ve
door versluis129 Apr 2, 2010 om 16:17
Geldzaken & recht

Rechtsgeldigheid arbeidsovereenkomst.

Ik ben werkzaam als woonbegeleider in de GGZ.
Recntelijk is mijn arbeidsovereenkomst gewijzijgd in een contract voor onbepaalde tijd.
Ik heb het nieuwe contract getekend en opgestuurd aan de werkgever, die zijn handtekening al gezet had.
Nu komt de werkgever er achter dat ik een functieschaal te hoog ben ingeschaald en wil dat ik een nieuw contract onderteken.
Maar dat wil ik niet, mijn salaris is daardoor op termijn lager.
Ben ik verplicht dit nieuwe contract te ondertekenen??

2376 6 Rapporteer

kr
door krieties - Apr 3, 2010 om 15:21
442 Antwoorden / 0 Vragen

Ga met de werkgever praten. Kan hij waarmaken dat er duidelijk sprake is van een vergissing? Zo neen, dan zou ik nooit akkoord gaan.

vladja
door vladja - Apr 3, 2010 om 15:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nee dat ben je niet verplicht, je hebt een geldige arbeidsovereenkomst. Ik neem aan dat je nog 1 exemplaar met de handtekening van de werkgever is je bezit hebt?

Vlajda

edwardus
door edwardus - Apr 3, 2010 om 15:28
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ter overweging: indien je bijv. periodieken krijgt o.b.v. je prestatie en je functieschaal, zul je in de lagere schaal nog ruimte hebben voor groei, terwijl je in de hogere schaal financieel geen stap vooruit komt de komende jaren. (dit is slechts een mogelijkheid)

ve
door versluis129 - Apr 6, 2010 om 11:58
3 Antwoorden / 6 Vragen

mijn werkgever kan wel aantonen dat er sprake is van een vergissing denk ik, omdat iedereen die dezelfde functie als ik bekleed in de lagere schaal zit.
Er zou dus bijv. in het sociaal beleid van de organisatie vastgelegd kunnen zijn dat dat zo is.
blijft natuurlijk de vraag bestaan of ik wel voor het lagere salaris moet tekenen,dat overigens pas over een paar jaar (periodieken) actueel wordt.

ridder_1
door ridder_1 - Apr 6, 2010 om 12:57
376 Antwoorden / 8 Vragen

In formele zin heeft u gelijk en is (wederzijds ondertekend) contract een geldig contract.De werkgever kan niets anders doen dan u een nieuwe arbeidsovereenkomst te laten tekenen.
Als u al weet dat uw colleg'as een lagere beloning hebben, zal er zonder meer sprake van een fout van de werkgever. Om onrust onder uw collega's en bij de werkgever (ook voor u op termijn, want hij kan u dan onnodig lang een aantal periodieken later laten wachten, met de kans op allerlei conflicten tussen werkgever en werknemer) te voorkomen denk ik dat u beter kunt proberen om u positief voor een nieuw contract op te stellen en dit voorval (eventueel met een schriftelijk briefje wederzijds) te gebruiken om op een later tijdstip opnieuw in te brengen dat u niet al te moeilijk heeft gedaan. Wellicht kunt u later wel voor een hogere beloning of functie in aanmerking komen en dan telt uw positieve bijdrage bij deze kwestie zondermeer mee !!

Succes !!

stacey
door stacey - Apr 6, 2010 om 13:38
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=versluis129 schreef op dinsdag 6 apr 2010, 11:58]blijft natuurlijk de vraag bestaan of ik wel voor het lagere salaris moet tekenen,dat overigens pas over een paar jaar (periodieken) actueel wordt.

Denk dat je werkgever er wel bepaald idee op na zal houden als je het zo wilt spelen, eerstvolgende reorganisatie zal je de eerste zijn die eruit vliegt verwacht ik, feitelijk diefstal op deze wijze iets verkrijgen waar je geen recht op hebt...........
Verstoorde arbeidsverhouding is ook reden voor ontslag, zelfs met vast dienstverband, zaadje lijkt mij hiermee wel al gezaaid.............

Dus wat vind je belangrijker, wellicht een korte termijn meer geld, want stijgen doe je voorlopig dan niet meer, je blijft daar dan geschaald tot je er werkelijk `beland`, of leuke, blijvende baan met goede werksfeer..........