re
door reistier Jul 12, 2012 om 13:05
Geldzaken & recht

Terugbetalen teveel ontvangen compensatieuren

Hallo,

Onlangs heb ik mijn eerste waarschuwing tot een incassoprocedure gekregen. Het verhaal erachter is als volgt.

Begin januari 2012 ontving mijn vrouw van haar voormalige werkgever TSN een brief met daarbij de claim dat er teveel compensatie uren betaald zouden zijn over de periode 3 en 4 in 2010 (!). Als 'bewijs' zaten er een aantal documenten bij waar ik met de beste wil van de wereld niet wijs uit werd. Wij hebben daar binnen een week op gereageerd met een brief dat wij verbaasd waren en dat wij de claim niet snapten. Bovendien hebben wij in die brief vermeld dat mijn vrouw in de zomer van 2010 met de salarisadministratie van TSN heeft gebeld over een salaris uitbetaling welke aan de hoge kant leek. De (mondelinge) reactie van TSN was dat deze salarisbetaling geheel correct was. Zodoende hebben wij er geen aandacht meer aan geschonken.
Op onze verstuurde brief van 24 januari 2012 hebben wij geen reactie meer gehad, tot aan vandaag. Wij ontvingen namelijk een brief met teksten als 'ondanks herhaaldelijke verzoeken' en 'helaas geneigd tot een incassoprocedure over te gaan'.
Ik hoop dat jullie onze verbazing begrijpen. We weten ook niet goed wat we moeten doen, dus vandaar de vraag op dit forum.

Ter verduidelijking; Het gaat om een bedrag van 310,-. Het kan zijn dat wij dat inderdaad teveel hebben ontvangen, maar dat kan ik niet controleren, en daarnaast hebben wij daar in 2010 nog navraag naar gedaan. Als eerlijke burger heb ik volgens mij niets fout gedaan. Maar om nu opeens 310 euro terug te betalen aan een organisatie waar mijn vrouw niet meer werkt en wat na ruim 2 jaar met een terugvordering komt...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Reistier

1645 3 Rapporteer

ta
door tammiek - Jul 12, 2012 om 13:28
98 Antwoorden / 12 Vragen

als je een rechtsbijstandsverzekering hebt kun je hier misschien informatie inwinnen.

stacey
door stacey - Jul 12, 2012 om 13:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ze kunnen tot 5 jaar terugvorderen (verjaringstermijn is 5 jaar) net als jij loontegoed tot die tijd kunt vorderen.
Blijkbaar had je wel een idee dat er wat fout was en dat kan reden zijn waarom je wel terug zou moeten betalen, als je je echt totaal niet bewust was van het feit dat je bv paar euro teveel loon ontving kan rechter terug eisen onredelijk vind omdat je dat nooit zelf kon ontdekken.
Maar dit soort zaken verschilt per geval.
Ik zou even contact opnemen met het Juridisch Loket Klik Hier en hun de zaak voorleggen, ze kunnen je dan wel aangegeven hoe te handelen.

tdehond
door tdehond - Jul 12, 2012 om 13:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Heeft u uw brief destijds aangetekend verstuurd, waardoor u rechtsgeldig kunt aantonen dat u gereageerd heeft.

Op welke manier zijn de herhaalde verzoeken verstuurd? Kan bedrijf aantonen dat u deze herhaalde verzoeken ontvangen heeft?

Mogelijk heeft PostNL weer eens verkeerd bezorgd of wordt zonder herhaalde verzoeken een incassotraject ingegaan.