fa
door fastlane300 Feb 1, 2017 om 18:49
Geldzaken & recht

Strafbaar of niet

Namens een een goede kennis wil ik het volgende vragen.
Ze is getrouwd met een illigaal in Nederland verblijfende man.
Het huis waar ze in wonen staat op haar naam.
Nu heeft ze in haar berging ongeveer 1 kilo wiet gevonden die schijnbaar van haar man is.
Ze is zelf een fel tegenstander van alles wat met verdovende middelen te maken heeft.
Nu is de vraag. Als ze dit aangeeft bij de politie kan ze daar dan strafbaar voor gesteldt worden ondanks dat ze er geen weet van heeft.

1303 8 Rapporteer

marita5
door marita5 - Feb 1, 2017 om 18:59
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Fastlane300 ,

Waar vind ik informatie over de straffen voor het bezit van of handel in drugs?

Drugs zijn illegaal. De overheid treedt streng op tegen het illegaal gebruiken en de illegale handel in softdrugs en tegen het gebruik van en handel in harddrugs. De rijksoverheid biedt informatie over straffen rond handel en bezit van drugs. Kijk voor meer informatie over boetes in de Boetebase van het Openbaar Ministerie.

Ik heb vragen over drugs of heb hulp nodig.

Bij de drugsinformatielijn 0900-1995 van het Trimbos-instituut kunt u terecht voor al uw vragen over drugs. Ook als u hulp nodig hebt of (vertrouwelijk en anoniem) wilt praten met een medewerker over drugs kunt u de informatielijn bellen. Informatie over drugs is altijd te beluisteren, een gesprek met een medewerker is mogelijk op werkdagen van 9:00 tot 17:00 (0900-1995, € 0,10 p/min plus de kosten van uw mobiele telefoon .

Bron : politie.nl

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 1, 2017 om 18:59
7211 Antwoorden / 3 Vragen

Naar mijn mening is ze strafbaar als ze het niet aangeeft, het ziet er in elk geval voor haar illegaal verblijvende echtgenoot niet goed uit.

sw
door swat1500 - Feb 1, 2017 om 19:34
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Het bezit van verdovende middelen die worden genoemd in de Opiumwet, is verboden. Onder omstandgheden wordt het bezit van een geringe hoeveelheid soft- en harddrugs gedoogd. Een volle kilo hennep (wiet) in bezit hebben is verboden.
De kans dat ze vervolgd wordt als ze het spul bij de politie afgeeft is niet zo groot. Niets zeggen en niet inleveren maakt haar medeplichtig als het spul door de politie gevonden wordt.

fa
door familyman - Feb 1, 2017 om 19:50
888 Antwoorden / 1 Vragen

Je mag dat spul zeker niet legaal in huis hebben, zeker geen kilo. Zijdelinks, hoe kan een Nederlandsche vrouw trouwen in NL met een illegaal in NL wonende man?

ja
door jackyh Feb 1, 2017 om 20:12
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dat vraag ik me ook af maar de 2e kamer heeft 2 jaar terug besloten dat illegaal niet strafbaar is, dus kan dat blijkbaar.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2017 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schijnbaar van haar man? Waarom ruimt zij die kelder niet op en gooit de rommel in de vuilnisbak?

Waarom melden bij de politie? Persoonlijk zou ik dat heel stil houden, want woningbouwverenigingen zijn daar ook niet happy mee.

jo
door joerieve - Feb 1, 2017 om 20:06
31 Antwoorden / 7 Vragen

Als ze getrouwt is met iemand zonder verblijfsvergunning dan krijgt die gene toch automatisch een verblijftvergunning (ook is deze informatie totaal niet nuttig voor je vraag...)

Daarnaast kan dit ook erg nadelig uitpakken als ze een huurwoning heeft. De huurder is namelijk verandwoordelijk voor wat erin het huis plaatst vind (ook als ze hiervan niet op de hoogte is).

In mn huurcontract staat bijv dat er helemaal geen wiet/drugs aanwezig mag zijn. En zoals meer mensen hier vermelden. IS het niet vermelden van deze hoeveelheden gewoon strafbaar en kan je medeplichtig zijn. Ook nu jij dit weet kan jij medeplichtig worden geacht :)

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2017 om 20:19
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, In de vuilnisbak gooien? Ik denk niet dat echtgenoot dit zal waarderen, kennelijk inkomsten. En wat zal het gevolg zijn als ze het inderdaad weggooit, voor haarzelf? Hoe reageert de man. Inderdaad @fastlane, al is je kennis een fel tegenstander: dit is verrekt moeilijk. Als u de partner ook goed kent, zijn handelen, misschien kwaadheid o.i.d. Alles is vrij link; vooral de kans dat ze uit huis gezet wordt. Want ze weet er nu van. Wat is wijsheid in deze.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2017 om 12:29
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is dus een combinatie van problemen! 1 kilo wiet en huisvesting aan een illegaal. Ik zou zeggen: raadpleeg een advocaat alvorens welke aktie dan ook te nemen al is het wel raadzaam dat de wiet uit de woning verdwijnt. Gat graven en er in stoppen, dan rot het snel weg, de andere probmen kun je niet in de grond stoppen. Bij aangifte bestaat de kans dat de echtgenoot het land wordt uitgezet.