An
door Andrea89 Sep 24, 2017 om 18:41
Geldzaken & recht

Verjaring van een openstaande rekening

Onlangs ben ik erachter gekomen dat ik twee tandartsrekeningen uit 2007 open heb staan bij het bedrijf Famed. Zelf had ik tot voor kort geen weet van deze openstaande rekeningen, ik heb zelf om deze informatie gevraagd. Naar mijn weten is er ook een verjaringstermijn van 5 jaar, ook omdat je je eigen administratie maximaal 5 jaar hoeft te bewaren. Ik heb nu dus geen enkel bewijs van de twee openstaande rekeningen uit 2007. Ook heb ik geen enkel bewijs dat ik de afgelopen 5 jaar toch wel bericht heb gekregen van deze rekeningen. Ben ik nu verplicht om deze nog te betalen?

Ik heb contact gehad met Famed. Zei zeggen dat het verjaringstermijn opnieuw in gaat op het moment dat zij contact met mij opnemen. Echter heb ik in mijn administratie ook geen bewijs dat zij dit gedaan hebben. Wat kan ik nu het beste doen? Moeten zij met bewijs komen dat het hier nu om verjaring gaat of heb ik stomweg pech en moet ik gewoon betalen? Ik hoop dat het verhaal zo een beetje duidelijk is.

Bedankt alvast!

7136 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2017 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Verhaal duidelijk? Welnee.

U schrijft dat u zelf om informatie hebt gevraagd? Waarom? Als Famed u de laatste vijf jaar niet gemaand heeft, is het verjaard. Als zij wel contact opgenomen hebben, moeten zij dat kunnen aantonen.

An
door Andrea89 Sep 24, 2017 om 22:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tot voor kort regelde iemand anders mijn geld zaken. Ik heb reden om aan te nemen dat dit in het verleden niet goed is verlopen. Daarom ben ik pas bezig geweest met het opvragen van gegevens bij eventuele schuldeisers. Pas ben ik bij de tandarts geweest, heb ik rekeningen betaald en heb ik toen gelijk voor de zekerheid nagevraagd of ik nog iets had open staan bij hen. Toen kwamen zij ineens met rekeningen uit 2007.

Het zou dus kunnen dat zij de afgelopen jaren contact hebben gezocht met mij maar dat dit niet bij mij is aangekomen, omdat iemand anders toen mijn geld zaken regelde. ik hoop dat dit het verhaal wat verduidelijkt.

Paola Castor
door Paola Castor - Sep 24, 2017 om 20:28
66 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn twee verjaringstermijnen: 2 jaar op consumentenkoop en 5 jaar.

U hoeft geen verdere actie te ondernemen, m.a.w. u hoeft de rekeningen vooralsnog niet te betalen. Tenzij FAMED kan aantonen dat zij stuiting-van-verjaring heeft ondernomen d.m.v. aangetekende brieven aan.

Het is aan FAMED om te bewijzen dat zij tijdig, binnen de vijf jaren, stuiting-van-verjaring heeft ingesteld.

marita5
door marita5 - Sep 24, 2017 om 20:36
11533 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Andrea89 ,

Opnieuw starten verjaringstermijn (stuiting)

De schuldeiser moet binnen de verjaringstermijn actie ondernemen, anders zal de vordering verjaren en niet meer afdwingbaar zijn. Zodra de schuldeiser actie onderneemt zal de verjaringstermijn opnieuw gaan lopen, stuiting genoemd. De nieuwe termijn is dezelfde als de oorspronkelijke ter­mijn, maar met een maximum van 5 jaar. De verjaring treedt echter niet eerder in dan waarop de oorspronkelijke termijn zonder stuiting zou zijn verstreken.
In de volgende situaties zal de verjaringstermijn opnieuw starten:

Als er al een vonnis is waarin de vordering is vastgesteld (verjaringstermijn 20 jaar) leiden vergelijkbare situaties tot stuiting van de verjaringstermijn.

Indien de schuldeiser aangeeft een aanmaning te hebben gestuurd en de debiteur betwist dit, zal de schuldeiser moeten aantonen dat de aanmaning de debiteur heeft bereikt. Dit kan bijvoorbeeld wanneer de aanmaning aangetekend is verstuurd of wanneer de debiteur op de aanmaning schriftelijk heeft gereageerd.

Wanneer de debiteur de vordering erkent zal de verjaringstermijn stuiten en opnieuw gaan lopen. Erkenning hoeft niet met zoveel woorden te gebeuren. Het kan ook uit de handelingen van de debiteur blijken. Voorbeelden van erkenning zijn:

  • om uitstel verzoeken;
  • een betalingsvoorstel doen;
  • een termijn betalen.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=61

An
door Andrea89 - Sep 24, 2017 om 21:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Tot voor kort regelde iemand anders mijn geld zaken. Ik heb reden om aan te nemen dat dit in het verleden niet goed is verlopen. Daarom ben ik pas bezig geweest met het opvragen van gegevens bij eventuele schuldeisers. Pas ben ik bij de tandarts geweest, heb ik rekeningen betaald en heb ik toen gelijk voor de zekerheid nagevraagd of ik nog iets had open staan bij hen. Toen kwamen zij ineens met rekeningen uit 2007.

Het zou dus kunnen dat zij de afgelopen jaren contact hebben gezocht met mij maar dat dit niet bij mij is aangekomen, omdat iemand anders toen mijn geld zaken regelde. ik hoop dat dit het verhaal wat verduidelijkt.

tijger1
door tijger1 Sep 24, 2017 om 23:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wonderlijk verhaal. Bewindvoerder? Vraag het eens na bij degene die blijkbaar tien jaar uw geldzaken regelde. Afgelopen jaren niet bij die tandarts geweest dan?

An
door Andrea89 Sep 25, 2017 om 11:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Die persoon is overleden. En inderdaad ik was overgestapt naar een andere tandarts maar ben nu weer terug bij deze.

tijger1
door tijger1 Sep 25, 2017 om 11:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moeten ze maar eens de kopieën van die aanmaningen laten zien.

mo
door mof - Sep 25, 2017 om 19:49
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U weet dat wr rekeningen open staan. Betaal ze gewoon even. Dat is wel zo eerlijk.

ag
door agapon - Sep 25, 2017 om 20:10
115 Antwoorden / 0 Vragen

Als dit echt openstaande rekeningen zijn en prestatie voor geleverd is lijkt mij het eerlijker het gewoon te betalen.
Verjaartermijnen gewoon zoeken onder google en krijgt daar antwoordt.
Naar mijn mening 2 jaar.