si
door sickboy1980 Jul 12, 2015 om 16:18
Geldzaken & recht

Slechte ervaring Centraal beheer achmea

Pas geleden mijn vader verloren en ben nu zijn "beperkte" financiële zaken aan het afhandelen. Waar Nationale Nederlanden behulpzaam was bij het afhandelen van een financieel product, merk ik dat Achmea vooral goed is in het opwerpen van hindernissen om een product(Extra pensioen sparen) met een netto uitkering van nog geen 3.500 Euro op te zeggen. Alleen al om een formulier te krijgen voor het opzeggen van dit product moet er een Verklaring van erfrecht overhandigd worden. Het verkrijgen van een verklaring van erfrecht kost bij een notaris zo'n 300 Euro. Volgens een site van de rijksoverheid zo dit pas nodig zijn bij een uitkering van 100.000 Euro en niet bij 3.500 Euro. Maar omdat dit volgens Achmea de enige manier is, ben ik genoodzaakt dit te betalen. Dit is wel de laatste keer dat ik iets met ze te maken wil hebben.

1108 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2015 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gecondoleerd met het verlies van uw vader.

Maar Achmea handelt echt volgens de regels. Ik begrijp niet goed wat u bedoelt met dat u het product wilt opzeggen. Nu uw vader overleden is, zal er geen uitkering meer volgen. Of gaat het om de slotuitkering?

En het ene financiële product is het andere niet. Dus ik weet niet waar NN zo behulpzaam bij was, maar zij moeten zich aan de zelfde regels houden.

U vergist zich met te stellen dat volgens de Rijksoverheid pas bij een uitkering van een ton een verklaring van erfrecht benodigd zou zijn. Ook de belastingdienst keert geen bedragen uit aan kinderen zonder verklaring van erfrecht.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 13, 2015 om 00:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 12 jul 2015, 22:23]Gecondoleerd met het verlies van uw vader.

Maar Achmea handelt echt volgens de regels. Ik begrijp niet goed wat u bedoelt met dat u het product wilt opzeggen. Nu uw vader overleden is, zal er geen uitkering meer volgen. Of gaat het om de slotuitkering?

En het ene financiële product is het andere niet. Dus ik weet niet waar NN zo behulpzaam bij was, maar zij moeten zich aan de zelfde regels houden.

U vergist zich met te stellen dat volgens de Rijksoverheid pas bij een uitkering van een ton een verklaring van erfrecht benodigd zou zijn. Ook de belastingdienst keert geen bedragen uit aan kinderen zonder verklaring van erfrecht.

Kan er niets meer aan toe voegen de regeling is heel normaal. Maar als u via internet eens he verscil in prijzen ziet voor zo'n verklaring dan kan het echt goedkoper.

door 1953 - Jul 13, 2015 om 00:19
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Verklaring van erfrecht, dan moet u eerst naar de notaris voor een dergelijke verklaring.

Dan komt/komen de Bank(en) om nog zeuren om een verklaring van erfrecht etc.

Voor het minste of geringste vraagt men tegenwoordig (on)terecht een verklaring van erfrecht op. Men wil zich juridisch indekken dat de juiste erfgenaam/namen handelingsbevoegd zijn om de afwikkeling te kunnen doen.

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2015 om 00:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Er wordt helemaal niet onterecht om een verklaring van erfrecht gevraagd.

re
door retsok - Jul 15, 2015 om 12:51
31 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 13 jul 2015, 00:19]Verklaring van erfrecht, dan moet u eerst naar de notaris voor een dergelijke verklaring.

Dan komt/komen de Bank(en) om nog zeuren om een verklaring van erfrecht etc.

Voor het minste of geringste vraagt men tegenwoordig (on)terecht een verklaring van erfrecht op. Men wil zich juridisch indekken dat de juiste erfgenaam/namen handelingsbevoegd zijn om de afwikkeling te kunnen doen.

U zegt het zelf al. De bank wil een bewijs dat u de erfgenaam bent.
Mooie boel als ze zo maar aan iemand gaan uitkeren zonder controle. Wat zou u zeggen als uw erfenis op die manier verdween?
Dan zat u hier te janken dat de banken beter moeten controleren. WAT WIL JE NOU????

si
door sickboy1980 - Jul 15, 2015 om 20:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is natuurlijk wel erg simpel gedacht. Als verzekeraar heeft Achmea gewoon toegang tot onze basisadministratie en kunnen ze precies zien wie de kinderen of echtgenoot is. Verder geeft de overheid zelf ook aan dat het niet nodig is om zo'n verklaring te overleggen(zie link). Ten derde heb ik bij Nationale Nederlanden een soortgelijk product laten uitkeren voor een zelfde bedrag en daar ging het zonder verklaring. En die zullen dat echt wel nakijken!!

Het lijkt er dus op dat Achmea hier anders naar kijkt dan andere banken/verzekeraars en dit resulteert wel tot extra kosten.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/vraag-en-antwoord/wat-is-een-verklaring-van-erfrecht-en-wanneer-heb-ik-deze-nodig.html

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2015 om 21:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent helemaal abuis. Uiteraard kan Aegon de gegevens van uw vader zien, maar van niemand anders,, dus niet wie zijn kinderen zijn of echtgenote.

Ook u kunt bij de burgerlijke stand niet een opgave krijgen van zijn kinderen.

Alleen als er een langstlevende echtgenote is en er geen testament is, is een verklaring van erfrecht niet nodig, omdat zonder testament een langstlevende echtgenoot of (niet) de beschikking krijgt over de gehele nalatenschap.

Nu zijn er blijkbaar alleen kinderen, of een kind, en in dat geval is wel degelijk die verklaring van erfrecht nodig, want u kunt niet aantonen hoeveel kinderen er zin.

Dus u leest de link verkeerd. Wat NN uitgekeerd heeft en over wat voor product u het hebt van Aegon kan ik niet oordelen.

tijger1
door tijger1 - Jul 15, 2015 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

(Niet) moet zijn note