kr
door kroon19 Jun 6, 2013 om 10:22
Geldzaken & recht

Testament

heeft een testament zin of is het louter zinloos kosten maken.
Ik wilde een testament laten maken voor mijn twee kinderen.
Het doel was dat de staat zo min mogelijk kon inpikken van mijn vermogen.
Mijn huis is mijn vermogen. Na mijn overlijden kan de staat dus een belangrijk oneigenlijk deel hiervan opeisen. Dat houdt in dat het huis verkocht moet worden. en dat in deze tijd. Nu kan het zijn dat een van mijn kinderen zonder werk komt te zitten, ook niet onmogelijk in deze tijd.
Dan kan de overheid (soc.dienst) haar erfdeel eerst op laten maken oftewel opeisen. Ook wanneer je een kind onterft kunnen zij toch eisen dat je je erfdeel aanvaardt.
Dan kun je je kinderen ieder jaar een bedrag op papier toekennen.
maar daarvoor dien je dan ieder jaar een bezoek te brengen aan de notaris wat weer kosten met zich mee brengt.
Het eerste jaar kun je dus rekenen op plusminus € 600 tot € 1000, notariskosten. daarna zo'n € 250, per jaar.
over het geld dat je op papier schenkt moet wel rente betaald worden.
Hoe dan ook er wordt aardig wat verzonnen om je vermogen te doen slinken en iedereen wil een stuk van de taart.
kinderen kunnen dan de erfenis weigeren of beneficier aanvaarden.
Het lijkt mij dan ook het beste om zelf je huis te verkopen en het geld in een oude sok te bewaren. Na je overlijden kunnen je kinderen zonder veel kosten dan nog van het door jou opgebouwde vermogen en overgebleven geld genieten. zonder dat de staat of anderen zich hieraan te goed doen.

593 5 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jun 6, 2013 om 12:54
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dit is geen discussie punt lijk mij. U kan deze kwestei beter bij vraag en beantwoord stellen dan zal u meer antwoorden hier op ontvangen.

tijger1
door tijger1 - Jun 17, 2013 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat u beter eerst de verschillende sites van de overheid kunt raadplegen inzake testamenten en dergelijke. Dan komt u wat meer beslagen ten ijs.

ge
door gerboe - Jun 18, 2013 om 15:44
806 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is een goeie tip. En u zou ook eens bij een notaris kunnen informeren. Veel notarissen bieden een kostenloos eerste gesprek.
Geld in een ouwe sok stoppen, ik weet het niet...

tijger1
door tijger1 - Jun 18, 2013 om 16:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan maar hopen dat uw huurhuis niet afbrandt, of dat er inbrekers op het toneel verschijnen.

Kinderen hebben een vrijstelling van bijna € 20.000 en over de volgende ruim € 118.000 betalen ze maar 10% erfbelasting. Dus het valt allemaal nogal mee. Er is heel veel mogelijk om te besparen op de erfbelasting. U moet er alleen een beetje moeite voor doen.

ge
door gerboe - Jun 18, 2013 om 16:23
806 Antwoorden / 0 Vragen

En daarvoor moet je weer bij de notaris zijn ;)
Met of zonder sok.