pe
door peterus Nov 4, 2011 om 16:10
Geldzaken & recht

Recht op deel van de erfenis?

Heeft mijn schoonzuster recht op een deel van de erfenis als haar schoonmoeder (94) komt te overlijden?
Haar man is 6 jaar geleden overleden en heeft uit dat huwelijk 1 kind.
Ze is niet hertrouwd.
Er is geen testament opgemaakt en door dementie van mijn schoonmoeder ook niet meer mogelijk.
Vanuit de zijde van mijn schoonzuster is er ook geen contact meer,dat heeft ze zelf verbroken.
Wie weet er aub raad voordat we alles verkeerd gaan aanpakken cq benaderen.

9157 8 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 4, 2011 om 16:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als er geen testament is dan gaat het in volgorde van de bloedlijn,Dus de schoondochter krijgt niets maar haar kind krijgt dus wel het deel wat haar vader toe gekomen zou zijn..

pe
door peterus - Nov 4, 2011 om 16:35
84 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 4 nov 2011, 16:16]Als er geen testament is dan gaat het in volgorde van de bloedlijn,Dus de schoondochter krijgt niets maar haar kind krijgt dus wel het deel wat haar vader toe gekomen zou zijn..

Dank voor het antwoordt Valerius,wel nog 1 vraagje;
Hebben zijn 2 kinderen van mijn zwager uit zijn eerdere huwelijk (scheiding)
Ook recht op een deel van de erfenis of verloopt dit via het deel wat mijn zwager krijgt al had hij 10 kinderen bij wijze van spreken.
(Mijn schoonmoeder heeft 3 kinderen in totaal)
En regelt de notaris het of komt die er totaal niet aan te pas na het overlijden van mijn schoonmoeder en moeten we alles zelf regelen?
Mijn schoonmoeder woont nog steeds in een koophuis.
MVG,Peterus

tenormin
door tenormin - Nov 4, 2011 om 17:08
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, natuurlijk erven die 2 kinderen uit eerder huwelijk ook mee.

birdies
door birdies - Nov 4, 2011 om 17:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Kan iedereen erfgenaam zijn?
Nee. Om als erfgenaam in aanmerking te kunnen komen, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden. De hoofdregels staan hieronder.

1. Alleen bloedverwanten en de echtgenoot / echtgenote erven.
Bloedverwant betekent eigen familie. Alleen eigen familie kan volgens de wet erven. Schoondochters, schoonzonen, schoonzussen en zwagers zijn geen bloedverwanten van de overledene en kunnen daarom niet volgens de wettelijke regels van de overledene erven.

2. Een geregistreerd partner wordt gelijk gesteld met een echtgenoot.
Samenwoners, ook de samenwoners met een notarieel samenlevingscontract, erven niet volgens de wet van elkaar.

3. Een erfgenaam moet bestaan op het moment van openvallen van de erfenis.
Dit betekent dat de eventuele erfgenaam moet zijn verwekt op het moment van het openvallen van de erfenis. Als een vrouw zwanger is op het moment dat haar echtgenoot / partner komt te overlijden en het kind levend ter wereld komt, is het kind ook erfgenaam.

4. Vererving vindt plaats in groepen.
De wet onderscheidt vier groepen van erfgenamen.
De erfgenamen worden in volgorde van de groepen opgeroepen. Zolang er nog een erfgenaam in een groep is komt een volgende groep niet aan bod.

5. De mogelijke erfgenaam mag niet onwaardig zijn.
Als je een misdrijf tegen de overledene hebt begaan, ben je onwaardig.

Plaatsvervulling

Als bij vererving een erfgenaam is overleden, onwaardig is, onterfd is of de erfenis heeft verworpen vindt plaatsvervulling plaats. Afstammelingen van het kind, broer of zuster, grootouder of overgrootouder komen in de plaats van een kind, broer of zuster, grootouder of overgrootouder.

Plaatsvervulling vindt plaats door staaksgewijze vererving. Drie kleinkinderen erven samen het deel waar hun overleden moeder (het kind van de overledene) recht op zou hebben als ze nog geleefd had. Volgens de wet kun je met plaatsvervulling doorgaan tot in de zesde graad van de overledene.

Meer info is te vinden op Erfwijzer.nl

vladja
door vladja - Nov 4, 2011 om 18:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Schoonmoeder (94) overlijdt zonder testament, schoonvader leeft niet meer, en heeft 3 kinderen, waardoor de erfenis in drieën verdeeld wordt over haar 3 kinderen.

X, leeft nog en hij/zij alleen erft (niet zijn partner (of exen) en niet zijn kinderen

Y, leeft nog, zelfde verhaal

Z, is (voor)overleden en heeft een ex en nog een leven zijnde vrouw. De ex en de nog in leven zijnde vrouw erven niets. Die hebben geen bloedband met Z of de moeder van Z. Z heeft echter wel 3 kinderen. Die hebben wel een bloedband met Z en met grootmoeder en daar schuift het 1/3 deel erfenis van Z naar door. Alle drie de kinderen delen gelijkelijk het erfdeel van Z.

Zijn er minderjarige kleinkinderen bij - op het moment van overlijden - dan moet de minderjarige de erfenis beneficiair aanvaarden (wettelijk verplicht). Bij minderjarigheid zal het kind vertegenwoordigd worden door de overblijvende ouder, omdat het nog niet zelfstandig mag handelen.

Beneficiair aanvaarden beschermt het minderjarige kind voor een erfenis, die door schulden, in de min eindigt. Bij gewoon aanvaarden moet er geld bijgelegd worden om de schulden af te betalen.

Vladja

valerius-2
door valerius-2 - Nov 4, 2011 om 19:38
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=peterus schreef op vrijdag 4 nov 2011, 16:35][quote=valerius-2 schreef op vrijdag 4 nov 2011, 16:16]Als er geen testament is dan gaat het in volgorde van de bloedlijn,Dus de schoondochter krijgt niets maar haar kind krijgt dus wel het deel wat haar vader toe gekomen zou zijn..

Dank voor het antwoordt Valerius,wel nog 1 vraagje;
Hebben zijn 2 kinderen van mijn zwager uit zijn eerdere huwelijk (scheiding)
Ook recht op een deel van de erfenis of verloopt dit via het deel wat mijn zwager krijgt al had hij 10 kinderen bij wijze van spreken.
(Mijn schoonmoeder heeft 3 kinderen in totaal)
En regelt de notaris het of komt die er totaal niet aan te pas na het overlijden van mijn schoonmoeder en moeten we alles zelf regelen?
Mijn schoonmoeder woont nog steeds in een koophuis.
MVG,Peterus
Zoals u kan lezen zijn de antwoorden al verder door andere beantwoordt

pe
door peterus - Nov 4, 2011 om 20:08
84 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op vrijdag 4 nov 2011, 19:38][quote=peterus schreef op vrijdag 4 nov 2011, 16:35][quote=valerius-2 schreef op vrijdag 4 nov 2011, 16:16]Als er geen testament is dan gaat het in volgorde van de bloedlijn,Dus de schoondochter krijgt niets maar haar kind krijgt dus wel het deel wat haar vader toe gekomen zou zijn..

Dank voor het antwoordt Valerius,wel nog 1 vraagje;
Hebben zijn 2 kinderen van mijn zwager uit zijn eerdere huwelijk (scheiding)
Ook recht op een deel van de erfenis of verloopt dit via het deel wat mijn zwager krijgt al had hij 10 kinderen bij wijze van spreken.
(Mijn schoonmoeder heeft 3 kinderen in totaal)
En regelt de notaris het of komt die er totaal niet aan te pas na het overlijden van mijn schoonmoeder en moeten we alles zelf regelen?
Mijn schoonmoeder woont nog steeds in een koophuis.
MVG,Peterus
Zoals u kan lezen zijn de antwoorden al verder door andere beantwoordt

Niet echt is mijn vraag beantwoordt.
Moet alles via de Notaris verlopen?
MVG,Peterus

vladja
door vladja - Nov 4, 2011 om 20:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De notaris komt er aan te pas, want er zal een verklaring van erfrecht opgesteld moeten worden. Zonder die verklaring kan er niets geregeld worden door de erfgenamen, die kinderen en kleinkinderen zijn.

In die verklaring van erfrecht wordt ook aangegeven hoe de erfenis aanvaard wordt (voor minderjarige beneficiair). Ook kan er gelijk in die verklaring opgenomen wie er aangewezen wordt om de erfenis te gaan regelen. Anders moeten steeds alle erfgenamen overal mee instemmen en voor tekenen en dat schiet niet op.

Dat hoeft niet één van erfgenamen te zijn, dat kan ook een buitenstaander zijn, bijv. een notaris. Maar die berekent dan wel elk gewerkt uur door aan de erfgenamen.

Vladja