te
door techneut_1 Apr 26, 2006 om 10:57
Geldzaken & recht

Reactietijd op een bezwaarschrift

Wanneer ik een bezwaarschrift naar de gemeente stuur -in dit geval bezwaar tegen het heffen van hondenbelasting- is de gemeente dan verplicht daar binnen een bepaalde (wettelijke) termijn op te reageren? En als ze dat niet binnen die tijd doen wat voor actie kan ik daar dan op ondernemen?

Vr Gr Techneut.

3428 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 00:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op dit moment zijn daar nog geen regels voor. U zult dus gewoon moeten afwachten, tot u een reactie krijgt van de gemeente.

Er is wel over gesproken in de tweede lamer, dat er een termijn gesteld moet worden aan gemeenten, porovincie en overheid in het reageren en afhandelen van bezwaarschriften en klachten. als de termijn dan overschreden wordt, heeft de burger recht op "compensatie" of "schadevergoeding" (bijv. 10 euro per dag).

Helaas is dat dus nu nog niet het geval. U bent dus overgeleverd aan de ambtenaren van de gemeente.

Gewoon iedere week blijven bellen en kordaat optreden (maar wel vriendelijk blijven, want anders bereik je al helemaal niets).

Jesse

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dergelijke regels zijn er wel degelijk, hoor. Volgens artikel 25, eerste lid, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, die ook op gemeentelijke belastingen van toepassing is, moet binnen een jaar op een bezwaar worden beslist. Die termijn kan onder voorwaarden nog een keer worden verlengd met weer een jaar. Van een dergelijke verlenging moet u wel op de hoogte worden gesteld.

Wanneer u na het verstrijken van de wettelijke termijn nog geen antwoord heeft ontvangen, dan mag u dit opvatten als een fictieve afwijzing van uw bezwaar. U kunt tegen die afwijzing beroep instellen bij de afdeling bestuursrechtspraak van de rechtbank waar u onder ressorteert. Voor het instellen van beroep is griffierecht verschuldigd. De rechter zal de gemeente veroordelen tot het vergoeden darvan wanneer u geheel of gedeeltelijk in het gelijk wordt gesteld.  Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 12:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar zijn regels voor: algemene wet bestuursrecht. Volgens mij moet een gemeente normaliter binnen 6 weken reageren, wat evt. met 4 weken verlengd kan worden.

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Martin,

eigenlijk is dit de wereld op z'n kop. Niet reageren (door de gemeente) betekent dus: (fictieve) afwijzing. Vervolgens moet de "klager" dan maar weer actie ondernemen.

Het zou eigenlijk andersom moeten zijn. Geen reactie binnen 1 jaar (!!!) houdt in, dat de "klager" gelijk heeft.

Nu kunnen ze dus alles afhouden en op z'n beloop laten...... De computer "spuugt" wel een verlenging uit. Dit lijkt meer op een demotiverende opstelling innemen en behoorlijk onbeschoft van betreffende gemeente, indien dit dan ook feitelijk gebeurt.

Maar ja, zo zijn de regels nu eenmaal......

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

De AWB stelt inderdaad regels in artikel 7:10. Voor belastingzaken is daar een uitzondering voor geregeld in de AWR. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Hutch,

Tot op zekere hoogte kan ik je redenering best begrijpen. Maar inderdaad, zo zijn de spelregels nu eenmaal niet. Als het gaat om het betwisten van overheidsbesluiten, en dat zijn belastingaanslagen nu eenmaal, dan is er een wettelijk systeem dat de rechtszekerheid van de burger waarborgt. Dat klinkt allemaal nogal verheven en het zal best allerlei goedkope sarcastische oprispingen kunnen oproepen, maar de overheid verkeert nu eenmaal in een voordeliger positie dan de burger. Zelf ben ik me daar als (belasting)ambtenaar daar terdege van bewust. Daarom is het goed dat de burger kan terugvallen op de wet. De overheid doet in feite zelf niet anders.

Zolang de overheid, en in dit geval de gemeente, niet heeft beslist op een bezwaarschrift, verkeert de indiener in onzekerheid over de uitkomst. Wanneer die beslissing er is en deze blijkt negatief uit te vallen, dan is er een verdere rechtsgang mogelijk. Het begrip fictieve weigering is er voor om de burger de mogelijkheid te geven gebruik te maken van zijn verdere rechtsmiddelen indien een beslissing van de overheid uitblijft.

Voor de optie dat de klager gelijk heeft wanneer de beslissing er na een jaar niet is, krijg je bij mij de handen niet op elkaar.  Immers wanneer het gelijk niet aan de zijde van de klager is dan wel, moet het er ook niet komen, ten minste niet op deze wijze. Dat moet dan in een verdere procedure maar door een ander, in casu de rechter, maar worden beslecht. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen moet u er wel rekening mee houden dat u ook bij een inkomen waarbij u voor zaken als ozb, reiniging,waterschap wel vrijstellingen krijgt op basis van een inkomen op bijstandsniveau dit niet geldt voor hondenbelasting.
Dit weet ik uit eigen ervaring en kennelijk mijn hond ook die nu naast mij staat te piepen.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Apr 28, 2006 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vrije Vogel,

Het is aan de gemeente om te bepalen of voor een gemeentelijke belasting kwijtschelding wordt verleend of niet. Dat in uw gemeente geen kwijtschelding wordt verleend voor hondenbelasting, wil niet zeggen dat dit in andere gemeenten ook zo is. Groet, M@rtin