ma
door maurateeuwen May 18, 2017 om 14:40
Geldzaken & recht

Psychisch gehandicapt en huurtoeslag

Hoi,
Ik heb een vraag. Ik ben 20 jaar, heb een wajong uitkering, en wil graag een appartement huren. Nu kreeg ik te horen dat ik een handicap heb omdat ik een CIZ indicatie heb, en ook zorg ontvang via PGB. Valt dit dan ook onder handicap, zodat ik kan huren tot het huurbedrag van +- 700 per maand, zoals een 23 jarige? Ik weet namelijk niet hoe ik dit moet aanpakken, waar ik met deze vraag moet zijn, of dat er mensen hebben met het zelfde geval en/of ervaring ermee hebben.

Gr, Maura

3765 9 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 18, 2017 om 14:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ga er vanuit, gezien onderstaande, dat het gaat om een lichamelijke handicap. Voor alle zekerheid kun je altijd even bellen met de Belastingdienst.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag-2017/voorwaarden-2017/bijzondere-situaties/gehandicapt-en-jonger-dan-23

Bewijs

Uit uw bewijs moet blijken dat u vanwege uw handicap een duurdere woning nodig hebt. Stuur daarom één van de volgende bewijzen mee:

  • Een kopie van het indicatiebesluit van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) waarin staat dat u, uw toeslagpartner of medebewoner een indicatie heeft op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz).
  • Een kopie van de indicatie voor woonaanpassingen op grond van de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) of de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo).
  • Een kopie van de Wmo-beschikking voor beschermd wonen vanwege de handicap.
  • Een ander bewijsstuk waaruit de handicap blijkt en waaruit blijkt waarom u in deze woning moet wonen.

Een verklaring van een huisarts is niet geldig.

Let op!

Stuur kopieën van de bewijsstukken mee. Originelen sturen we niet terug.

getty
door getty May 18, 2017 om 15:01
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens mij betekent het onderdeel "beschermd wonen"  dat er een psychische handicap is en geen lichamelijke?

Cookies
door Cookies May 18, 2017 om 15:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ken iemand die uitsluitend lichamelijk gehandicapt is en die woont ook 'beschermd'.

tijger1
door tijger1 May 18, 2017 om 15:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@getty. Mijns inziens is dat "beschermd wonen" dat alle bewoners een eigen studio of zo hebben, in een groter pand met deels inwonende zorg.

ma
door maurateeuwen May 18, 2017 om 18:05
Antwoorden / 1 Vragen

Ik woon al beschermd, alleen is dit in een woonhuis..

tijger1
door tijger1 May 18, 2017 om 20:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@maurateeuwen. De meeste jongelui van 20 jaar zijn financieel helemaal niet in staat om een zelfstandig appartement te huren.

panter22
door panter22 - May 18, 2017 om 14:50
6599 Antwoorden / Vragen
Cookies
door Cookies - May 18, 2017 om 14:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......zodat ik kan huren tot het huurbedrag van +- 700 per maand, zoals een 23 jarige?.....

Lang niet iedere 23-jarige krijgt een woning met een huur van 700,- euro. Met een laag inkomen krijgt hij/zij echt geen woning van 700,- euro.

getty
door getty - May 18, 2017 om 15:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft als het goed is vast begeleiding van een instantie.  Vraag hun om hulp bij dit proces.
Ik denk dat u alleen kans maakt als u beschermd moet gaan wonen, anders is het kansloos.

tijger1
door tijger1 - May 18, 2017 om 15:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, u komt daarvoor niet in aanmerking. Dus voor huurtoeslag bij een huur van € 700,00.  Nog even afgezien van het feit dat u dat ook niet krijgt als u 23 jaar bent, want met uw inkomen krijgt u zo'n dure woning niet meer toegewezen. Andere 23 jarigen met een laag inkomen ook niet.

Met een handicap wordt bedoeld, een woning die duurder is omdat hij voor een lichamelijk gehandicapte is aangepast. Dus brede deuren, drempelloos, grotere badkamer, aangepast aanrecht en ga maar door.

U hebt met uw aandoening toch helemaal geen aangepaste woning nodig?

ma
door maurateeuwen May 18, 2017 om 15:39
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,
nee het gaat niet om een aangepaste woning. Het gaat enkel om de huurtoeslag en het hoger mogen huren dan 400. Echt een woning van 700 + huurtoeslag gaat hem zeker niet worden, misschien enkel een woning van +- 500.

gr

tijger1
door tijger1 May 18, 2017 om 15:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U mag tot € 414,00 huren als u huurtoeslag wilt hebben.

Cookies
door Cookies - May 18, 2017 om 16:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben 18 jaar of ouder, maar jonger dan 23

Woont u alleen en bent u 18 jaar of ouder, maar jonger dan 23? Dan kunt u huurtoeslag krijgen als:

  • uw rekenhuur minimaal € 223,42 en maximaal € 414,02 per maand is
  • uw inkomen maximaal € 22.200 per jaar is
  • u maximaal € 25.000 aan vermogen hebt

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag-2017/voorwaarden-2017/ik-woon-alleen/18-of-ouder-jonger-dan-23

Er zijn trouwens woningen speciaal voor jongeren (1-2 kamers) waarvan de huur binnen genoemde bedragen blijft.

ha
door halex - May 19, 2017 om 00:18
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Bel eerst eens gratis de BelastingTelefoon voor informatie. Zij kunnen ook bij jouw persoonlijke gegevens, die wellicht nodig zijn voor een antwoord wat exact op jou van toepassing is. Het telefoonnummer van de BelastingTelefoon is 0800-0543. Ze zijn op maandag t/m donderdag bereikbaar van 8-20u en op vrijdag van 8-17u.
Heb je daarna nog vragen, of was hun informatie je niet helemaal duidelijk, dan kan je hier gewoon je vervolgvragen stellen. Er zijn meerdere forumdeelnemers die goed op de hoogte zijn van de regels.

tijger1
door tijger1 May 19, 2017 om 00:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mag ik zo vrij zijn om op te merken dat de Ts al de juiste antwoorden heeft ontvangen? Hij of zij krijgt geen huurtoeslag voor een hogere huur dan zijn grens van € 414,00.

ha
door halex May 19, 2017 om 01:01
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat mag ;-) Ik zie dat de clou 'm in de titel zat. Niet gerealiseerd dat daar 'psychisch' stond. Overigens maakt dat mijn antwoord natuurlijk niet minder juist :-p

sn
door snitzel - May 19, 2017 om 11:27
38 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ts,

Je bent correct voorgelicht. Je hebt inderdaad alleen maar een CIZ indicatie nodig. Er is niet langer onderscheid tussen lichamelijke en geestelijke handicaps Of psychische aandoeningen.  De eis dat de woning daardwerkelijk aangepast moet zijn is in 2007 al losgelaten. Je leest dus een hoop foute antwoorden op dit forum. Voor jou geldt  inderdaad de huurgrens van 710,68.

Hier onder plaats ik de link en de belangrijkste alinea zal ik er even uit kopieren.  Memorie van toelichting 2006-2007

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30811-3.html?zoekcriteria=%3fzkt%3dUitgebreid%26pst%3dParlementaireDocumenten%26dpr%3dAlle%26dosnr%3d30811&resultIndex=7&sorttype=1&sortorder=4

Belangrijkste stukje tekst uit deze link:

Voor jongeren tot 23 jaar met een handicap wordt thans de voorwaarde dat in verband met die handicap voorzieningen aan de woning zijn aangebracht, losgelaten. De reden is dat het argument van het doorlopen van een wooncarrière in het algemeen niet geldt voor minder of meer ernstig gehandicapte jongeren. Zij kunnen vaak niet terecht in goedkopere woningen, omdat er geen afzonderlijke markt is van kleinere/goedkopere woningen voor gehandicapte jongeren en zullen in het algemeen langer, dan wel permanent, in de woning die ze als jongvolwassene hebben betrokken, blijven wonen.

De voorgestelde wijziging in artikel 13, eerste lid, onderdeel a, onder 2°, van de Wht strekt hiertoe.

Veel succes met het vinden van een passende woning.