la
door lannasilva Jan 9, 2008 om 15:13
Geldzaken & recht

Subsidie premie a woning en de zorgverzekeringswet

afgelopen jaar een aanslag gehad ivm inkomensafhankelijke premie voor de zorgverzekeringswet. Nu blijkt opeens dat ik premie moet betalen over de subsidie die ik nog steeds ontvang voor mijn premie a- woning.

Volgens de belastingdienst betreft het hier dezelfde regeling als voor alimentatie, nl. een periodieke uitkering die belast is voor de ink. afh. premie.

Op zich vind ik het raar dat ik deze premie nog moet betalen over deze subsidie. Op internet stond nog wel een ander interessant artikel, waarvan hier een kopie. Dit betreft echter alimentatie.

Gevolgen voor alimentatiegerechtigden
Voor inkomen anders dan uit loondienst of een reguliere uitkering geldt een andere regeling. Zo moeten een zelfstandige, een freelancer en een alimentatiegerechtigde 4,4% over dit inkomen afdragen aan de Belastingdienst.

Dit betekent dat over partneralimentatie een inkomensafhankelijke bijdrage voor de zorgverzekering verschuldigd is. Er is echter een lichtpuntje, want voor alimentatie die in 2005 al werd ontvangen geldt een 0%. Dit tarief geldt volgens een overgangsregeling (voorlopig) voor 11 jaar.

Voor meer informatie kunt u terecht op de website Toeslagen.nl.

Uiteraard kan ik het zo snel niet terugvinden, maar zou deze overgangsregeling ook voor mij gelden. Deze subsidie die ik ontvang , ontvang ik al jaren. De belastingdienst kon mij geen antwoord geven op deze vraag, behalve dat de Elsevier-almanak wel uitsluitsel gaf.

wie weet het antwoord???

3275 1 Rapporteer

kr
door krieties - Jan 9, 2008 om 16:49
442 Antwoorden / 0 Vragen

Bij (oude) alimentatie is duidelijk een uitzondering gemaakt, omdat anders de bedragen van de alimentatie alle zouden moeten worden herzien. Wat de een aftrekt moet de ander aangeven. Die uitzondering geldt ook alleen als de alimentatie rechtstreeks van de ex wordt ontvangen.

Voor periodieke uitkeringen is geen uitzondering gemaakt. Hier is ook geen partij die het bedrag af kan trekken. Ik kom dan tot de conclusie dat de premie inderdaad verschuldigd is. HELAAS.