he
door henkcuppen Dec 25, 2013 om 15:05
Geldzaken & recht

Post

Ik heb een aangetekend stuk verstuurd via Post.NL maar deze is nooit aangekomen.Daardoor heb ik min. 1650,- verloren als gevolgschade van dit postverlies!
Heb ik geen recht of heeft Post.NL geen plichten?.Ik neem aan dat als ik betaal voor zekerheid dat daar een plicht op zit!

5557 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 25, 2013 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gevolgschade is uiteraard niet gedekt door Post.nl. U hebt er recht op dat het stuk bezorgd wordt en als dat niet gebeurd is, kunt u een klacht indienen.

mahadma
door mahadma - Dec 25, 2013 om 15:53
11568 Antwoorden / 51 Vragen

Uit de voorwaarden:

Voor Poststukken met een Service (zie voor de
desbetreffende voorwaarden artikel 18) bedraagt de
aansprakelijkheid ten hoogste:
a. voor aangetekende Brievenbuspost: € 50,- per Poststuk;
b. voor aangetekende Niet brievenbuspost: €500,- per
Poststuk. Indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan
(o.a. het door de Afzender overleggen van bewijs), geldt
ten hoogste een vergoeding van € 50,- per Poststuk.
In het geval van aangetekende Niet brievenbuspost
naar het buitenland wordt de voormelde vergoeding van
€ 50,- vermeerderd met €5,- per kilogram, of gedeelte
daarvan, beperkt tot een maximum van € 100,- per
Poststuk. De totale maximale schadevergoeding voor
een aangetekend Niet brievenbuspost Poststuk naar het
buitenland van maximaal 20 kg bedraagt in dat geval
€150,-;

marcel75
door marcel75 - Dec 25, 2013 om 21:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Nog wel even een misverstand wegwerken. Aangetekend verzenden betekent niet een andere verzending. Het betekent alleen dat je kunt aantonen dat je iets verzonden hebt en tegenwoordig ook dat de ontvanger het ontvangen heeft. Het is dus geen enkele garantie op bezorging.

tr
door trofaiac - Dec 27, 2013 om 12:26
57 Antwoorden / 4 Vragen

Marcel75

Als u zo redeneert, wat het het dan voor zin om poststukken aangetekend te versturen.
Post.nl moet ook een verantwoordelijkheid dragen en zorgvuldig met zulke zendingen omgaan.
€ 50,00 en € 500,00 vergoeding vind ik wel weinig voor een zending met een waarde van € 1650,00

sc
door scheurkogel - Dec 27, 2013 om 12:34
6 Antwoorden / 0 Vragen

1.650 euro, als dit werkelijk af zou hangen aan het wel of niet ontvangen, had ik het poststuk persoonlijk gebracht.
Zeker als tegenwoordig door, gepensioneerde, vutters, wao`rs, aow`ers gescheiden alleenstaande dames en andere personen die aan deze profiel schetsen voldoen jou belangrijke post bezorgen.
De reclame folder lopers doen de post er even bij is mijn indruk.

Een uitzondering maak ik voor Post.nl pakketdienst, dat gaat wel goed.

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2013 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het over een gevolgschade van € 1.650, niet over de waarde van het verzekerde stuk. Als dat stuk werkelijk die waarde had, had u het moeten verzekeren.

picone
door picone - Dec 27, 2013 om 13:13
55 Antwoorden / 4 Vragen

Volgende keer uw pakketje versturen onder een verlies dekkende vezekeringservice:

http://www.postnlpakketten.nl/consument/pakket-versturen/pakket-met-verzekerservice.aspxverzeken

Kiezen voor Verzekerservice is kiezen voor extra zekerheid over verzending en levering. Met de Verzekerservice is de verzekerde waarde van uw pakket voor verlies of beschadiging verhoogd tot € 5500,- per zending. Dat is een veilig gevoel als u iets waardevols verzendt.

0 Uw pakket is verzekerd tot € 5500,- per zending bij verlies of beschadiging
0 We vragen de geadresseerde altijd om te tekenen voor ontvangst
0 U ontvangt standaard een verzendbewijs
0 U kunt uw zending volgen met Track & Trace

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2013 om 13:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan moet dat wat verstuurd wordt ook waardevol zijn. Je moet een factuur overleggen. Hier gaat het om gevolgschade.

anduril
door anduril - Dec 27, 2013 om 13:26
167 Antwoorden / 1 Vragen

Wat schrijft PostNL op haar website?: "Heeft u waardevolle of belangrijke post, waarbij extra zekerheid is gewenst? Deze post kunt u dan het beste Aangetekend versturen. Wanneer u kiest voor Aangetekend versturen, heeft u zekerheid van verzending (verzendbewijs) én zekerheid van ontvangst (handtekening van ontvangst)".
Maar als er wat mis gaat (lees: wordt gestolen), dan heeft PostNL hieraan geen boodschap. En verzekeren heeft bij unieke objecten ook geen zijn. Als die zijn verdwenen (lees: gestolen), dan kunnen ze niet worden vervangen.
Ook lastig is dat alleen de verzender kan reclameren, terwijl het juist de ontvanger is die de belanghebbende is. Het zal niet de eerste keer zijn dat een verzender denkt 'ik heb mijn geld en ze zoeken het maar uit'.

ma
door marleenvanh - Dec 27, 2013 om 13:26
452 Antwoorden / 1 Vragen

Tja Trofiac, in het vervolg alles wat meer waard is dan 500,- dan maar NIET meer met post.nl versturen. Er zijn een hoop andere bedrijven die wel weten wat service is.

picone
door picone - Dec 27, 2013 om 13:37
55 Antwoorden / 4 Vragen

Helaas heeft Post.nl geen goede reputatie, een eventuele vergoeding wordt zeer zelden toegekend. UPS en TNT scoren hoger!

jpm
door jpm - Dec 27, 2013 om 14:23
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik begrijp dat het niet ontvangen van een verstuurde brief als gevolg daarvan een schade voor de verzender overbleef van € 1650,--. Dit noemen we een vervolgschade. Daarmee is het aangetekende stuk nog niet die € 1650,-- waard.

Natuurlijk mag u er vanuit gaan dat verloren gegane spullen worden vergoed, echter dan wordt de bewijsbaarheid van de waarde van het verloren gegane goed als uitgangspunt genomen. Aangezien het gevolg en daarmee de vervolgschade niet was verzekerd wordt niets uitgekeerd. Wellicht wordt nog wel een onderzoek ingesteld waar het aangetekende stuk is gebleven, tenminste, ik neem aan dat u daarop tenminste recht hebt.

zoekster
door zoekster - Dec 27, 2013 om 14:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Bij aangetekende stukken wordt altijd een track & trace code gegeven. Daar moet toch op staan waar het pakket is blijven hangen en of het ooit is aangekomen. Indien niet, dan moet je in ieder geval een schadevergoeding krijgen. Over hoeveel kun je dan weer bakkeleien met Postnl. Maar onverzekerd krijg je slechts een klein bedrag terug.

De vraagsteller blijft erg stil. Misschien is de vraag toch niet meer zo belangrijk voor hem.

la
door lamb - Dec 27, 2013 om 15:19
28 Antwoorden / 2 Vragen

Ik vrees dat u de dupe bent geworden van een zoveelste wanprestatie van de brievenpost van TNTPost.
Het klinkt misschien wat raar, maar de pakketdienst van TNTPost is (mijn ervaring althans) veel veiliger en betrouwbaarder dan de brievenpost.
Een tip zou kunnen zijn om iets waardevols per pakket te verzenden (evt. verzekerd). Ook al is het slechts een brief of een klein voorwerp.
De kans dat het dan compleet aankomt is vele male groter dan de brievenpost.

Zelf had ik laatst tweemaal een lege, beschadigde enveloppe ontvangen, waar een klein plat artikel in zat (een opwindsleuteltje). Enveloppe was aan de zijkant uitgescheurd en de inhoud was er uit.
Klacht ingediend, etc etc, maar uiteindelijk bleef het alleen bij excuses. Waar de inhoud gebleven is, is mij een raadsel.

Gelukkig kan het ook nog ietsje beter: mijn ANWB lidmaatschapskaart van 2014 zat in een plastic zak van TNTPost omdat de enveloppe stuk was gegaan met een excuusbrief.
Ook afgelopen maand hetzelfde (plastic zak met excuses) en een kapotte enveloppe met een SD-Card er in. Gelukkig had ik de verzendster gewaarschuwd en was de Card extra ingepakt en aan de binnenzijde van de enveloppe vastgeplakt. Gelukkig zat deze er dus nog in.

Dit los van mijn post welke op een ander adres en/of te laat wordt bezorgd en de post die ik in mijn bus krijg en bestemd is voor anderen. Die bezorg ik dan zelf maar.
Dat laatste kan ook nog in uw geval gebeurt zijn....

Kortom, in elk geval klacht indienen en voortaan, zaken van grote waarden, per verzekerd pakketje verzenden.

anduril
door anduril - Dec 27, 2013 om 16:51
167 Antwoorden / 1 Vragen

@jpm
Het antwoord van PostNL is al gauw 'we hebben niets kunnen vinden, punt'.

@zoekster
De Track&Trace eindigt dan in het luchtledige en dan is het ... zie @jpm.

@lamb
Helemaal waar, maar als het iets unieks is, dan is het onvervangbaar. Denk bijv. aan oude foto's.

ch
door chantal@ - Dec 29, 2013 om 04:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het afgelopen jaar ongeveer vijf klachten ingediend,van niet aangekomen post,verkeerd bezorgde post,de post bij de buren of een straat verder ergens in de bus gooien,en onlangs kreeg ik zelfs een poststuk wat was opengemaakt,op al deze klachten word amper gereageerd,dus alles wordt onder de pet gehouden.Het lijkt er sterk op,dat de belangrijkste voorwaarde is,om postbesteller te worden,dat je kan fietsen.
Zolang er zwaar overschatte, overbetaalde managers,de dienst uit maken,en zwaar onderbetaalde postbestellers rondfietsen,zal het er helaas niet beter op worden.
Lees in de media dat er post wordt weggegooid of verbrand,en opengemaakt,het is diep treurig,en kassa zou hier eens een diepgaand onderzoek naar moeten instellen.