sl
door slingshot Jan 26, 2019 om 10:45
Geldzaken & recht

Privacy bij Sanquin bloedbank

Ik geef al jaren bloed en plasma en in het kader van de privacywetgeving van tegenwoordig viel mij het volgende op:

Op de oproepkaart staat naast je naw gegevens pontificaal je donornummer afgebeeld. Handig bij het inchecken, maar is dat niet enorm fraude en privacy gevoelige informatie?

Ik heb deze vraag ook gesteld aan de bloedbank en daarop kwam het antwoord:

Met alleen deze gegevens kun je niet frauderen. Binnen Sanquin gaan we zorgvuldig met je gegevens om. Ook is Sanquin voortdurend aan het kijken naar nieuwe mogelijkheden om te communiceren met donors. Waarbij we specifiek kijken naar privacy en fraude-gevoeligheid.

Ik vind het toch een raar idee dat je donornummer open en bloot op straat ligt, want als je belt naar de bloedbank of een formulier invult op de website heb je naast de gegevens op de oproepkaart alleen nog de geboortedatum nodig. Juist het privé houden van het donornummer lijkt mij een goede controle als je belt e.d. omdat dit iets is wat anderen dan niet kunnen weten.

Ik snap wel dat er niet zoveel te frauderen valt, maar ben toch benieuwd hoe anderen hierover denken in het kader van de privacy.

1786 6 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2019 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat heeft een donornummer nou met privacy te maken? En dat uw NAWgegevens op die kaart staan lijkt me nogal logisch. Hoe moest de post die anders bezorgen?

Wat denkt u dat de een of andere boef nou kan doen met uw donornummer. Gaat hij stiekem bloed geven onder uw nummer? Kan hij een bankrekening openen met uw donornummer? Spullen bestellen met uw donornummer?

Compleet doorgeslagen flauwekul dus.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Jan 26, 2019 om 11:04
11535 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Slingshot ,

Lees hier de privacy van Sanquin , klik op de rode regel .

https://www.sanquin.nl/privacy-%26-cookies

sl
door slingshot - Jan 26, 2019 om 11:19
1 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ik aan al aangaf in mijn laatste regel is dat ik niet verwacht dat er echt mee gefraudeerd kan worden, maar het gaat er mij om het privacy gedeelte. Waarom moet het donornummer op de kaart staan, je moet je toch legitimeren met je id kaart of rijbewijs en dan kunnen ze dat zo opzoeken. Ook heb je een pas van Sanquin waarop de gegevens staan en die je aan de balie kan laten scannen. Dus volgens mij onnodig om je donornummer op de oproepkaart te zetten.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Jan 26, 2019 om 11:26
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Dacht u dat het donornummer alleen voor het inchecken is, onder dit nummer staan al uw gegevens die de bloedbank nodig heeft. En die zijn, mag ik vanuit gaan, best wel veilig opgeslagen. En zoals @tijger1 ook schrijft niemand kan daar wat mee. Als u een abo op een tijdschrift heeft wat per post aan u gezonden wordt staat daar uw abonnement-nummer op, krijgt u post van winkels of bedrijven waar u zaken mee doet staat daar uw klantnummer op en ga zo maar door.  Laatst een nieuw paspoort ophehaald, werdt ik als nummer opgeroepen. Tegenwoordig gaan we als nummer door het leven en dat vinden we heel gewoon.

diumenge
door diumenge - Jan 26, 2019 om 13:04
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik begrijp die opmerking over bellen niet, dan moet je je donornummer doorgeven en voeren ze via je geboortedatum een aanvullende controle uit?

tijger1
door tijger1 Jan 26, 2019 om 14:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De heel enkele keer dat ik de Bloedbank moest/wilde bellen omdat ik geen gehoor kon geven aan de oproep, en later aan de afspraak voor plasma werd zeker de geboortedatum nog eens gevraagd. Niets mis mee. Als je af en toe ziet en hoort wat mensen allemaal op het openbare internet of Facebook zetten, dan rijzen de haren je ten berge. En dan vallenover een nummer.

diumenge
door diumenge Jan 26, 2019 om 14:17
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo'n aanvullende controle is zeker niets mis mee, en om op deze manier iemand te kunnen identificeren zal er eerst een ander gegeven nodig zijn zoals dat nummer. Ik zie het probleem ook niet, de enige die het nummer kunnen zien zijn de houder van de oproepkaart en de persoon aan de balie lijkt mij. Tenzij je onzorgvuldig met die oproepkaart omgaat, maar dan veroorzaak je het zelf.

tijger1
door tijger1 Jan 26, 2019 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die gaat nadien bij het oud papier. Ter inzage voor alle boeven. :-))

diumenge
door diumenge Jan 26, 2019 om 17:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Tsja, het blijft een bloedbank.

Cookies
door Cookies - Jan 26, 2019 om 13:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dit kan inderdaad weinig kwaad, maar ik vind wel dat organisaties / bedrijven zonder ook maar even na te denken allerlei onnodige gegevens op correspondentie gooien. Zeker omdat de postbezorging steeds slordiger gebeurd. (Krijg heel vaak post voor mensen die in een heel andere straat wonen).

Krijg zelf gelukkig zelden nog post in de brievenbus, alles zoveel mogelijk digitaal geregeld.