di
door diaseti Jun 11, 2018 om 20:26
Geldzaken & recht

Verborgen gebreken advies

Hallo,

Ik ben sinds December samen met mijn vriendin in het bezit van een mooie vrijstaande woning.

Onder deze woning zit een kelder met een soort raam wat vroeger werdt gebruikt als aardappel luik, althans dit is mij vertelt. Echter heb ik met een hefige regenbui de kelder vol met water gehad.

In principe zeg ik van dit heb ik zo gekocht, maar het luik / raam zat vast met alleen een hanger, de randen waren rondom afgepurd, en boven de grond ligt een houten plaat die vermoedelijk diende als afdekplaat.

Nu zegt de verkoper van de woning absoluut niks van dit probleem af te weten, maar ik heb het niet dicht gepurd. In de periode van de verkoop, heeft de woning langere tijd te huur gestaan onder de leegstand. Voor zo ver ik weet hebben er 3 huurders in gewoont, in een periode van 3 jaar.

Is dit iets waar de verkoper zich achter kan schuilen op het moment dat ik mijn rechtsbijstand inschakel?

Ik heb een bouw technische keuring laten uitvoering voor de koop, maar ik zie hier niks van terug in het rapport.

Ik hoop dat het verhaal duidelijk genoeg is anders ligt ik dit bij vragen graag toe.

Alvast bedankt!

972 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2018 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, als u een bouwtechnische keuring hebt laten uitvoeren en daar is dit “probleem” niet gemeld, wat zou de vorige eigenaar dan moeten weten?

Een liggend raam, met een hanger (wat is dat) kan problemen geven met lekkage als gevolg, zeker als die afdekplaat er niet opligt.

En dan dichtgepurd? Dan zullen de vorige huurders ook al wel last gehad hebben.

Dus laat daar een goede afdekplaat op maken, of als u licht wilt hebben, het glas op de juiste wijze kitten.

diumenge
door diumenge - Jun 11, 2018 om 20:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar het is toch niet verborgen? Je kan toch zelf zien wat de kwaliteit van het raam is en bedenken dat dat voor problemen gaat zorgen bij een (flinke) regenbui.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 12, 2018 om 10:34
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft zelf een bouwtechnisch rapport gehad, een zichtbaar raam?
U bedoelt neem ik aan een verticaal 'raam' dat je wel bij meer oudere woningen met een kelder ziet en dat vroeger werd benut om kolen en aardappelen binnen de woning te halen.
Het probleem zal waarschijnlijk zijn dat door (te) overvloedige regenval zoals de laatste dagen vooral in het zuiden van ons land voorkwam het water hoger is komen te staan dan het 'raam'. De beste oplossing is m.i. het geheel dicht maken, waterdicht dus bijv door beton of dichtmetselen.

Het komt mij voor dat pogingenn tot verhaal geen succes zullen hebben. Wel kosten.

aurora1
door aurora1 - Jun 12, 2018 om 12:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is toch geen verborgen gebrek?
Laat het waterdicht maken.
Maar als er van die waterhozen zijn zoals soms en dat water hoog komt te staan omdat het riool het niet meer aankan, kunt u altijd wateroverlast krijgen.