vo
door voorjaar Nov 17, 2011 om 15:52
Geldzaken & recht

Spaarloonregeling

Ik zit in de vut en kan ik nu ook een spaarloonrekening
openen?

J. Postma
Surhuizum

2630 8 Rapporteer

getty
door getty - Nov 17, 2011 om 17:29
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, dat kan alleen als u in loondienst bent, dus een werkgever hebt.

ha
door hajete - Nov 18, 2011 om 12:37
75 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=voorjaar schreef op donderdag 17 nov 2011, 15:52]Ik zit in de vut en kan ik nu ook een spaarloonrekening
openen?

De regeling staat alleen open voor werknemers met loon uit tegenwoordige dienstbetrekking.
Simpel gezegd voor mensen die nu betaald werk doen bij een werkgever.

Bron: http://belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_spaarregelingen/lb22_spaarregelingen-01.html

si
door sijbrandvonk - Nov 18, 2011 om 13:26
15 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben met pensioen en trek elke maand mijn a.o.w. daarneven ontvang ik iedere maand een stamrecht uitkering van mijn B.V. waar ik DGA van ben, kan ik hiervan ook gebruik maken van een spaarloon regeling
m.v.g.Bram

i

ha
door hajete - Nov 18, 2011 om 14:17
75 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=sijbrandvonk schreef op vrijdag 18 nov 2011, 13:26]Ik ben met pensioen en trek elke maand mijn a.o.w. daarneven ontvang ik iedere maand een stamrecht uitkering van mijn B.V. waar ik DGA van ben, kan ik hiervan ook gebruik maken van een spaarloon regeling
m.v.g.Bram

Uitsluiting directeur-grootaandeelhouder
Als u uitsluitend de grootaandeelhouder (eventueel samen met zijn partner) in dienst hebt, kan er geen spaarloonregeling worden getroffen. Onder een grootaandeelhouder wordt in dit verband iemand verstaan die, al dan niet samen met zijn partner en zijn bloed- of aanverwanten in de rechte lijn, direct of indirect, voor ten minste eenderde gedeelte van het geplaatste aandelenkapitaal aandeelhouder is.

Spaarbedragen

i

de
door deenv - Nov 18, 2011 om 14:45
10 Antwoorden / 5 Vragen

Typisch dat zelfs een directeur-grootaandeelhouder zit te azen op een voordeeltje van een paar honderd euro van de spaarloonregeling. Hetzelfde geldt voor vutters die vervroegd uittreden en nog even mee willen graaien in de schatkist. Door dit soort figuren moeten anderen tot hun 67ste werken.

ha
door hajete - Nov 18, 2011 om 15:22
75 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=deenv schreef op vrijdag 18 nov 2011, 14:45]Typisch dat zelfs een directeur-grootaandeelhouder zit te azen op een voordeeltje van een paar honderd euro van de spaarloonregeling. Hetzelfde geldt voor vutters die vervroegd uittreden en nog even mee willen graaien in de schatkist. Door dit soort figuren moeten anderen tot hun 67ste werken.

DGA (directeur grootaandeelhouder) bij een stamrechtBV.
DGA is niet een GROOTkapitalist maar beheerder van het eigen pensioengeld van een gouden handdruk bij een ontslagregeling of verkoop van de BV, dus hoeft geen vetpot te zijn.

VUT
Het verband tussen het hebben van een vutuitkering en het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd tot 67 jaar ontbreekt in bovenstaande stelling. Vut wordt door werkgevers en werknemers opgebracht, niet uit de schatkist. De AOW komt uit Rijks schatkist, dus is afkomstig van iedereen met een inkomen, een andere groep dan degenen die zorgen voor het geld in de vut

testcase
door testcase - Nov 18, 2011 om 16:21
189 Antwoorden / 1 Vragen

ach ja , klok, klepel, vooroordelen.

het is allemaal lastig

lijnvb
door lijnvb - Nov 18, 2011 om 19:23
27 Antwoorden / 2 Vragen

Goh Deen, eerst ff goed informeren voordat je 't een met het ander vergelijkt. Hajete heeft gelijk en bovendien is met VUT gaan een keuze want het heeft ook invloed op je pensioen (je bouwt minder op). Graaien in de schatkist is het dus niet en het verband tussen VUT en tot 67 werken snap ik ook niet. Trouwens, een VUTter maakt soms plaats voor een nieuwe werknemer.