wendy de jong
door wendy de jong Jul 14, 2011 om 22:32
Geldzaken & recht

Stoppenkast blijkt verkeerd aangesloten te zitten en nu ?

Hallo allemaal,

Vorige week stopte in een keerzowel de wasmachine als de droger er mee. Nou zitten deze op 1 stopcontact al zolang als ik hier woon. Dus manlief heeft even gekeken maar er bleek geen spanning meer op dit stopcontact te staan. Vreemd verhaal want er waren ook geen stopppen of iets dergelijks gesprongen. Afijn een reperatieverzoek gedaan bij de woningbouw die afgelopen vrijdag hier zijn geweest. De elektricien draaide alle stoppen eruit en ging het betreffende stopcontact uit elkaar draaien. Toen hij wat aan de draden stond te trekken in een poging te achterhalen waar de draden precies naar toe gingen sprongen de vonken er plotesling uit kortom de elektricien onder de 220. Die was niet blij moet je maar denken. Afijn hij weer naar beneden naar de groepenkast want de goede man begon nog te twijfelen of hij nu echt de groepen eruit gehaald had. Toen dat zo bleek toch maar even de kast uit elkaar en ja hoor zover hij het kan zien zit in ieder geval een gedeelte van de boven verdieping direct op mijn hoofdzekering aangesloten. Met alle gevolgen van dien!

Nu is de opzichter geweest en die heeft toestemming gegeven voor een nieuwe groepenkast en wil dat er een bedradingsschema en een onafhankelijk keuringsrapport komt. Zover zo goed dus. Maar mijn vraag : ik heb al zolang ik hier woon een zeer hoog verbruik en al mijn lampen gaan nooit langer als een half jaar mee boven. Komt dit door dat alles op de hoofdzekering zit en zo ja kan ik de woningbouw hier voor aansprakelijk houden? Kan ik een deel van de kosten die het met zich mee heeft gebracht op hen verhalen. Ik verbruik namelijk als 2 volwassenen en 2 kinderen ongeveer 9500 kwh per jaar en begrijp als ik naar de landelijke gemiddelde kijk dat dit echt wel veel is. Als je dan nagaat dat we overal spaarlampen hebben,allemaal energieklasse A apparaten en de meiden hebben op een radio na ook geen apparaten( denk aan computers of tv's ) op hun kamer staan lijkt me het toch wel een heel hoog verbruik
?

3887 3 Rapporteer

freya
door freya - Jul 14, 2011 om 23:16
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo wendy de jong ,

Het 'verbruik' heeft niets te maken met de manier waarop de apparaten op de groepenkast zijn aangesloten. Doordat de wasmachine en de droger niet op een aparte groep zijn aangesloten, maar rechtstreeks op de hoofdzekering, had wel tot gevaarlijke situaties kunnen leiden. Blijkbaar is er een 'amateur' aan het knutselen geweest die te lui was om er een paar aparte groepen bij te maken....
Doordat de wasmachine en de droger feitelijk véél te zwaar gezekerd waren (door de hoofdzekering i.p.v. een lagere groepszekering), had er in geval van een defect wel brand kunnen ontstaan. Wees maar blij dat het nu ontdekt is.

De oorzaak van je hoge verbruik zul je toch elders moeten zoeken. En gezien de amateuristische aanleg van de aansluititng voor de wasmachine en de droger, sluit ik niet uit dat er wellicht ook nog een illegale aftak aanwezig is. Naar de buren? Een schuurtje?

Kortom, laat alles goed in kaart brengen en als de nieuwe groepenkast geïnstalleerd is, begin dan eens met elke week de meterstand op te nemen.

m.vr.gr. Freya

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 15, 2011 om 10:54
315 Antwoorden / 0 Vragen

En gezien de amateuristische aanleg van de aansluititng voor de wasmachine en de droger, sluit ik niet uit dat er wellicht ook nog een illegale aftak aanwezig is. Naar de buren? Een schuurtje?

Het lijkt me dat dit gewoon door een aannemer is aangelegd en daar zie je wel vaker dat er prutswerk afgeleverd wordt helaas. Zodra de nieuwe kast geplaatst wordt komen ze er dan eventueel wel achter.

9500 Kwh is inderdaad wel een aanzienlijk verbruik. Controleer sowieso eens hoe snel de meter draait wanneer bepaalde groepen zijn ingeschakeld. De wasmachine/droger in dit geval dus uit aangezien je die niet kan afschakelen op dit moment en dan elke keer één groep aanzetten. Bij 9500 per jaar moet op één groep de meter al aardig wat doen. Blijft de meter verbruik aangeven als alles uit staat neem dan even contact met je energieleverancier op en meld dit.

jaapje_1
door jaapje_1 - Jul 15, 2011 om 10:56
315 Antwoorden / 0 Vragen

overigens: Als ze daadwerkelijk op de hoofdstop zitten, hebben jullie een electrische kookplaat die op meerdere fasen draait? Als de hoofdstop eruit vliegt dan zou namelijk anders het hele huis zonder stroom moeten zitten al blijkt uit je verhaal dat er daarna wel weer spanning op de lijn stond dus lijkt het weer op een fout in de bekabeling, dat maakt het alleen nog maar ernstiger aangezien er daardoor echte kortsluiting kan ontstaan.

Laat de electricien die de kast komt vervangen gelijk even een nieuwe kabel naar de wasmachine trekken om dat uit te sluiten, kaart het in iedergeval even aan.