mm
door mmra2564 Jan 18, 2009 om 14:42
Geldzaken & recht

Verjaring rekening

tandarts stuurt rekening van een behandeling van 3 jaar geleden? is deze dan zo wie zo deze verjaard? en hoef ik die niet meer te betalen?

Alles was m.i. zo wie zo al lang betaald.

3341 10 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Jan 18, 2009 om 14:54
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, als u duidelijk aan kunt tonen, dat deze betreffende factuur reeds is betaald, dan hoeft u uiteraard niet nogmaals te betalen.

Heeft uw tandarts echter een openstaande factuur, van 3 jaar geleden, en is deze duidelijk aantoonbaar nog niet betaald, dan dient u deze alsnog te voldoen, ook al is dit 3 jaar geleden....

Kijk alles even heel erg goed na, en controleer de behandelingen, alsook de factureringern daarvan.

Succes, Gr. KW

kenwel2
door kenwel2 - Jan 18, 2009 om 14:55
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Stacey, je was me net voor :)

Gr. Henri

ja
door japiepee - Jan 18, 2009 om 17:59
19 Antwoorden / 5 Vragen

"Kijk alles even heel erg goed na": goed advies, maar wie is na drie jaar nog in het bezit van betaalbewijzen (giroafschriften e.d.)? Wat rest je voor mogelijkheden als je geen 3 jaar oude administratie hebt bewaard?

kenwel2
door kenwel2 - Jan 18, 2009 om 18:04
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo, Dit ff ter info :giroafschriften kunt u kopies van opvragen, de giro doet dit overigens tot maximaal 7 jaar terug.....

Hoop dat het u lukt in ieder geval, om e.e.a aan te tonen eventueel.

Gr. KW (Henri)

spooky01
door spooky01 - Jan 18, 2009 om 18:27
418 Antwoorden / 56 Vragen

hallo, volgens mij moet je je bankafschriften 5 jaar bewaren. Dit voor de belastingdienst. Groetjes Ingrid

kenwel2
door kenwel2 - Jan 18, 2009 om 18:40
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@spooky01: Je moet niets, echter,ja, het is wel aan te bevelen, om al je rekeningen, afschriften etc. voor 5 jaar te bewaren. Zelf doe ik alles in mappen, alsook de duurdere aankoop-bewijzen,(garantie!) kortom, ja, bewaren voor 5 jaar is zeer aan te bevelen. (en het is zo gemakkelijk..) Ik heb onze bankafschriften van 35 jaar terug zelfs nog netjes op jaar liggen....zelfs het trouwboekje, dat ook nog steeds...:-)

Gr. Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 19, 2009 om 01:05
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag mmra,

Als je niet kunt bewijzen dat je al betaald hebt middels bank/giro afschriften of een rekening waarop staat dat het contant betaald is, heb je een probleem: je zult moeten betalen, eventueel verhoogd met incassokosten.

Stel dat je niet betaalt en je hoort of ziet weer 3 jaar niets, denk dan niet dat 2 jaar na nu het toch nog verjaard is. Door het nu zenden van de nota of aanmaning is de 5 jaar periode gestuit. Vanaf nu begint de 5 jaar opnieuw te tellen.
Denk dus niet dat je er gemakkelijk vanaf komt door niets te doen, want na iedere aanmaning in die 5 jaar, begint die periode opnieuw te tellen.

Hardware ERror MAN.

spooky01
door spooky01 - Jan 19, 2009 om 01:41
418 Antwoorden / 56 Vragen

Henri, ik weet eigenlijk ook wel dat het niet echt moet. Maar ik heb er altijd een beeje moeite mee om het goed op te schrijven wat ik precies bedoel. Ik bewaar ook altijd de bonnetjes en garantie bewijzen en alles wat een beetje van waarde is. Groetjes Ingrid

stacey
door stacey - Jan 19, 2009 om 10:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Nee, in dit geval niet verjaard, het betreft hier geen consumentenkoop maar een dienst;

--Verjaringstermijn voor contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn, heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit. ---

Wat is verjaring?

Als het al betaald is, bewijs even opzoeken en kopie opsturen.

Succes,

mm
door mmra2564 - Jan 19, 2009 om 10:19
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank allemaal voor jullie reacties.. Ik kan hier wel verder mee......