hu
door huizehoog Dec 14, 2015 om 16:46
Geldzaken & recht

Overzicht storingen CV-ketel opvragen

Ik huur een woning. Sinds ik daar woon (mei 2011) begeeft elke winter mijn ketel het zeker 3 x en moet er een monteur komen. Gemiddeld heb ik die 7 x per jaar in huis voor de CV-ketel. De ketel is HR maar 18 jaar oud. Sinds ik hier woon is zo'n beetje elk onderdeel vervangen. De afgelopen 3 weken heb ik 6 x een monteur over de vloer gehad en komende woensdag komen ze nog een x.

Ook heb ik mijn eindafrekening gekregen, die is hoger dan de strengste winter die ik hier heb meegemaakt terwijl het afgelopen jaar een zachte winter was en ik moet een bedrag bijbetalen.Mijn gasverbruik is in mijn eentje in een appartement 1762M2, dat is bijna net zoveel als voor een gezin in een 2 onder 1 kap woning. En dat terwijl ik niet warmer stook dan 20,5 (voor opstaan en 's avonds na 18.00) in de woonkamer, slaapkamers niet verwarmd, 's avonds automatisch uit naar 17 en 's ochtend automatisch aan (een uurtje naar 20,5), uit als ik wegga 17 en als ik overdag thuis ben 19 graden, ik douche kort en ik kook normaal.

Na deze eindafrekening is op mijn verzoek de ketel nagekeken en weer goed bevonden maar wel is het systeem doorgespoten omdat de radiatoren slecht opwarmden. Hierop volgde een continue leeglopen van de ketel waardoor ik hem elke 2 dagen moet bijvullen, anders slaat ie niet meer aan en heb ik geen warm water. Tot nu toe kunnen de monteurs geen lekkage vinden....vandaar het onderzoek a.s. woensdag.

Inmiddels ben ik er helemaal klaar mee en wil ik gewoon een goed functionerende ketel, warme douches en een warm huis zonder fratsen. Hiervoor wilde ik, gewapend met alle feiten, in overleg met mijn verhuurder Actium Wonen die beweren dat de ketel prima functioneert en niet vervangen hoeft te worden.

Ik heb dus een storingsoverzicht opvraagd bij de onderhoudsservice firma Feenstra. Deze firma geeft nu aan dat ik deze niet kan krijgen omdat ik niet de eigenaar ben van de woning en de reparaties in opdracht van Actium gebeuren. Maar ik doe de meldingen en de reparaties gebeuren in mijn woning, waarom mag ik hier geen overzicht van?

Ik had dit volgens hen zelf kunnen bijhouden door mijn werkbonnen te bewaren. Nu heb ik de laatste 1,5 jaar geen werkbonnen meer gekregen, omdat ze zijn overgestapt op het gebruik van tablets waar ik met mijn vinger een handtekening op moet zetten.

Ik had dan werkbonnen via de mail thuis moeten krijgen. Deze heb ik niet gekregen omdat ze mijn e-mailadres niet hebben. Dat had ik toch kunnen zien als ik mijn handtekening op de tablet zette dat ik die daar in kon vullen. Eh...zonder leesbril en zonder erop geattendeerd te worden? Mijn volgende vraag was dan ook, mag ik dan de werkbonnen die ik per mail had moeten ontvangen alsnog krijgen. Nee ook dat kon niet, want daar hadden ze geen toestemming voor van Actium. Eh...die werkbonnen waren toch voor mij?

Klacht ingediend bij de klachtenafdeling van Feenstra, maar....heb ik nou wel of geen recht op een overzicht van alle storingen aan de CV-ketel in mijn huurwoning opgesteld door Feenstra zonder tussenkomst van Actium Wonen? Want Actium Wonen gaat mij dat overzicht natuurlijk ook niet verschaffen.....want er is niks mis met de ketel...toch...zucht...

2295 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2015 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u steeds moet bijvullen is er een lek. Simpel zat. En in een appartement moet een lek toch zo te vinden zijn. En ja, dat vreet gas, als er steeds warm water verdwijnt.

Maar persoonlijk vind ik u nou niet zo zuinig stoken. Om nou 's morgens voir een uurtje de mare te verwarmen naar 20,5 graad?

Maar daar gaat uw vraag niet over. Mijns inziens hebt u niets te maken met Feenstra, want u bent niet de eigenaar van die ketel, noch de opdrachtgever voor de reparatie.

U zult dus fermer bij uw huisbaas een klacht moeten indienen.

fr
door frans56 - Dec 14, 2015 om 17:46
230 Antwoorden / 9 Vragen

Inderdaad lijkt het mij logisch dat alleen de eigenaar een lijst kan opvragen van wat er allemaal is gerepareerd aan zijn apparatuur.

en inderdaad wat U zegt. Als de druk al na een paar dagen verminderd moet er een lek zijn.  Dat lek hoeft niet in de ketel te zitten,

kan ook ergens bij een leiding zitten of bij een radiator aansluiting. Loop voor zover mogelijk alle leidingen na om te zien of er

ergens iets zichtbaar is van een lek. Een verbruik van 1762 m2 zegt op zich weinig.

Dit is niet alleen afhankelijk van de ingestelde temperatuur maar nog meer van de isolatie van de woning.

U schrijft dat U in een appartement woont.  iedereen weet (??) dat het energieverbruik in een appartement sterk afhangt van de

kamertemperatuur van de onderburen. Immers warme lucht stijgt op en verwarmd het plafond, zijnde de vloer van de bovenburen.

Misschien kunt U voorstellen aan actium wonen dat een onafhankelijk iemand met verstand van zaken eens kijkt

naar de kwaliteit van de ketel.  Kijk ook eens in uw huurcontract, daar staat vaak iets in van na hoeveel jaar U recht heeft op een

nieuwe CV ketel, Nieuwe keuken, nieuwe badkamer etc.....

eclipse
door eclipse Dec 14, 2015 om 18:03
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Frans56 je haalt de vierkante meter en de kuub door elkaar.. even ter info :-)

fr
door frans56 Dec 14, 2015 om 20:01
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo ECLIPSE ja inderdaad hier had 1762 m3 moeten staan, had ik overgetypt van de vraag. want daar stond ook m2..... (??) een appartement met 1762 vierkante meter ruimte ??? Tja dat is inderdaad wel erg ruim., zo groot is zelfs mijn tuin nog niet.......

ph
door philip36 - Dec 14, 2015 om 19:19
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik weet niet hoe lang u al het water vrij snel weer moet bijvullen, maar is het expansievat niet lek?

Poreus geworden rubber membraan in expansievat, levensduur van expansievat is zo'n 7 jaar.

Als u met hard voorwerp op bovenste helft en daarna op de onderste helft van het expansievat tikt moet het geluid duidelijk anders zijn zoniet is het vat lek.

Om een idee te krijgen over het gasverbruik, vraag eens de buren naar hun verbruik.

hu
door huizehoog - Dec 16, 2015 om 19:15
6 Antwoorden / 3 Vragen

@ Tijger1: Ik stook 's morgens voor een uurtje 20 graad bij het opstaan/douchen/aankleden/yoga omdat mijn huis op het noord-oosten ligt, slecht is geisoleerd en ik beneden woon boven een zeer vochtige kruipruimte. Het is dus koud als ik niet ff flink stook. Ik heb fibromyalgie en heb 's morgens warmte nodig om op gang te komen en de pijn de verdrijven.
Ik werk voor het grootste deel thuis en dan staat de thermostaat op 19 en als ik 's avonds stilzit gaat ie dus naar 20,5. Als ik op deze dagen niet stook zakt binnen 1 uur de temperatuur naar 18 graden.

@ Tijger1 + Frans56 + Philip36. Er is vandaag idd een lek vastgesteld van leidingen die in de betonvloer zijn gegoten in groep 1 (keuken, badkamer, 2e slaapkamer, hal), binnenkort komt de onderhoudsservice met 2 monteurs de exacte locatie van het lek opsporen en een omlegging onder of bovenvloers aanleggen.

Volgens de Feenstra monteur [functioneert de ketel wel volgens het boekje, maar de ketel zelf is niet van de beste kwaliteit en hij hangt er nu al 18 jaar, het is ook van deze ketel in deze appartementen bekend dat we er nu eenmaal regelmatig reparaties aan moeten doen]...

Maar zolang Feenstra niet aan Actium rapporteert dat de ketel vervangen moeten worden vanwege te veel onderhoud kan ik bij het bellen naar Actium alleen een verwijzing naar Feenstra verwachten.....catch 22...en

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Dec 16, 2015 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, noordoosten, slecht geisoleerd, vochtige kruipruimte, dat verklaart dan in ieder geval het verbruik.

En dat vocht in de vloeren is heel slecht.

Het is overigens niet aan Feenstra om te beoordelen dat de ketel vervangen moet worden. Tenslotte betaalt de huisbaas de reparatierekeningen.

hu
door huizehoog - Dec 18, 2015 om 18:03
6 Antwoorden / 3 Vragen

@tijger1...Actium is idd de eigenaar maar gaat pas vervangen bij groot onderhoud of als Feenstra rapporteert dat ketel niet meer het repareren waard is...Actium betaald overigens niet de reparatierekeningen, ze hebben een contract bij Feenstra voor een bepaald bedrag voor een aantal "units".. ze betalen dus niet per reparatie of onderdeel...

feenstramede
door feenstramede - Dec 21, 2015 om 14:32
16 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte mevrouw H****,

Na aanleiding van uw bericht hebben wij telefonisch contact gehad. Tijdens dit gesprek heeft u ook aangegeven dat u graag de storingsmeldingen die u zelf bij Feenstra heeft gedaan wil ontvangen. Ik heb de meldingen die u vanaf 2013 bij ons heeft gedaan gemaild.

Daarnaast heeft u ook aangegeven dat er nog een afspraak ingepland moest worden voor het vervangen van leidingwerk en het plaatsen van een radiator. Wij hebben dan ook contact opgenomen met de betreffende afdeling binnen onze organisatie en deze afspraak is gelijk voor u ingepland. Wij hebben u geinformerd over deze afspraak.

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u mailen naar Webcare@feenstra.com.

Met vriendelijke groet,
Feenstra Webcare ^SK