Sa
door San64 Jul 6, 2021 om 20:51
Geldzaken & recht

Schade auto ongeval verhalen op verzekering ex partner

Mijn ex partner en ik zijn net uit elkaar dus valt er veel te regelen, zo ook de verzekeringen. Ik kreeg van hem de rekening van mijn autoverzekering van 83 € per maand. Toen ik hem vroeg waarom de premie zo hoog was kreeg ik geen antwoord. De normale premie voor mijn type auto is 20-25 € per maand all risk. Dus heb ik de verzekering maar gebeld want ik vond de premie belachelijk hoog. Blijkt dat ik nergens nog een verzekering zou krijgen omdat ik maar 3 schadevrije jaren heb en dat daarom de premie zo hoog is.  Echter heb ik nog nooit een ongeval veroorzaakt, mijn ex partner heeft 3 jaar geleden 3 ongevallen gehad op een jaar met zijn auto en hij was elke keer in de fout. Doordat we een all in pakket hadden (2 auto's , inbooedel, aansprakelijkheid etc.) dat op zijn naam stond en waar ik nooit inzage in kreeg heeft hij kunnen regelen dat bij mijn auto de schadevrije jaren eraf gingen. Dat heeft hij al die jaren voor mij verzwegen. Nu we uit elkaar zijn zou ik graag hebben dat hij zijn verantwoordelijkheid voor zijn daden neemt en regelt bij de verzekering dat de 3 schadevrije jaren bij zijn auto geteld worden en dat ik mijn 23 schadevrije jaren terugkrijg.  Zelf kan ik dat niet regelen omdat alles op zijn naam stond, hij kan dat wel maar weigert alle medewerking en weigert zijn verantwoordelijkheid te nemen en wil mij nog jaren voor zijn daden laten opdraaien. Ik vind dit niet kunnen en hoop dat er hier iemand is die een manier weet dat gerechtigheid geschied en me advies kan geven of en hoe ik dit zou kunnen oplossen.

4773 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2021 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat u beschrijft kan eigenlijk niet, dat is fraude. Ik neem aan dat die verzekeringen via een tussenpersoon lopen? Trek die aan zijn jasje.

Maar succes is niet verzekerd, u hebt blijkbaar al die jaren alles op zijn beloop gelaten.

Persoonlijk zou ik het ook maar aan uw verzekeraar melden en de zaak uiteen zetten.

aurora1
door aurora1 - Jul 6, 2021 om 21:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Neem contact op met die verzekering en stel ze op de hoogte.

Jammer dat u nooit zelf de moeite hebt genomen om inzicht in die zaken (en misschien ook andere zaken) te krijgen.

tenormin
door tenormin - Jul 6, 2021 om 21:27
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Toen u nog niet gescheiden was, had u (kennelijk)  zelf geen interesse over hoe u was verzekerd? Heel veel sorry, maar het woord emancipatie was toen vreemd voor U? Dat u niet op de hoogte was van waar en over hoeveel u verzekerd was: daar begrijp ik nu helemaal niets van. Kennelijk een en/of rekening waar u niet maar keek? Mijn verzekering staat/stond op mijn naam, de verzekering van mijn (overleden) man stond op zijn naam. Auto dan.

dr
door dravertje Jul 8, 2021 om 20:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

Sorry, maar is kort door de bocht gereageerd vind ik. Helaas heeft de partner van de verzekeringnemer nergens geen toegang toe. Dat ondervind ik ook; veel tegenwerking van instanties namelijk. Ik doe de administratie  thuis, maar helaas veel weerstand van alle bedrijven. Is laatst nog een heel stuk over geschreven in de krant. Gelukkig heb ik een partner die wel meewerkt. Wat ik lees heeft haar ex haar overal buitengehouden, dus als je dan bij organisaties iets wilt weten, krijg je botweg: nee u heeft geen rechten. Mijn gevecht tegen die ongelijkheid is nog niet voorbij.

tenormin
door tenormin Jul 8, 2021 om 21:04
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Je mag je eigen gedachten daarover hebben hoor, ik heb de mijne. En ik ging niet kort door de bocht. De TS heeft gewoon dingen verzuimd te doen. Maar ja, oogjes dicht en snaveltje toe is uw argument? Prima. Erbij houden, uw positie en dat van Ts.

sw
door swat1500 - Jul 6, 2021 om 23:20
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp dat uw partner de verzekeringen beheerde en dat de auto verzekeringen van beide auto's op zijn naam stonden. Voor de verzekering bouwt alleen de persoon op wiens naam de verzekering staat schade vrije jaren op en niet de persoon die daadwerkelijk in de auto heeft gereden.
U heeft dus geen schade vrije jaren opgebouwd en uw ex kan dus niets voor betekenen en u kan ook niets afdwingen.

Er is wel enig besef aan het ontstaan voor deze ongelijkheid dat vaker komt bij relaties die uit elkaar gaan. Verzekeraars begrijpen het probleem maar hebben nog geen stappen gezet om tot een oplossing te komen.
Voor de verzekeraars ben u ondanks het feit dat u al jaren feitelijk schade vrij hebt gereden een nieuwe klant met een onbekende schade historie.

U dient wel zo snel mogelijk de verzekering van uw auto op uw naam te krijgen. Ik weet niet wat de aard van uw relatie was gehuwd of geregistreerd partnerschap want als die relatie formeel is beeindigd kan het feit dat de verzekering niet op uw naam staat gevolgen hebben voor een schadeuitkering.
De dekking van de verzekering is immers alleen van toepassing voor degene die de verzekering heeft afgesloten. Schade aan derden zal gedekt zijn maar de eigen schade mogelijk niet als de verzekering niet op uw naam staat.

dr
door dravertje Jul 8, 2021 om 20:50
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat alleen de schadevrije jaren van de verzekeringnemer telt is niet waar. Mijn auto staat qua verzekering op naam van mijn partner, maar ik heb laten registreren dat ik de regelmatige bestuurder van mijn auto ben en heb dus mijn eigen schadevrije jaren die netjes op de polis staan vermeldt.
Wel heb ik bij deze verzekeringsmaatschappij veel stennis moeten maken wegens de al eerder vernoemde partnerongelijkheid en ontoegankelijkheid tot deze verzekeringen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 7, 2021 om 00:15
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte San64,

Ik raad u aan om gewoon opnieuw te beginnen met uw no claim opbouw.

Rij desnoods in een kleine lichte auto de komende jaren.

justmeagain
door justmeagain Jul 7, 2021 om 00:39
623 Antwoorden / 8 Vragen

Zowaar ben ik het een keertje helemaal eens met uw advies.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jul 7, 2021 om 00:46
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Justmeagain,

Daar ben ik blij mee.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jul 7, 2021 om 12:40
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Bij een Ex  Scheiding kreeg  de persoon  die  voertuig op naam heeft  de No Claim korting.

De andere  die geen auto verzekerd had mag opnieuw beginnen helaas!
Een kale WA of WA+  is vaak voldoende  om nog iets te beperken.

Zelf kies ik ervoor om per jaar te betalen, minder  kosten  voor mijn en verzekeraar.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 7, 2021 om 08:08
16885 Antwoorden / 202 Vragen

En indien u zich mogelijk toch niet kunt vinden in de al gegeven reacties: Zie https://www.verzekeraars.nl/branche/zelfregulering/klachten-en-tuchtrecht hoewel ook ik van mening ben dat u ook dan geen ander antwoord zult krijgen dan dat u al kreeg.

1paul
door 1paul - Jul 7, 2021 om 08:13
3173 Antwoorden / 0 Vragen

neem zelf kontakt op met uw verzekering, als het kan met getuigen, nu is het uw woord tegen het zijne en daar kan de verzekering feitelijk helemaal niets mee, daar gaan ze zich echt niet mee bemoeien....

eventueel processen verbaal opvragen, als die er zijn, kan ook helpen....

sw
door swat1500 Jul 7, 2021 om 10:44
3795 Antwoorden / 0 Vragen

1paul, uw advies gaat alleen op als de bewuste auto verzekering op naam van ts stond en haar ex heeft gedaan alsof zij de schade heeft veroorzaakt.
Overigens ook als de verzekering op haar naam had gestaan en hij in haar auto schade had gereden en dit bekend was bij de verzekeraar, waren haar schade vrije jaren omlaag gegaan.
De verzekeraar hanteert het principe dat de verzekerde het risico draagt en niet de feitelijke bestuurder.

1paul
door 1paul Jul 8, 2021 om 07:02
3173 Antwoorden / 0 Vragen

je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel denk ik zo, lees de vraag en lees dan het antwoord nog een keer....

de ex van ts heeft gefraudeerd als het klopt wat er in de vraag staat, tegelijk kun je dit pas hard maken als er ook keihard bewijs op tafel ligt, is dit er niet dan kan ts roepen wat ze wil maar de verzekering zit dan ineens tussen 2 mensen in waarvan de een zegt nee hoor, dat was ik niet dat was zij EN andersom, daar kunnen ze niets mee....

vandaar, zoek getuigen als die er zijn neem kontakt op met de verzekering en leg dit voor en dan nog moet ik zien wat de verzekering er mee doet!!!!

Iv
door Ivo W Jul 8, 2021 om 09:37
734 Antwoorden / Vragen

Nee hoor, er is helemaal geen sprake van fraude.

De verzekering van de auto van TS was onderdeel van de polis van de ex. TS zelf heeft dus nóóit schadevrije jaren opgebouwd. Ex is wel klant. En die heeft meerdere schades gehad dus weinig schadevrije jaren en een hoge premie.

Nu is TS een nieuwe klant voor de verzekering zonder schadevrije jaren. En dan is een premie van 85 euro per maand voor all-risk geen enkel probleem.

rj
door rjw Jul 8, 2021 om 22:37
3280 Antwoorden / 5 Vragen

@ivo: de polis kan wel van ex zijn, maar als TS als bestuurder op de polis staat bouwt TS schadevrije jaren op.

ne
door neodutchio - Jul 8, 2021 om 08:16
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Hoe komt u aan die 23 schadevrije jaren? Die kunt u alleen hebben als u die 23 jaar een verzekering op uw naam had, of dat u geregistreerd stond als vaste bestuurder van een auto.

Dit is een probleem wat u zelf medeveroorzaakt heeft. Toen wij nog een tweede auto hadden was ik de verzekerde (meeste no claim korting) en mijn vrouw de vaste bestuurder. Hierdoor bouwde zij ook schadevrije jaren op. Dit voor in de toekomst mocht ik wegvallen dat zij niet ineens voor hoge kosten zal komen te staan.

Soms moet je vooruit kijken in het leven en niet denken dat alles zomaar goed komt.

Wat u nu nog kan doen is enkel zelf een nieuwe verzekering afsluiten.

rj
door rjw Jul 8, 2021 om 22:38
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Als TS nooit een schade heeft veroorzaakt kan ze natuurlijk prima 23 schadevrije jaren hebben. Ze zijn alleen niet geregistreerd. En als ze daar nu pas achter komt kan ze best al die tijd gedacht hebben dat ze daadwerkelijk 23 schadevrije jaren had opgebouwd bij een verzekeraar. Handig? Nee. Maar het is zo gebeurd.

panter22
door panter22 - Jul 8, 2021 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Hoe kan het nu dat je ex 3 ongevallen heeft gehad met zijn eigen auto en dat ten koste is gegaan van jouw eigen risico.
De schade die hij heeft veroorzaakt, wordt afgehandeld door de verzekering, toch op zijn kenteken en niet op die van jou,
Het lijkt mij ook dat er gefraudeerd is. En dat gaat je ex niet meer rechttrekken. Hoe ver wil je gaan?
Gaan jullie scheiden en wordt er een echtscheidingsconvenant opgemaakt?
Je zou kunnen berekenen welke schade je door deze aktie van je ex je hebt geleden. Neem deze schade mee in de onderhandelingen.
Info verzekering tweede auto:
https://www.anwb.nl/verzekeringen/autoverzekering/tweede-auto-verzekeren?gclid=CjwKCAjwoZWHBhBgEiwAiMN66S18gpW-IVPlRX0OiGWFUsn8gXmB6CBte_bhWTkLZAFMycbWRc5Q8xoC9jgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
I
nfo verzekeringsfraude:
https://www.geennee.nl/verzekeringsfraude/straf/