sepke2008
door sepke2008 Feb 28, 2012 om 22:37
Geldzaken & recht

Van 2 naar 3 ploegendienst

Ik werk al ruim 20 jaar in een 2 ploegen systeem maar mijn wekgever heeft nu plannen om naar een 3 ploegensysteem over te schakelen.

Zijn er bepaalde richtlijnen waar mijn werkgever zich aan moet houden? En heb ik ook rechten om dit te weigeren?

Ik zelf ben 50 jaar oud en zie het echt niet zitten om nu nog over te stappen naar een 3 ploegendienst.

M.v.g. Sepke

5062 5 Rapporteer

he
door henk51 - Feb 28, 2012 om 23:14
90 Antwoorden / 0 Vragen

sepke vroeg:

vraag 1
Zijn er bepaalde richtlijnen waar mijn werkgever zich aan moet houden? En heb ik ook rechten om dit te weigeren?

vraag 2
Ik zelf ben 50 jaar oud en zie het echt niet zitten om nu nog over te stappen naar een 3 ploegendienst.

Op vraag 1 als er een CAO bestaat in uw bedrijfstak dan heeft de werkgever en werknemer zich daar aan te houden.

Op vraag 2 houdt verband met vraag 1 wat staat er in de CAO i.v.m. leeftijdsgrenzen voor bepaalde werkzaamheden. Ikzelf ben begonnen op mijn 50e met 3 ploegendiensten bevalt me nog steeds zelfs na mijn 61e .

In mijn CAO staat het allemaal keurig punt voor punt vermeld.
Als je lid bent van een bond kun je al je vragen daar neerleggen.

gr Henk

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2012 om 23:28
16855 Antwoorden / 108 Vragen

Is inderdaad wat er in de CAO staat. Daarenboven, u zou uw baan toch niet willen verliezen in deze tijden. Als u dan weigert kan dit zomaar reden voor ontslag zijn. En dan zonder uitkering. Ik denk dat uw werkgever hierover ook weinig keus heeft om voor dit systeem te moeten kiezen: zoals we allemaal weten: de recessie. Ik zou als ik u was maar goed nadenken voordat u daar nee op gaat zeggen. Maar het blijft natuurlijk uw eigen beslissing, inclusief de consequenties die dit met zich mee zal brengen. Trouwens, 50 jaar is toch nog jong, vandaag de dag?

brainless
door brainless - Feb 28, 2012 om 23:34
324 Antwoorden / 0 Vragen
valerius-2
door valerius-2 - Feb 28, 2012 om 23:42
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Blijf een kwestie van wennen, in het begin is dit vreselijk maar naar een bepaalte tijd als het lichaam er aan gewent is lukt het aalrdig. Met u leeftijd kan dit best aan, maar als u er tegen op ziet moet u echt met u werkgever gaan praten dat u dit wil proberen.Maar het recht heeft na en proef periode het niet aan kan het weer als van ouds kan worden.

poltol
door poltol - Feb 29, 2012 om 00:01
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wat zegt de vakbond?
Wat vindt de medezeggenschap [bv OR] ervan?

Uw werkgever zal wellicht zeer belangrijke redenen zien om over te gaan schakelnop 3 ploegen.
Zoek eens uit, met uw collega's, OR en vakbond of dit gebaseerd is op reëele aannames.
Sommige wg schieten in de stress als er heel veel orders binnenkomen en kiezen dan voor bv 3 ploegendienst maar of dat echt helpt is de vraag.
3 ploegendienst schiet alleen op als er echt een derde ploeg aangenomen wordt en veel wg'ers zien dat nu juist niet zitten.
En als er meer mensen bij moeten kan het misschien toch ook gedaan worden in 2 ploegendienst.

Veel vragen, maar die kan het personeel allemaal zelf beantwoorden.
Aan de slag dus samen met uw collega's.

Succes, poltol