fa
door fastlane300 Jul 11, 2016 om 18:08
Geldzaken & recht

Overweken op zaterdag avond

Ik werk normaal 4 dagen in de week en heb een contract voor 32 uur. Regelmatig werk ik op zaterdagochtend omdat mij dat gevraagd wordt en ik richting mijn werkgever best flexibel wil zijn. Ik werk nu omdat het erg druk is elke dag 2 uur meer dan in mijn contract staat dus ik kom uit op 40 uur per week.
In de week dat ik op zaterdagochtend werk is dat zelfs meer.
Nu willen ze op zaterdagavond extra gaan werken.
Mag ik dit weigeren zonder dat mijn baan in gevaar komt
Ik werk voor een groot Amerikaans logistiek bedrijf.

1043 3 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Jul 11, 2016 om 18:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Voor een parttimer worden bij de meeste bedrijven pas de uren boven de 40 upw als overwerk gezien. Flexibiliteit en inzet telt natuurlijk wel mee bij de keuze van wel/niet doorgaan met een werknemer.

Je hoeft echt niet alles te accepteren van een werkgever, maar met een 9 - 5 mentaliteit redt niemand het meer. Als je het naar je zin hebt daar, of je hebt de baan hard nodig, zou ik er niet al te moeilijk over doen.

fa
door fastlane300 Jul 11, 2016 om 20:10
19 Antwoorden / 18 Vragen

Ik ben geen partimer en heb een vast contract. Als mijn werkgever aan mij vraagt of ik mijn vrije dag wil opofferen omdat er voor mijn funtie op dat moment er niemand is die dit kan opvangen dan doe ik dit. Ik kan dus wel stellen dat ik flexibel genoeg ben

Cookies
door Cookies Jul 11, 2016 om 20:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

32 uur is echt part-time. Full-time is, afhankelijk van de sector, 36 of 40 upw. Ik heb ook niet de indruk dat jij NIET flexibel bent. Is meer een algemene opmerking van me. Ik begrijp dat zaterdagavond tijdelijk is? Wat ook meetelt: staan er werkdagen genoemd in je overeenkomst of gewoon 32 upw?

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2016 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard kunt u dat weigeren, maar uw werkgever zal dat niet in dank afnemen en wellicht heeft dat consequenties bij verlenging van uw contract.

uwjurist
door uwjurist - Jul 12, 2016 om 10:21
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Of u dit kunt weigeren hangt naast wat anderen hier al noemen, ook af van de inhoud van uw arbeidsovereenkomst/voorwaarden. Ik neem aan dat u deze uren wel betaald krijgt.

Ook de arbeidstijdenwet geeft regels. Zie bijv. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/wat-is-er-wettelijk-geregeld-voor-mijn-werktijden. Zoals:

  • Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. Dit kan in uw cao staan. Maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
  • Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld maximaal 48 uur per week werken.
Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik