me
door meggiemeg Feb 28, 2023 om 07:58
Geldzaken & recht

Te weinig loonheffing ingehouden door werkgever..

ik ben sinds eind 2021 werkzaam bij mijn huidige baan. hier is toen een loonheffing toegepast van zo'n 37% - 28%, omdat ik dat jaar onder de €20.000 zat.
het nieuwe jaar is hier echter niet naar gekeken en is dit percentage doorgetrokken.
in juni 2022 is naar boven gekomen door de boekhouder van mijn baas dat dit een te laag loonheffing percentage is, en dat dit omhoog moet naar zo'n 37% + 3,5%.

nu ben ik dus bang dat ik binnenkort bij mijn belastingaangifte moet betalen door dit foutje.
ik kan online niet echt vinden of ik hier nog iets mee kan doen of dat dit een gevalletje helaas bedankt is..
hopelijk kan hier iemand mij iets wijzer maken :)

6031 10 Rapporteer

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Feb 28, 2023 om 08:13
862 Antwoorden / 3 Vragen

Lees dit eens.

me
door meggiemeg Feb 28, 2023 om 09:34
Antwoorden / 1 Vragen

dat heb ik inderdaad gelezen, maar ik word er niet echt wijzer van of ik er nou iets mee zou kunnen doen.

1paul
door 1paul - Feb 28, 2023 om 08:41
3173 Antwoorden / 0 Vragen

als je de aangifte invult kom je er al achter, het is echter niet helaas pindakaas, of je nu achteraf betaald of van te voren het is toch iets wat van je eigen, bruto loon, afgaat.

me
door meggiemeg Feb 28, 2023 om 09:35
Antwoorden / 1 Vragen

dat snap ik, alleen het probleem is dat ik hier pas na 6 maanden van op de hoogte ben gesteld dat dit niet goed ingesteld stond, in plaats van dat dit in januari netjes gedaan is.

1paul
door 1paul Mar 1, 2023 om 13:48
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Je bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat je niet voldoende hebt opgelet?

voor dit jaar kun je natuurlijk nog wel overleggen met de werkgever, dat is dan al weer winst.

getty
door getty - Feb 28, 2023 om 09:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Jij bent zelf hoofdaansprakelijk voor je belastingbetaling.
De eventuele naheffing komt derhalve bij u terecht. U kan dan natuurlijk altijd hierover in gesprek met uw werkgever, maar u kan niets afdwingen.

Topantwoord

Thecla58
door Thecla58 - Feb 28, 2023 om 09:48
862 Antwoorden / 3 Vragen

Aanvulling

Bel 0800 0543 belastingtelefoon. Wel geduld hebben. Lange wachttijden.

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Feb 28, 2023 om 10:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dus je hebt het eerste half jaar teveel netto loon ontvangen.
En ja je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de te betalen belasting dus ja het is ook terecht dat je een naheffing gaat krijgen hoe zuur dan ook.

mahadma
door mahadma - Feb 28, 2023 om 10:38
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Één ding is zeker, heeft u teveel belasting betaald krijgt u (als u het vriendelijk vraagt) terug, heeft u te weinig betaald krijgt u een aanslag met een uiterste betaaldatum.

jantje7
door jantje7 - Feb 28, 2023 om 15:43
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Normaal, als de boekhouding daar in juni 2022 is achter gekomen, wordt de te weinig ingehouden belasting in het zelfde boekjaar nog verrekend. Dit percentage wordt alleen gebruikt voor overwerk, vakantiegeld en eindejaarsuitkering. De rest van het loon wordt belast via de witte tabel.

sw
door swat1500 - Feb 28, 2023 om 17:44
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Als deze fout nu (dus in 2023) boven water is gekomen dan valt dit niet meer te verrekenen met nog uit te betalen loon in 2022. U loopt dus het risico op een naheffingsqaanslag over 2022.
U heeft "teveel" nettoloon ontvangen in 2022. U kunt dus niet van de werkgever eisen dat deze de te weinig betaalde belasting alsnog voor u gaat betalen. Mocht de belasting een boete toeslag toepassen dan valt die wellicht te bestrijden. Formeel ligt de controle of de werkgever het juiste bedrag inhoud op uw loon echter bij u.

jantje7
door jantje7 Feb 28, 2023 om 17:57
1459 Antwoorden / 23 Vragen

De werkgever was hier al in juni 2022 achter gekomen. Kon dus nog worden verrekend.

sw
door swat1500 Mar 1, 2023 om 13:49
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Kon maar is kennelijk niet gebeurd.

kc
door kcdb - Feb 28, 2023 om 18:57
113 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft in 2022 gedurende circa 1/2 jaar waarschijnlijk te weinig loonbelasting betaald en het andere 1/2 jaar de juiste som loonbelasting. Loonbelasting is de voorheffing op de inkomstenbelasting die pas aan het begin van het volgende jaar over de totale inkomsten en aftrekposten van het voorgaande jaar berekend kan worden.

U vreest terecht dat u over dat circa halve jaar te weinig loonbelasting betaalde en daardoor straks een naheffing krijgt. Maar het zou mee kunnen vallen. Verdiep u eens in mogelijke aftrekposten op uw inkomen waar u in voorgaande jaren misschien nooit over hebt nagedacht. Verder gaat het natuurlijk maar over circa een half jaar.

Valt het nog te betalen bedrag inkomstenbelasting en loonheffingen toch tegen en mogelijk kunt u dat bedrag niet in één keer betalen, dan kunt u ook nog een betalingsregeling met de Belastingdienst afspreken. Het bedrag wordt er niet minder door, maar gedeeld door een aantal maandelijkse betaaltermijnen voelt de pijn toch niet zo hard.

Succes met het vinden van eventuele aftrekposten waardoor de totale inkomenssom over het vorige jaar toch nog wat verminderd.