gu
door guildo baas Dec 21, 2016 om 15:25
Geldzaken & recht

Verkeerd bod op verkkerde kavel Catawiki

Iemand hier ervaring mee? Of wie kan mij helpen?

Afgelopen vrijdag, 16 december om 16:06:55 heb ik een bod gedaan op een boot. Het bod welke ik heb gedaan was 30.000 euro, op kavel 4 Sessa Islamorada 32-2003.
Een uur later heb ik tot mijn grote verbazing, nogmaals een bod gedaan om 17:11:22 van 40.000 euro op dezelfde kavel maar deze moest echter zijn op kavel 3 Tarquim 59-1989.
Ik wilde wel een een bod doen op kavel nummer 4 maar niet van 40.000 euro, deze was bedoeld voor kavel nummer 3.
Toen ik een e-mail kreeg kwam ik er achter dat ik een bod had geplaatst op de verkeerde kavel . Ik heb toen onmiddelijk Catawiki gebeld maar deze was gesloten i.v.m. een evenement.
Ik heb op het internet gelezen dat ik zsm een e-mail moest sturen naar de veilingmeester om dit misverstand ongedaan te maken en het juiste bod bij de juiste kavel zou plaatsen. Ik heb daarna, omdat ik geen reactie kreeg van de veilingmeester, zelf opnieuw het juiste bod bij het juiste kavel geplaatst, maar tot mijn grote verbazing zag ik dat het bod van 40.000 euro nog steeds stond bij de verkeerde kavel zoals hierboven beschreven.
Ik heb daarna opnieuw een e-mail gestuurd maar tot op heden nog niks vernomen.
Aangezien de veiling van kavel 4 nog steeds gaande is zou ik dit graag met spoed gewijzigd willen hebben.

Anders wil ik mij graag beroepen op het ontbindingsrecht.

Hopend u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Antwoord Catawiki.

Beste,

Bedankt voor uw bericht en ingezonden informatie. Wat vervelend om te vernemen dat u per abuis een verkeerd bod heeft uitgebracht. In principe is een bieding bindend maar we hebben uw bericht met urgentie doorgestuurd naar de veilingmeester zodat hij hier zijn oordeel over kan trekken.

Zodra we een reactie hebben ontvangen van de veilingmeester nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op.

Hopende u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben dan helpen we u graag verder.

We wensen u een fijne dag!

Met vriendelijke groet / Kind Regards,

Catawiki Customer Support

Omdat u een verkeerd bod heeft en u dit wenst te veranderen hebben we uw vraag doorgestuurd naar de veilingmeester. We zien dat de veilingmeester inmiddels heeft gereageerd op uw vraag dat het niet mogelijk is om het geplaatste bod terug te trekken. Elk bos is namelijk een rechtsgeldig bod en blijft geldig totdat er een hoger bod op het kavel wordt uitgebracht. Tevens zijn de gebruikersvoorwaarden van kracht. Zie https://www.catawiki.nl/help/termsandconditions

Bedankt voor uw begrip.

Hopende u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben dan helpen we u graag verder.

We wensen u een fijne dag en alvast fijne feestdagen!

 Met vriendelijke groet / Kind Regards,

Catawiki Customer Support

Wie kan mij helpen?

6385 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2016 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bent u een handelaar dat u op twee boten een bod uitbrengt? Zo ja dan zit u op een verkeerd forum.

maar bent u een consument, lees dan hier. Vooral tweede alinea.

https://www.consuwijzer.nl/nieuws/geen-bedenktijd-bij-online-veilingen-voor-vakanties-en-uitjes

D
us Catawaki is abuis.

gu
door guildo baas Dec 22, 2016 om 19:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Maar nee, ik ben geen handelaar maar een consument.

De reden waarom ik een tweede bod uitbracht was omdat bij de eerste kavel de reserve prijs niet was behaald.

Op het bod dat ik uitbracht op de andere kavel daar ben ik overboden.
Al met al wilde ik dus niet 2 boten kopen.

Per abuis kwam ik namelijk achter dat ik dus mijzelf had overboden op de verkeerde kavel.
Ik heb toen direct gebeld naar catawiki om dit recht te zetten en het juiste bod op de juiste kavel te zetten, maar catawiki was gesloten wegens een evenement.
Ik heb daarna meteen een bericht gestuurd naar de veilingsmeester omdat ik had gelezen dat de veilingsmeester dit recht kon zetten.
De veiling was toen net begonnen en liep nog 8 dagen. Nu loopt de veiling nog 5 dagen.
Ik snap niet dat deze dwaling oftewel vergissing niet recht gezet kan worden. We hebben het hier namelijk toch wel om een vergissing van 10.000 euro.

jo
door jorisw - Dec 21, 2016 om 15:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je hebt tot je grote verbazing nog een bod gedaan. Die snap ik even niet.

gu
door guildo baas Dec 22, 2016 om 19:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Maar nee, ik ben geen handelaar maar een consument.

De reden waarom ik een tweede bod uitbracht was omdat bij de eerste kavel de reserve prijs niet was behaald.

Op het bod dat ik uitbracht op de andere kavel daar ben ik overboden.
Al met al wilde ik dus niet 2 boten kopen.

Per abuis kwam ik namelijk achter dat ik dus mijzelf had overboden op de verkeerde kavel.
Ik heb toen direct gebeld naar catawiki om dit recht te zetten en het juiste bod op de juiste kavel te zetten, maar catawiki was gesloten wegens een evenement.
Ik heb daarna meteen een bericht gestuurd naar de veilingsmeester omdat ik had gelezen dat de veilingsmeester dit recht kon zetten.
De veiling was toen net begonnen en liep nog 8 dagen. Nu loopt de veiling nog 5 dagen.
Ik snap niet dat deze dwaling oftewel vergissing niet recht gezet kan worden. We hebben het hier namelijk toch wel om een vergissing van 10.000 euro.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Dec 21, 2016 om 15:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tja, een bod is in principe bindend volgens de Voorwaarden.

Heb jij het hoogste bod, dan wordt het kavel in de lijst groen. Als je wordt overboden krijg je van ons bericht en wordt het kavel in de lijst rood. Elk door jou uitgebracht bod is bindend. Ben je na afloop van de veiling winnaar dan krijg je van ons bericht over de betaling.

gu
door guildo baas Dec 22, 2016 om 20:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alvast bedankt voor u reactie maar het berust hier toch echt op een dwaling, oftwel een menselijke vergissing. Ik heb ook direct contact gezocht met Catawiki en de veilingsmeester om dit recht te zetten.

hansje klein
door hansje klein - Dec 21, 2016 om 15:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik vrees, dat u binnenkort twee boten heeft........en dat u dit al voelde aankomen!

tijger1
door tijger1 Dec 21, 2016 om 21:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar hij wil toch ook twee boten? Alleen niet voor die prijs.

zoekster1
door zoekster1 Dec 21, 2016 om 22:00
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is me eigenlijk niet helemaal duidelijk. Als dat zo is lijkt het me toch geen consument.

tijger1
door tijger1 Dec 21, 2016 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hij biedt tegelijkkertijd op twee boten. Weliswaar eerst dubbel op de ene, maar dat herstelt hij deels. Dus daarom ook mijn eerste vraag  of hij een handelaar is.

gu
door guildo baas Dec 22, 2016 om 20:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Maar nee, ik ben geen handelaar maar een consument.

De reden waarom ik een tweede bod uitbracht was omdat bij de eerste kavel de reserve prijs niet was behaald.

Op het bod dat ik uitbracht op de andere kavel daar ben ik overboden.
Al met al wilde ik dus niet 2 boten kopen.

Per abuis kwam ik namelijk achter dat ik dus mijzelf had overboden op de verkeerde kavel.
Ik heb toen direct gebeld naar catawiki om dit recht te zetten en het juiste bod op de juiste kavel te zetten, maar catawiki was gesloten wegens een evenement.
Ik heb daarna meteen een bericht gestuurd naar de veilingsmeester omdat ik had gelezen dat de veilingsmeester dit recht kon zetten.
De veiling was toen net begonnen en liep nog 8 dagen. Nu loopt de veiling nog 5 dagen.
Ik snap niet dat deze dwaling oftewel vergissing niet recht gezet kan worden. We hebben het hier namelijk toch wel om een vergissing van 10.000 euro.

zoekster1
door zoekster1 - Dec 21, 2016 om 15:59
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas voor u moet ik hier wel een kanttekeniing plaatsen bij opmerking van tijger1. Het gaat er in dit geval om of de verkoper bedrijfsmatig handelt of een particulier is. Als het een bedrijf is dat de boot verkoopt dan heeft u recht op 14 dagen bedenktijd.

Hoe het zit omdat Catawiki zelf wel een bedrijf is, dat ligt nogal ingewikkeld als ik een beetje rondgoogle.  Deze schijnt als een soort Marktplaats te fungeren, maar dat is nooit getest bij de rechter.

Wat ik zou doen als ik u was, aangezien dit om zo'n enorm bedrag gaat, is de koop vernietigen (dat is dus NIET ontbinden) op basis van dwaling. U heeft gedacht op de ene boot te bieden en u bedoelde de andere. Dat u ook op de andere heeft geboden zodra u uw vergissing bemerkte spreekt dan in uw voordeel. Het beste is dat u dit nu in uw volgende mail vermeldt, dat u de overeenkomst vernietigt op basis van dwaling.

Mocht dit een hard gevecht worden, dan zou ik dit zeker voor laten komen bij de rechter. Bewaar uw mails goed!

gu
door guildo baas Dec 22, 2016 om 20:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk bedankt voor u reactie.

gu
door guildo baas Dec 24, 2016 om 11:36
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hierover een mail naar mijn advocaat gestuurd.
Ik hou u op de hoogte.

tijger1
door tijger1 - Dec 21, 2016 om 16:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er was een tijd terug ook een vraag over CAtawaki en als ik mij wel herinner iemand die verl te verl geboden had. Niet het reusachtige bedrag uit de vraag, maar dat bleek, dacht ik ook niet bindend te zijn.
Krijg de vraag helaas niet naar boven.

Maar u hebt dan wel echt de intentie twee boten te kopen?

hansje klein
door hansje klein Dec 21, 2016 om 16:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Tijger1.  Misschien  deze  vraag? https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/geldzaken-recht/catawiki-vergissing-bij-het-bieden?id=577481

tijger1
door tijger1 Dec 21, 2016 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, dank.

gu
door guildo baas Dec 22, 2016 om 20:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Alvast heel erg bedankt voor je reactie.

Maar nee, ik ben geen handelaar maar een consument.

De reden waarom ik een tweede bod uitbracht was omdat bij de eerste kavel de reserve prijs niet was behaald.

Op het bod dat ik uitbracht op de andere kavel daar ben ik overboden.
Al met al wilde ik dus niet 2 boten kopen.

Per abuis kwam ik namelijk achter dat ik dus mijzelf had overboden op de verkeerde kavel.
Ik heb toen direct gebeld naar catawiki om dit recht te zetten en het juiste bod op de juiste kavel te zetten, maar catawiki was gesloten wegens een evenement.
Ik heb daarna meteen een bericht gestuurd naar de veilingsmeester omdat ik had gelezen dat de veilingsmeester dit recht kon zetten.
De veiling was toen net begonnen en liep nog 8 dagen. Nu loopt de veiling nog 5 dagen.
Ik snap niet dat deze dwaling oftewel vergissing niet recht gezet kan worden. We hebben het hier namelijk toch wel om een vergissing van 10.000 euro.

jo
door jorisw Dec 22, 2016 om 20:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Veel te veel bieden lijkt me veel makkelijker aan te tonen als dwaling. Als ik 100000 euro voor een racefiets biedt kan je mensen vrij makkelijk overtuigen dat je de komma vergeten bent. Maar de bedragen die TS hoeven op zich niet raar te zijn. En ook bieden op meerdere kavels kan natuurlijk. Ook als particulier. Dat lijkt me lastiger uit te leggen.

En als een koop wel achteraf makkelijk is te ontbinden komen er wel weer klachten van verkopers. Zo van "Catawiki zijn oplichters. Ik had van de verkoop als mijn vakantie geboekt en nu cancellen ze de verkoop....".

ti
door tippelaar1 - Dec 21, 2016 om 16:53
10 Antwoorden / 0 Vragen

een internetbod is niet rechtsgeldig, Is geen contract dus. Laat u zich niet bang maken door lieden die denken nog 10.000 euro extra uit uw lijf te trekken. U heeft gedaan wat in het rechtsverkeer gebruikelijk is dus rustig afwachten.
D66 wordt ook geleid door een veilingmeester en u ziet wat er van terecht gekomen is.

ro
door ronny530 Dec 21, 2016 om 17:23
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Een internetbod is volgens de voorwaarden wel rechtsgeldig maar vervalt bij overbieding. U meet eigenlijk met twee maten want als een gedaan bod gegund wordt maar de veiligmeester kent het gunning niet toe aan de bieder dan is zo'n bod wel weer rechtsgeldig want dan moet er geleverd worden. Maar wordt er op iets geboden wat men eigenlijk niet wil en die wordt gegund is het bod weer niet rechtsgeldig.

gu
door guildo baas Dec 22, 2016 om 20:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor jullie reacties.

tijger1
door tijger1 - Dec 22, 2016 om 22:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees hier op de site van de ACM dat u toch echt een bedenktijd hebt.

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoopmethode/consumentenregels/uitzonderingen-op-de-bedenktijd-/

Er wordt helemaal niet over gesproken of de aanbieder op die veiling een bedrijf of een particulier is.

gu
door guildo baas Dec 23, 2016 om 08:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Super bedankt voor de reactie.
Ik ga het gelijk lezen.

gu
door guildo baas - Dec 24, 2016 om 11:33
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het antwoord van Catawiki,

Beste,

Bedankt voor uw bericht over het volgende kavel.
https://auction.catawiki.com/kavels/9263787

Na controle van de verkoopgegevens hebben wij vastgesteld dat de verkoper in kwestie een particulier is, in dit geval is de Wet Koop op Afstand dan ook niet voor u van toepassing. Dit geldt enkel bij aankoop van een bedrijfsmatige verkoper, te herkennen aan het 'pro' logo naast de gebruikersnaam.

Omdat uw aankoop bij een particuliere koper heeft plaatsgevonden dient u het kavel wel af te nemen indien u het kavel wint.

Hopende u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben dan helpen we u graag verder.

We wensen u een fijne dag en alvast prettige feestdagen!

Met vriendelijke groet / Kind Regards,
Catawiki Customer Support