Me
door Melkwegje Jun 13, 2016 om 09:48
Geldzaken & recht

Schade kachelpijp door kogeltjes

De kinderen (13 en 15 jaar)  van overburen hebben vanuit hun raam met een buks op onze kachelpijp geschoten, behalve dat dit natuurlijk zeer gevaarlijk is (over de openbare weg), zit mijn kachelpijp vol deuken, en liggen overal loden kogeltjes, toen ik de buurman hierop aansprak was zijn antwoord, "het zal niet meer gebeuren en het zijn alleen maar deukjes, geen gaten, dus ik betaal geen schade, want die valt wel mee" Ik wil het niet op de spits drijven en burenruzie, maar mijn eigendom is beschadigd en ik wil de beschadigde stukken pijp laten vervangen, wat nu ?

1790 11 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jun 13, 2016 om 09:52
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemde buurman. U kunt hem aangeven dat u alle recht van spreken heeft, en hem daarom aansprakelijk moet stellen en verzoeken zijn aansprakelijkheidsverzekering in te schakelen. Als hij die niet heeft, is dat zijn probleem.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

hansje klein
door hansje klein - Jun 13, 2016 om 10:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat is uw goed recht. Echter, is het niet belangrijker, ervan zeker te kunnen zijn dat die buks veilig opgeborgen wordt en er niet meer geschoten kan worden. Mogelijk is een aangifte doen de basis voor een claim op schadevergoeding. Laat alvast een offerte maken en toon deze aan de buurman. Zijn reactie kan het verloop van uw verdere handelen bepalen.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 13, 2016 om 10:19
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@Hansje Klein
Waarom dat 'echter'?  Net alsof het een het andere uitsluit.

hansje klein
door hansje klein Jun 13, 2016 om 10:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het duidt eerder op de volgorde van handelen, maar ik bedoel wel degelijk èn, èn....
Pubers luisteren vaak niet en de vraagstelster zou zomaar toenemend het doelwit kunnen worden. De buks hoort in een wapenkluis of helemaal weg.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 10:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vervelend die deuken, maar veel belangrijker is natuurlijk dat die kinderen aan een buks kunnen komen. Je moet 18 jaar zijn om daar over te kunnen beschikken. Dus die vader is helemaal verkeerd bezig, dat zijn kinderen daar bij kunnen komen.

En een aansprakelijkheidsverzekering particulieren gaat dat, in ieder geval voor die 15 jarige natuurlijk sowieso niet vergoeden.

U wilt geen burenruzie, maar persoonlijk zou ik van een en ander aangifte doen bij de politie, want nu is het uw schoorsteenpijp, maar straks een dier of mensen die gewond raken.

marita5
door marita5 - Jun 13, 2016 om 16:18
11535 Antwoorden / 15 Vragen
hutch
door hutch - Jun 13, 2016 om 17:34
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Even wat zaken op een rijtje:
Die luchtbuks kan in beslag genomen worden. Beide kinderen zijn (formeel) strafrechtelijk aan te pakken. Uw eigendom is beschadigd. Die vader is (nog) niet van plan te betalen.

Een echt vreemde opmerking van die vader. Dus hij bepaalt of er genoeg schade is om tot vergoeding over te moeten gaan?
Zou hem wel eens willen zien als uw (eventuele) kinderen met zijn auto gaan 'spelen'. Mag u dan ook bepalen of er 'genoeg' schade is om te moeten betalen?

In uw geval zou ik nog eens met die vader gaan praten en hem duidelijk maken, dat als hij die schade niet wil vergoeden, u de politie (wijkagent) inschakelt en aangifte van vernieling gaat doen. Tevens dat zijn kinderen een wapen gebruiken buiten eigen terrein.
In dat geval bestaat de mogelijkheid zelfs, zoals ik al aangaf, dat die luchtbuks in beslag wordt genomen en formeel de kinderen een proces-verbaal kunnen krijgen.

En waarom er altijd naar een verzekering wordt verwezen is mij een raadsel. Is hij niet verzekerd of de verzekering wil niet uitbetalen, is dat toch echt het probleem van die vader en van niemand anders. Er moet betaald worden.

Maar.... als u verder niet meer met die vader wil praten en/of er geen politie bij wil halen, niet op de spits drijven en/of burenruzie....... waarom stelt u deze vraag dan hier?

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 13, 2016 om 18:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik  vind het nogal asociaal om je verantwoordelijk niet te nemen.
Biedt excuses aan voor het gedrag van je kinderen, laat de kids een bloemetje brengen met een sorry erbij en als vader betaal je netjes de schade. Geef het juiste voorbeeld aan je kinderen.
In dit geval gaat het ook nog om een relatief laag bedrag.
Diewilik

ko
door kortak - Jun 13, 2016 om 22:27
10 Antwoorden / Vragen

aangifte doen van vernieling bij politie
buurman brief schrijven waarin u hem aansprakelijk stelt voor de schade
offerte aanvragen voor vervanging van de pijp

of

met 6 pack bier bij de buren op de barbeque gaan en tot in de late uurtjes grappen en grollen in de tuin ook met die 2 snotjong en tus neus en lippen effe zeggen niet meer doen en goede buren houden

aurora1
door aurora1 - Jun 13, 2016 om 22:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoek anders ook nog op internet het e.e.a. uit over onder welke voorwaarden met een buks geschoten mag worden en door wie.
Het mag in ieder geval niet door minderjarigen en het mag onder een aantal voorwaarden alleen in eigen tuin etc.
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=11663

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 14, 2016 om 01:29
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Aurora1.
Op eigen terrein mag je gewoon schieten . De leeftijd hiervoor is niet vastgelegd. Mijn 13 jarige dochter schiet al bijna 4 jaar in onze achtertuin. Wel altijd onder mijn toezicht en we spelen vaak een wedstrijdje met z'n tweeën. Ik schiet met een luchtdruk wapen sinds mijn 15e of 16e,ook begonnen in de achtertuin bij vaders en moeders. Na het schieten gaat het pistool in de kluis en kan zij er niet bij. Ze mag onder geen beding alleen met het wapen de tuin in of naar buiten.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2016 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aurora1

Dan hoeft de Ts niet lang te zoeken, gezien de leeftijd van de kinderen en de deuken in zijn schoorsteen,

tijger1
door tijger1 - Jun 14, 2016 om 08:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik

Ook op eigen terrein moet men ouder zijn dan 18 jaar volgens de wet, volgens artikel 26 lid 5 WWM.