eekje0
door eekje0 Jan 13, 2011 om 00:28
Geldzaken & recht

Vakantiegeld

ik werkte bij emco dat is een sw.
ik ben overgeplaatst naar wezo i.v.m een verhuizing, men heeft mijn vakantieuren nooit uitbetaald want ik kreeg toch nieuwe bij mn nieuwe baas(ook een sw)
(sociale werkplaats)
volgens een medewerker zou ik wel recht hebben op mijn vakantiedagen, ik had nog 88 uur staan.
bij mn nieuwe werkgever kreeg ik vanaf de dag dat ik kwam werken(1-6-10) 66 uur tot 31-12-10.
heb ik recht op mijn vakantiedagen bij mn oude werkgever en hoe kan ik dit regelen.
graag een advies.

1646 8 Rapporteer

lottesanne
door lottesanne - Jan 13, 2011 om 08:17
438 Antwoorden / 47 Vragen

De Emco is een totaal andere organisatie dan de Wezo. Zeker in het licht van de huidige bezuiniginen bij de WSW zullen de eigenaren van de Wezo (de gemeenten in de regio Zwolle dus) niet blij zijn als men de uren moet uitbetalen/overnemen van de Emco (gemeenten in de regio Emmen). Het is klinkklare onzin dat de Wezo de verlofdagen overneemt van de Emco. Je moet de vrije dagen van de Emco gewoon opeisen. Doen zij dat niet, ga je naar de geschillencommissie van de Emco. De Wezo heeft niets van doen met jouw vrije dagen bij de Emco.

f.weele
door f.weele - Jan 13, 2011 om 11:02
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste eekje0, ben je uit dienst getreden van Emco en in dienst gekomen van Wezo? Dus een nieuwe arbeidovereenkomst.
Zo ja, dan dient Emco de openstaande uren uit te betalen. Het kan ook zijn dat je gewoon bent overgeplaatst naar Wezo, maar nog steeds in dienst bent van Emco.
Indien je een vaste begeleider hebt op je werkplek, dan kun je hem of haar vragen om je te helpen als je er zelf niet uitkomt. Eventueel kun je aan personeelszaken van Wezo vragen hoe de zaak in elkaar zit. Kom je er helemaal niet uit dan kun je altijd nog de sociaal raadsman in jouw gemeente om hulp vragen.
m.vr.gr.

eekje0
door eekje0 - Jan 14, 2011 om 00:34
12 Antwoorden / 9 Vragen

ik ben blij dat er gereageerd is, want volgens emco waar ik niet meer in dienst ben, zou ik geen recht hebben op mijn openstaande vakantiedagen.
zo werkt het niet bij een sw werd me verteld.
hartelijk dank en ik ga er mee aan de slag, men hoort er nog van. thnx

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 14, 2011 om 01:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Eekje,

Je kunt de vraag ook neerleggen bij een vakbond. Die kan, wanneer je lid bent, ook de achterstallige uren voor je opeisen.

Overigens is al bijna 100 jaar de afkorting voor bedankt tnx. Komt uit de Morse telegrafie wereld. Afgeleid van het Amerikaanse thanks, voor bedankt.

Hardware ERror MAN.

eekje0
door eekje0 - Feb 26, 2011 om 02:46
12 Antwoorden / 9 Vragen

ik kreeg na inmenging van een collega, die contact opnam met emco te horen dat ik maar 47 uur uitbetaald werd, ik zou ineens teveel ziek zijn geweest in 2010 en zo geen vakantie uren hebben opgebouwd.
echter ik had zwart op wit staan dat ik 88 uur overhield van 2009 en dagen in 2010 waren een klein beetje tot 1 juni al berekende ze het hele jaar 2010.kijk dat snap ik nog wel, 4 maanden van de 5.
maar nu kreeg ik eindelijk uitbetaald en wat blijkt nu!!! krijg ineens 33 uur uitbetaald al had men telefonish 48 uur gezegd tegen mij, ook dat is te weinig volgens mij, men moet minstens die 88 uur uitbetalen toch?
wie kan mij hierover juridisch advies geven..

lottesanne
door lottesanne - Feb 26, 2011 om 02:47
438 Antwoorden / 47 Vragen

Eekje, zo werkt het net zo goed bij de WSW. Je hebt hier gewoon dezelfde rechten als bij een gewoon bedrijf. Ik weet wel wat er aan de hand is. De WSW moet gigantisch bezuinigen en probeert de zwakkeren die bij hun in dienst zijn gewoon uit te knijpen. Dit werkt dus absoluut niet. Ik raad je echt aan contact op te nemen met de geschillencommissie. Als je niet weet waar die van de Emco zit, kan vast iemand bij de Wezo je wel verder helpen. Laat je geen oor aannaaien.

f.weele
door f.weele - Feb 26, 2011 om 09:59
1085 Antwoorden / 27 Vragen

beste eekje,het lijkt mij toch het beste als je kontakt zoekt met een juridisch adviseur van de vakbond zoals hrdwerrorman al voorstelde (als je lid bent tenminste) of met een sociaal raadsman zoals ikzelf al voorstelde. Lukt dit niet dan
kun je altijd nog kontakt opnemen met de sociale advocatuur in jouw omgeving.
Het eerste oriënterende gesprek is dan meestal gratis. Hij/zij kan je dan ook vertellen of procederen zinvol is en of je, gezien je inkomen, recht hebt op een toevoeging van de overheid (dus je hoeft hem/haar niets te betalen). Dat er iets
niet goed gaat bij je voormalige werkgever is wel duidelijk! Indien je daadwerkelijk
nog 88 uur hebt openstaan en je bent volledig uit dienst getreden, dan zal men
jou ook volledig moeten uitbetalen!
m.vr.gr.

lottesanne
door lottesanne - Feb 26, 2011 om 14:41
438 Antwoorden / 47 Vragen

Eekje, de geschillencommissie is echt de enigste oplossing als je geen lid bent van de vakbond of een rechtsbijstandsverzekering hebt. Echt, deze zijn heel erg voor de medewerkers. Een vertrouwenspersoon van de Emco is misschien ook iets, maar ik ben bang dat deze niet veel voor je kan doen. Zij gaan nl. in conclaaf met de directie. Vaak wordt dat wel teruggekoppeld naar de betreffende leidinggevenden.