - Oct 1, 2013 om 10:01
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik heb geen zin in welles-nietes. Zullen we maar ophouden?

tijger1
door tijger1 - Oct 1, 2013 om 10:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jpm

Voor mij is dit geen welles-nietes verhaal. Mijn schoonmoeder hoeft dit niet te betalen.

Door het CAK zijn veel fouten gemaakt en als de klant, of de familie daarvan, die fouten prima vindt en niet eist dat het hersteld wordt, is dat natuurlijk hun zaak.

Maar dat maakt niet dat het klopt.

ge
door gerboe - Oct 1, 2013 om 16:17
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marijke1953 schreef op zaterdag 28 sep 2013, 20:49]Waarom pakken ze al jaren vooral de ouderen bij bezuinigingen in Den Haag?

Goed nieuws @marijke1953, hier is te lezen dat Nederland het op drie na beste land is voor ouderen in een onderzoek naar inkomen, gezondheid, werk- en opleidingskansen en de mate waarin de omgeving is ingericht voor ouderen.

di
door digioma - Oct 18, 2013 om 17:02
646 Antwoorden / 29 Vragen

Mag ik even...
ruim 20 jaar gewerkt in Utrecht en iedere dag daarheen vanuit Noord-Holland met de trein. Dus in totaal 12 uur van huis. Bedrijf zat destijds in Amsterdam en is na een paar jaar verhuisd. Het was een leuke baan op secretaresseniveau.
Toen ik ongeveer 18 jaar in dienst was werd ons (mijn collega's en mij) medegedeeld dat onze afgedragen pensioenen waren ondergebracht bij Maatschappij De Wereld in Rotterdam en dat deze firma failliet was. Helaas ook niet aangesloten bij de Verzekeringskamer, zodat er 0,0 compensatie was.
Voor de mensen onder de 40 jaar werd een nieuwe pensioenregeling gestart, maar voor mijzelf en nog drie collega's was de boodschap: "Je kunt blijven zonder pensioen of een ander baan zoeken."
Twee dames hebben in de loop der tijd een nieuwe baan gevonden en een collega is direct gestopt met werken (was wat ouder). Ondanks dat er geen pensioenpremie meer betaald hoefde te worden is m'n salaris niet verhoogd. Wel de tip gehad van de directeur om e.e.a. te compenseren met Legiolease!

Mijn echtgenoot heeft 34 jaar in een chemisch bedrijf gewerkt (volcontinuedienst/5-ploegendienst).
Nu zijn we beiden ruim 70 plus en met tweemaal AOW en het minieme pensioentje van mijn echtgenoot is het elk dubbeltje omdraaien.
Afgelopen week zijn we naar onze autodealer geweest om onze 8-jarige auto tweedehands aan te bieden. Het was een dieseltje en gezien de weer oplopende houderschapsbelasting, de al aangekondigde verhoging verzekeringspremie en de extra brandstofkosten in 2014 is dat teveel voor ons.
Ik doet voor 40 euro per week boodschappen (alles inbegrepen) en m'n 13e jaar oude winterjas en 13 jaar oude zomerjack voldoen prima. We hebben niet veel nodig want we gaan niet vaak weg.
Dit jaar ging er beiden al 25 euro paar maand van ons beider AOW af en volgend jaar schijnt dat weer te gebeuren. In twee jaar dus 100 euro per maand. Hoezo inflatiecorrectie?
Acht jaar geleden waren we 40 jaar getrouwd, toen zijn we met dochter en twee kleindochters uit eten geweest; was wel de laatste maal.

Ik klaag niet want we zijn nog redelijk gezond en wonen prettig, en ik tik dit op een gekregen laptop uit 2004 (accu werkt niet, stroom gelukkig wel) maar wat me zo steekt is dat al die bewindslieden met hun dikke volgevreten koppen zo minderwaardig doen over ouderen. Zij kunnen gemakkelijk praten in hun Staatsauto's met chaffeurs of Lease-auto's met tankpas.
En ja, we hebben een eigen huis, maar waar moeten we heen als we dat al zouden verkopen? Alle huurwoningen in de regio zijn minimaal tweemaal zo duur als onze mini-hypotheek.

Maakt me verder niet uit, maar denk eens na voordat je klakkeloos beweert dat " alle pensionade's stinkend rijk zijn..." Rijkdom wordt getoond, armoede onderga je in stilte."

ma
door marijke1953 - Oct 18, 2013 om 20:12
136 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=digioma schreef op vrijdag 18 okt 2013, 17:02]Mag ik even...
ruim 20 jaar gewerkt in Utrecht en iedere dag daarheen vanuit Noord-Holland met de trein. Dus in totaal 12 uur van huis. Bedrijf zat destijds in Amsterdam en is na een paar jaar verhuisd. Het was een leuke baan op secretaresseniveau.
Toen ik ongeveer 18 jaar in dienst was werd ons (mijn collega's en mij) medegedeeld dat onze afgedragen pensioenen waren ondergebracht bij Maatschappij De Wereld in Rotterdam en dat deze firma failliet was. Helaas ook niet aangesloten bij de Verzekeringskamer, zodat er 0,0 compensatie was.
Voor de mensen onder de 40 jaar werd een nieuwe pensioenregeling gestart, maar voor mijzelf en nog drie collega's was de boodschap: "Je kunt blijven zonder pensioen of een ander baan zoeken."
Twee dames hebben in de loop der tijd een nieuwe baan gevonden en een collega is direct gestopt met werken (was wat ouder). Ondanks dat er geen pensioenpremie meer betaald hoefde te worden is m'n salaris niet verhoogd. Wel de tip gehad van de directeur om e.e.a. te compenseren met Legiolease!

Mijn echtgenoot heeft 34 jaar in een chemisch bedrijf gewerkt (volcontinuedienst/5-ploegendienst).
Nu zijn we beiden ruim 70 plus en met tweemaal AOW en het minieme pensioentje van mijn echtgenoot is het elk dubbeltje omdraaien.
Afgelopen week zijn we naar onze autodealer geweest om onze 8-jarige auto tweedehands aan te bieden. Het was een dieseltje en gezien de weer oplopende houderschapsbelasting, de al aangekondigde verhoging verzekeringspremie en de extra brandstofkosten in 2014 is dat teveel voor ons.
Ik doet voor 40 euro per week boodschappen (alles inbegrepen) en m'n 13e jaar oude winterjas en 13 jaar oude zomerjack voldoen prima. We hebben niet veel nodig want we gaan niet vaak weg.
Dit jaar ging er beiden al 25 euro paar maand van ons beider AOW af en volgend jaar schijnt dat weer te gebeuren. In twee jaar dus 100 euro per maand. Hoezo inflatiecorrectie?
Acht jaar geleden waren we 40 jaar getrouwd, toen zijn we met dochter en twee kleindochters uit eten geweest; was wel de laatste maal.

Ik klaag niet want we zijn nog redelijk gezond en wonen prettig, en ik tik dit op een gekregen laptop uit 2004 (accu werkt niet, stroom gelukkig wel) maar wat me zo steekt is dat al die bewindslieden met hun dikke volgevreten koppen zo minderwaardig doen over ouderen. Zij kunnen gemakkelijk praten in hun Staatsauto's met chaffeurs of Lease-auto's met tankpas.
En ja, we hebben een eigen huis, maar waar moeten we heen als we dat al zouden verkopen? Alle huurwoningen in de regio zijn minimaal tweemaal zo duur als onze mini-hypotheek.

Maakt me verder niet uit, maar denk eens na voordat je klakkeloos beweert dat " alle pensionade's stinkend rijk zijn..." Rijkdom wordt getoond, armoede onderga je in stilte."

Ik begrijp niet waarom u dit opschrijft? Vraagt u om medelijden? U en uw man hebben een aantal keuzes gemaakt die op leiden tot een bepaald inkomensniveau dat u te laag vindt. Weliswaar gedeeltelijk buiten uw schuld om.

ge
door gerboe - Oct 19, 2013 om 22:40
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marijke1953 schreef op vrijdag 18 okt 2013, 20:12]
Ik begrijp niet waarom u dit opschrijft? Vraagt u om medelijden? U en uw man hebben een aantal keuzes gemaakt die op leiden tot een bepaald inkomensniveau dat u te laag vindt. Weliswaar gedeeltelijk buiten uw schuld om.

Ik begrijp ook niet waarom juist u dit schrijft. Ik begreep uw openingsbericht al niet omdat dat feitelijk onjuist is. Maar als je toch zoiets opschrijft dan zou je juist begaan moeten zijn mensen als @digioma want bij dit soort mensen -AOW'ers (vrijwel) zonder aanvullend pensioen- zit de echte pijn.

moeder56
door moeder56 - Oct 21, 2013 om 13:49
483 Antwoorden / 2 Vragen

Door de bezuinigingen van de overheid ging ze begin dit jaar ineens heel veel eigen bijdrage AWBZ betalen, omdat ze een groot eigen vermogen had. Dit sloeg wel degelijk op haar eigen huis dat we nu verhuren om zo de kosten van die hoge eigen bijdrage (iets meer dan 2000 euro per maand), te bestrijden. Wie deze stelling ontkent spreekt onzin, bovenstaande is een situatie uit de praktijk.----------------

Nu weet ik waarom mijn man nog niet met pensioen kan ! Zijn toekomstig pensioen is inmiddels zodanig laag geworden dat hij 50 jaar arbeid wel gaat redden. Is nu aan jaar 46 bezig in een zwaar beroep.
Hij moet meebetalen aan de zorg voor mensen die een groot vermogen hebben, altijd optimaal hebben kunnen profiteren van alle regelingen en niets hebben hoeven doen voor de enorme waardevermeerdering van hun onroerend goed.
Of is hij aan het werken om te zorgen dat de schoonzoon mooi weer kan spelen van de erfenis !

moeder56
door moeder56 - Oct 21, 2013 om 13:54
483 Antwoorden / 2 Vragen

Het eerste stukje in mijn reactie kwam uit de reactie van

jpm
dinsdag 1 okt 2013, 09:16

pi
door pieterwolters - Oct 24, 2013 om 22:13
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen de ouderen? Daar denken werkenden ouders met kinderen toch anders over hoor...