ki
door kimberly visser Dec 29, 2015 om 13:25
Geldzaken & recht

Spaarbankboekje opeisen

Bij mijn geboorte is er een spaarbankboekje geopend. Mijn vader beheerd dit al sinds de geboorte. Het contact tussen mij en mijn vader is al 7 jaar verbroken maar hij heeft nog wel de voogdij over mij. Nu ik 18 ben heb ik de bank gebeld en blijkt het boekje niet meer te bestaan doordat hij het spaarbankboekje dit jaar voor ik 18 werd heeft opgeheven en naar zijn rekening heeft overgemaakt ( voorbedachte rade ). nu mijn vraag : kan ik hier iets aan doen? Is hier een wet voor en kan ik mijn spaarbankboekje alsnog opeisen?

14934 18 Rapporteer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Dec 29, 2015 om 13:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat spaarbankboekje zal ongetwijfeld (ook) op naam van vader gestaan hebben en ja, dan kan hij het saldo opnemen en/of het boekje opheffen.
Daar kun je weinig/niets aan doen.
Jammer.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2015 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tot uw 18e verjaardag kon u vader over die rekening beschikken. Nu hij het saldo "tijdig" heeft opgenomen, is het klaar. U hebt nergens recht op.

hutch
door hutch - Dec 29, 2015 om 16:56
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Kimberly,

Uiteraard kennen wij uw geschiedenis niet, maar er zal ongetwijfeld een bepaalde reden voor zijn, al dan niet terecht.
Ik kan zelfs een reden bedenken dat dit zeer terecht is.......
Het enige wat u nog kunt doen is meteen ook de moeilijkste en de duurste, namelijk naar de kantonrechter stappen (civiele procedure).

getty
door getty - Dec 29, 2015 om 17:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niets aan te doen, de gang naar de rechter, zoals mijn voorganger suggereert is compleet kansloos.

aurora1
door aurora1 - Dec 29, 2015 om 17:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien was bijna al het geld er al afgehaald, mogelijk stukje bij beetje, voordat uw vader de rekening opgeheven heeft.
Een gang naar de rechter is totaal zinloos.

Topantwoord

hutch
door hutch - Dec 29, 2015 om 17:45
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Vreemd.... ik geef een antwoord op de vraag van TS en meteen weten sommigen direct dat dit (compleet / totaal) kans-/zinloos is.
Waarschijnlijk kennen zij wel de achtergrond/geschiedenis van Kimberly en haar vader. Ik in ieder geval niet.

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2015 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is kansloos omdat het geld in beheer was van vader die de ouderlijke macht had. Het is geen geld van een erfenis, of iets dergelijks met een speciale clausule of zo.

hutch
door hutch - Dec 29, 2015 om 20:10
4515 Antwoorden / 29 Vragen

De kantonrechter kan een uitspraak doen ten gunste van TS als de omstandigheden daartoe leiden. En juist de omstandigheden, die mogelijkerwijs daartoe leiden dat TS wel recht zou kunnen hebben op haar geld, kennen wij niet.

Daar tegenover staat dat ik zo een reden kan bedenken dat TS haar geld, terecht, niet krijgt van haar vader.

Men kan (bijna) nooit zeggen dat een bepaalde zaak bij voorbaat al kansloos is. Niets is zwart/wit.

ki
door kimberly visser - Dec 29, 2015 om 20:26
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de snelle reacties :)

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2015 om 21:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U geeft het antwoord van Edrick3 het predikaat Topantwoord. Betekent dat dat het boekje op naam van uw vader stond?

ki
door kimberly visser Dec 30, 2015 om 15:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nee het boekje stond op mijn naam met mijn gegevens. Ik belde de bank en mijn naam stond daar en geboorte datum, alleen had hij de machtiging erover.

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 29, 2015 om 23:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wie heeft de bijschrijving gedaan deze 18 jaar? Waarschijnlijk uw vader, dus het Is gewoon zijn geld. Alleen de intentie bij uw geboorte was om u dat opgebouwde tegoed te schenken maar de relatie tussen u en uw vader was niet meer zo goed dat hij u dit geld gunde.  Misschien had hij het zelf echt nodig, dat Is geen excuus maar we kennen de feiten niet. Wel jammer voor u.
Diewilik

ro
door robert riphagen sr - Dec 30, 2015 om 11:26
1 Antwoorden / Vragen

Vrees dat hier weinig aan te doen is. Uw vader was gemachtigd tot de aanvang van uw 18e levensjaar en wat hij gedaan heeft is weliswaar niet sympathiek maar wel wettelijk geoorloofd.

pe
door pedro714 - Dec 30, 2015 om 11:44
9 Antwoorden / 1 Vragen

Heb exacte hetzelfde meegemaakt met kleinzoon. Zijn vader had het saldo laten overschrijven naar zijn eigen rekening. Vader meende dat dit mocht omdat kleinzoon nog geen 18 jaar was. Advokaat ingeschakeld die hem gemaand heeft het saldo terug te storten op rekening van zijn zoon die inmiddels 18 jaar was en dus eigen rekening courant had. Vader heeft zijn advocate geraadpleegd. Die heeft hem geadviseerd aan de sommatie van advokaat van kleinzoon te  voldoen. Hij heeft dit inderdaad gedaan toen bleek dat de rechter de eis van kleinzoon voor 90% zeker zou inwilligen. Overigens stond het spaarbankboekje wel op naam van kleinzoon. Dit is erg belangrijk. Indien niet op naam wordt het een zeer complexe zaak. Succes!!

w-
door w-en-am - Dec 30, 2015 om 13:40
15 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas is stelen uit de spaarpot van de kinderen niet bij wet strafbaar. Dit is ook in de politiek gebruikelijk, Kok heeft 53 miljard gulden uit de ABP spaarpot van de ambtenaren gestolen en daarna zijn nog wel vaker pensioenpotje beroofd.
imoreel maar niet strafbaar.
ga eens met Pa praten.

willem

eenigma
door eenigma - Dec 30, 2015 om 14:11
252 Antwoorden / 14 Vragen

Als de rekening niet op jouw naam heeft gestaan heb je geen rechten op het spaargeld. Als echter de rekneing op jouw naam heeft gestaan dan is het spaargeld van jou geweest. Een ouder kan dan tot je 18de bepalen of je er over mag beschikken maar heeft niet zomaar het recht jouw spaargeld op te nemen. Het kan een fout van de bank zijn geweest als ze dit toch hebben gedaan.

De vraag is ook wie deze rekening voor je heeft geopend en wie heeft er geld op heeft gestort. Soms doen namelijk Opa's en Oma's dit met als duidelijk doel dat het geld voor het kleinkind bestemd is en dan zou een civiele zaak zeker zin kunnen hebben, het spaargeld moet dan wel zo hoog zijn dat het nut heeft de kosten voor een civiele procedure te maken. Op de website van de rijksoverheid staat hierover: "In een civiele zaak kan de rechter de partij die ongelijk heeft gekregen veroordelen om de kosten van de tegenpartij (deels) terug te betalen. Dit heet kostenveroordeling. Hieronder vallen onder meer de griffierechten en een gedeelte van de advocaatkosten."

Welke kosten je moet betalen hangt ook af van je inkomen, bij een minimuminkomen is het meestal niet meer dan de eigen bijdrage op wat een voeging heet en de griffierskosten, bij elkaar toch al snel zo een 300 tot 400 euro!

Het is met wat je verteld niet zo simpel te beantwoorden of je vader het recht had om even snel voor je 18 werd het spaargeld van de rekening te halen of niet. Moreel gezien is het sowieso verwerpelijk gedrag om niet te zeggen een rotstreek van je "vader" en degene die hierboven meent te moeten zeggen dat "vader" er recht op zou kunnen hebben snapt niets van dit soort situaties :-( Je vader "zou" namelijk om zuiver belastingtechnische redenen en voordeel al die jaren geld op een rekening met jouw naam hebben kunnen zetten en het om dezelfde egoïstische redenen eraf gehaald hebben voor je 18 werd. Het is dan nooit zijn doel geweest voor jou te sparen maar om belastingvoordeel te halen door geld apart te zetten op jouw naam.

Niemand hier kent hem of jou dus niemand weet er het fijne van maar met een beetje mensenkennis en logisch nadenken zou het mij niet verbazen dat wat ik zeg (belastingvoordeeel en rekening alleen op jouw naam zolang het hem dus goed van pas kwam) de realiteit is. Ik wens je sterkte met de situatie en denk goed na wat je wilt doen wnat zo een civiele zaak duurt heel erg lang en soms is het beter dit soort dingen los te laten zodat je niet steeds je rot voelt door de zijn akelige gedrag naar jou toe.

Meer info: https://www.rabobank.nl/particulieren/sparen/voor-kinderen/sparen-op-naam-van-uw-kind/

brainless
door brainless Dec 30, 2015 om 21:04
324 Antwoorden / 0 Vragen

Een ouder mag wel geld van de spaarrekening van zijn/haar kind halen; ook gewoon bij de Rabobank.
Heb dit vorige maand nog gedaan.
Belastingtechnisch heeft het totaal geen voordelen het geld naar een kinderrekening te storten, daar dit geld wordt gewoon bij het vermogen van de ouders wordt opgeteld.

Er is wel een uitspraak (in voordeel van het kind) waarbij ouders het geld van kindlief hebben opgemaakt; maar dat betrof een (redelijke) erfenis die het kind had gekregen.
Als het spaargeld is wat (groot)ouders zelf hebben gespaard, mag je gewoon dit opnemen.

ma
door manwijf Dec 31, 2015 om 14:03
574 Antwoorden / 1 Vragen

@eenigma
"Moreel gezien is het sowieso verwerpelijk gedrag om niet te zeggen een rotstreek van je "vader" Toe maar... En dat zonder dat u zoals u zelf zegt 'er het fijne van weet'.
Mensenkennis zegt u? Ik noem het verdachtmakingen die nergens op gebaseerd zijn.

p.s. sparen-op-naam-van-uw-kind = een spaarrekening openen waarvan het kind eigenaar is. Dat is iets anders dan hier aan de hand is. Hier is vader de eigenaar van de rekening. Dat hij het in eerste instantie voor zijn kind had bestemd, doet niet ter zake. Het is zijn geld en hij mag zelf uitmaken wat hij er mee doet.

wa
door walsum107 - Dec 30, 2015 om 16:14
54 Antwoorden / 0 Vragen

Of, uw vader verkeert in nare financiële omstandigheden. In een normaal gezin zou altijd overleg zijn in deze situatie. Of, er spelen andere zaken waardoor uw vader dit heeft besloten.

ma
door manwijf - Dec 31, 2015 om 13:45
574 Antwoorden / 1 Vragen

Een bank geeft natuurlijk uitsluitend een tegoed aan een begunstigde en dat is maar goed ook. Niets onrechtmatigs aan. De datum van aanvang van het spaarbankboekje is niet ter zake doende. Alleen wanneer het boekje op naam van de begunstigde wordt geopend, zoals dat bv bij een zgn. ‘groeirekening’ het geval is/was, dan is het tegoed eigendom van het kind. Bij zo’n rekening wordt de begunstigde als die 21 jaar wordt automatisch verwittigd. Hoe de verhoudingen na 21 jaar zijn, speelt dan geen rol. Al het ingelegde geld is altijd van het kind geweest en de inlegger kan nooit bij het geld komen.

Heb zo’n gevalletje bij toeval van dichtbij meegemaakt. Vader opent voor kind zo’n rekening. Op naam dus van het  kind. Verhoudingen raken onderweg totaal vertroebeld, maar het geld staat vast tot het 21e jaar. Kind trekt rekening dan zonder iets te zeggen leeg, laat staan om te bedanken. Was bedoelt als cadeau voor het 21e jaar, maar de kans om dat te zeggen kreeg vader niet.

Kinderen kunnen spijkerhard zijn. Geen contact met vader willen, maar ondertussen wel zn geld aannemen. Ik raad iedereen aan nooit, maar dan ook nooit een spaarrekening op naam van de begunstigde te openen. Het is al verdrietig, dat je je kind nooit meer ziet, maar dat ze dan ook nog de spaarrekening zonder iets te zeggen leegtrekken slaat wel alles. Hoe dan ook, ouders deugen vaak niet, maar hun geld kennelijk wel. Het zou mn eer te na zijn, geld te eisen van iemand waar je al jaren geen contact meer mee hebt. Juridisch gezien, heb je in ieder geval geen poot om op te staan in dit geval.

hutch
door hutch - Dec 31, 2015 om 20:34
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Eenigma (en anderen), zomaar een voorbeeld, waarbij ik heel duidelijk wil aangeven dat dit een fictief (maar reëel) voorbeeld is, waarom een vader dit zou kunnen doen:

stel dat dochterlief (of zoonlief) verslaafd is aan bijv. heroïne. Vader wacht al jaren om te kijken of de situatie zich verandert. Dochter/zoon is en blijft verslaafd. Wat zou u doen als vader? Haar/hem dat geld toch geven? Ik vermoed van niet. Dat geld gaat per omgaande op aan (bijv.) de heroïne.

En wie zegt dat hij dat geld voor zichzelf gebruikt? Wie zegt dat hij dat geld niet voor zoon/dochter op een andere wijze bewaart voor als hij/zij weer bij zinnen is?

Zomaar een voorbeeld waarbij u niet gelijk de vader moet afvallen. En daar doelde ik ook op met mijn andere antwoorden/reacties.