ma
door magdal Mar 29, 2017 om 17:08
Geldzaken & recht

Verkoop woning

Goedemiddag,
Mijn ex wil hypotheek van ons koopwoning overzetten op zijn naam maar krijgt hier geen toestemming voor van de bank. Nu wilt hij overstappen naar een andere bank om alsnog de hypotheek op zijn naam te krijgen. Wat zijn de voor of nadelen? Hij wilt het liefst onderhandelen met gesloten beurzen. Wat zijn mijn rechten?

3239 8 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Mar 29, 2017 om 17:17
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Geen ... zonder te moeten verhandelen met ex en andere banken.

Deze link is eerder niet aangekomen: https://www.geld.nl/hypotheek/service/scheiding-hypotheek-overnemen

ma
door magdal Mar 29, 2017 om 17:20
Antwoorden / 1 Vragen

Geen? Wat bedoelt u?

hansje klein
door hansje klein Mar 29, 2017 om 17:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Link herhaald: https://www.geld.nl/hypotheek/service/scheiding-hypotheek-overnemen

tenormin
door tenormin Mar 29, 2017 om 17:32
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@hansje, link werkt niet.
En @magda: hansjeklein bedoelt te zeggen dat u geen rechten hebt. Zijn antwoord hoor, niet het mijne.

tenormin
door tenormin Mar 29, 2017 om 17:36
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Exit..

ne
door neodutchio - Mar 29, 2017 om 17:24
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U heeft recht op de helft van de opbrengst van het huis bij verkoop minus de hypotheek. Dit alleen indien u in gemeenschap van goederen bent getrouwd. Uw ex zou het huis dus moeten 'kopen' van uw beide en een hypotheek moeten nemen op zijn naam. Maar ja, als bank 1 er al niet mee akkoord gaat...

tenormin
door tenormin Mar 29, 2017 om 17:34
16847 Antwoorden / 108 Vragen

.... dan gaat een andere bank er ook niet mee akkoord. Denk ik ook. @neodutchio

ma
door magdal Mar 29, 2017 om 20:34
Antwoorden / 1 Vragen

Binnenkort kan hypotheek over gesloten worden zonder boeterente. Volgen ex gaat andere bank akkoord voor een lagere hypotheek. Ik wordt nergens van op de hoogte gebracht waardoor dit allemaal lastiger verloopt. Ook is er een taxatierapport uit gebracht zonder mij op de hoogte te houden. Het lijkt mij verstandig dat ik zelf ook een taxatierapport laat uitbrengen zodat ik weet over welke waarde er moet worden onderhandeld

tijger1
door tijger1 Mar 29, 2017 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ex kan helemaal niets definitiefs doen zonder uw medewerking.

ma
door magdal Mar 29, 2017 om 21:38
Antwoorden / 1 Vragen

Dat had ik idd al begrepen. Begreep ook dat beide partijen aanwezig moeten zijn bij het maken van een taxatierapport

brainless
door brainless Mar 30, 2017 om 09:49
324 Antwoorden / 0 Vragen

Je hoeft niet beide bij een taxatierapport zijn.
Het einige vereiste is, dat er iemand is die de deur voor de taxateur open doet.

Ge
door Genee - Mar 29, 2017 om 17:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hoogstwaarschijnlijk krijgt u beide te maken met boeterente als de huidige hypotheek afgelost gaat worden.
Dan weer afsluitprovisie en notariskosten nieuwe hypotheek.
De vraag is of de nieuwe hypotheek niet lager gaat worden door eventuele waardevermindering van de koopwoning.

Voordeel voor u natuurlijk dat de bank u niet meer aan kan spreken als uw ex de hypotheek niet meer kan/wil betalen.

ma
door magdal Mar 29, 2017 om 20:38
Antwoorden / 1 Vragen

Binnenkort kan hypotheek over gesloten worden zonder boeterente. Volgens ex gaat andere bank akkoord voor een lagere hypotheek. Ik wordt nergens van op de hoogte gebracht waardoor dit allemaal lastiger verloopt. Ook is er een taxatierapport uit gebracht zonder mij op de hoogte te houden. Het lijkt mij verstandig dat ik zelf ook een taxatierapport laat uitbrengen zodat ik weet over welke waarde er moet worden onderhandeld

Ge
door Genee Mar 29, 2017 om 23:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Drijf de zaak niet op de spits, ex kan het ook laten zoals het nu is.
Mondelinge afspraken zijn meestal moeilijk te bewijzen.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2017 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de woning "onder water" staat, of als uw ex zelf niet genoeg inkomen heeft voor de hypotheek, gaat de bank uiteraard niet akkoord met u te ontslaan van hoofdelijke aansprakelijkheid.

En in dat geval gaat geen andere bank alleen aan hem geld geven.

Ik weet niet met wie uw ex wil onderhandelen met gesloten beurzen, maar als u dat bent, zult u eerst duidelijk moeten krijgen hoe de financiele situatie is tav het pand, tav van uw ex en ook van uzelf.

Een andere bank levert ook nog veel meer extra kosten op, nog afgezien van de eventuele boeterente.

ma
door magdal Mar 29, 2017 om 21:33
Antwoorden / 1 Vragen

Volgens ex wil een andere bank met hem in zee gaan voor een lagere hypotheek. Zelf wordt ik nergens van op de hoogte gehouden dus weet ik niet of dit zo is. Bij mijn vertrek van 2 jaar geleden hebben we mondelingen afspraken gemaakt dat ik niet aan de hypotheek hoefde mee te betalen omdat dit met mijn minimum inkomen niet haalbaar was/is. Hier stond van mijn kant tegenover dat ik hem de tijd gaf om het huis op zijn naam te krijgen. Nu wordt ik min of meer gedwongen om dit af te handelen met gesloten beurzen anders moet de helft vd hypotheekkosten terug betalen van afgelopen 2 jaar.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2017 om 22:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mondelinge afspraken? Hoe onverstandig. Maar de bank heeft geen boodschap aan
uw afspraken.

En het gaat niet alleen om de hypotheek op zijn naam te krijgen, en u te laten ontslaan van hoofdelijke aansprakelijkheid, het gaat er ook om de volledige eigendom op zijn naam te zetten.

En dan de helft van de hypotheekkosten betalen van de afgelopen twee jaar?

Wie heeft de hypotheekrente afgetrokken en wie heeft het huurwaardeforfait bijgeteld in die twee jaar?

En is het pand dan veel meer waard dan de hypotheek? Ex zal bij een nieuwe bank toch hetzelfde bedrag aan hypotheek moeten zien te regelen, om de schuld te kunnen betalen. Dus wat kan hij met een lagere hypotheek?

ma
door magdal Mar 29, 2017 om 22:54
Antwoorden / 1 Vragen

Alles is via ex gegaan.

ma
door magdal Mar 29, 2017 om 23:02
Antwoorden / 1 Vragen

Huidige hypotheek is hoger dan hypotheek wat ex nu zou kunnen krijgen. Ik weet pas wat huis waard is als ik een taxatierapport laat uitbrengen. Ex heeft taxatierapport laten uitbrengen zonder mij ervan op de hoogte te stellen. Ik wacht nu af op stukken zodat ik taxatierapport opnieuw kan laten uitvoeren.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2017 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als de huidige hypotheek hoger is dan wat hij kan krijgen, is iedereen toch uitgepraat? Wie gaat dan het verschil ophoesten voor de bank?

En natuurlijk hoeven beide partijen niet asnwezig te zijn bij een taxatie.

ma
door magdal Mar 30, 2017 om 06:24
Antwoorden / 1 Vragen

Als huidige hypotheek 100.000€ is en nieuwe hypotheek 80.000€ dan haal je 80.000 van 100.000 af blijft er 20.000 over die je kan dekken met spaardepot(indien mogelijk). En als vertrouwensband goed is tussen exen hoeft taxatierapport idd niet in aanwezigheid van beide partijen gedaan te worden.

tijger1
door tijger1 Mar 30, 2017 om 06:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En is er dan een "spaardepot"?

ma
door magdal Mar 30, 2017 om 07:03
Antwoorden / 1 Vragen

Ja die is er.

lo
door lovewinnie Apr 4, 2017 om 13:52
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Boete rente heb je toch ook?

marcel75
door marcel75 - Apr 4, 2017 om 13:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een verdeling van de woning met gesloten beurzen kan alleen als de waarde van de woning, vermeerderd met de waarde van een eventuele spaarpolis gelijk is aan de openstaande hypotheekschuld.

Is dat anders dan is er of onder- of overwaarde en die moet gedeeld worden.

Als uw ex de huidige hypotheek wil oversluiten, dan komt de boeterente voor zijn rekening (bij hem is het ook fiscaal aftrekbaar).

Waarom wil de huidige bank niet meewerken aan het ontslag uit de hooodelijke aansprakelijkheid? Is er ooit een betalingsachterstand geweest, is zijn inkomen nog (te) laag, is de onderwaarde te hoog?

lo
door lovewinnie - Apr 4, 2017 om 13:50
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk kan hij de lasten volgens de bank niet alleen dragen of staat huis onder water.

U naam even simpel van contract halen lukt gewoon niet en er moet een nieuw contract komen Inc kosten en dan moet de bank ook nog akkoord gaan

Overstappen naar andere bank mag altijd maar dat is niet gratis. U moet een rente boete betalen voor de jaren waarvoor u vaste periode heeft afgesloten ( van de 30 jaar bijv 10 of 20 jaar vast) en dit loopt op tot duizende euro.

Ook opnieuw oversluiten provincie en notaris kosten.