jb
door jb50 Jan 12, 2010 om 17:52
Geldzaken & recht

Verplichting consument

Omdat onze Bauknecht inbouw combi-oven defect was werd hij in de garantieperiode omgeruild. Dit omruilen gebeurde door de firma R. Vlot & Zn B.V. uit Sliedrecht.
Zij doen ook uit-en inbouwen (transportbedr.?).Tijdens deze werkzaamheden hebben zij behoorlijk beschadigingen aangebracht op de ,ingefreesde, handgreep van de koelkastdeur. Omdat de heren nogal gehaast leken, het accent van de controle op het apparaat vestigden, en ons hebben laten tekenen voor goede ontvangst etc. is ons deze beschadiging ontgaan. Nu blijkt dat e.e.a niet gerepareerd kan worden maar moet worden vervangen door een nieuwe deur! Het bedrijf Vlot B.V. geeft echter niet thuis omdat wij getekend hebben. Is hier iets tegen te doen? Kosten van vervanging 222 euro.

1339 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jb50,

Weet je wel heel zeker dat die "vaklui" het gedaan hebben of zou het kunnen zijn, dat je onbewust dit zelf gedaan hebt. In het laatste geval kun de immers je eigen verzekeraar daarop aanspreken.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 18:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

---dat je onbewust dit zelf gedaan hebt. In het laatste geval kun de immers je eigen verzekeraar daarop aanspreken.--

Dan moet je wel een verzekering hebben die eigen (veroorzaakte) schade aan je eigen eigendommen dekt.........

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat dat tekenen voor ontvangst slaat op de oven en niet op eventuele beschadigen elders.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik dus niet begrijp dat je het pas achteraf ziet,als dit zo is kan je natuurlijk geen verhaal halen.
Vr.groet Valerius

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stacey,

Er is een inboedelverzekering, die ongelukjes aan inboedel dekt, als ik mij het reclamespotje goed herinner.

Read,

Maar of de deur van een koelkast daaronder valt ?? Als die los in de keuken staat wel. Als die ingebouwd zit in de keuken, dan kon het wel eens opstal zijn. En die dekken dat beslist niet. Inbouw combi-oven, waarschijnlijk ook een inbouw koelkast met ingefreesde handgreep.

jb50,

Helaas. U heeft getekend voor goede ontvangst en inbouw. De heren zullen hoogst waarschijnlijk wel geweten hebben dat er een ongelukje gebeurd is en daarom uw aandacht op de oven hebben gevestigd en vlug weg wezen.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 19:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou dat niet kunnen.
Ik heb dat ook gehad met het zeil in de gang.
De loodgieter had het weggetrokken, en toen ie weg was zag ik dat het gescheurd was.
Ik heb contact opgenomen met het bedrijf, en de eigenaar kwam persoonlijk langs om een schadevergoeding te brengen.

Ik stond niet de hele tijd met mn neus op zijn werkzaamheden dus zag het ook pas toen ie weg was.

ve
door verwijderd - Jan 12, 2010 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Er is een inboedelverzekering, die ongelukjes aan inboedel dekt, als ik mij het reclamespotje goed herinner--

Dat weet ik, maar ik zei dat de vraagsteller DIE verzekering dan Wel moet hebben...............

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 00:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft: en ons hebben laten tekenen voor goede ontvangst etc.

Wat bedoelt u met die etcetera?
Heeft u een kopie gekregen van hetgeen u heeft getekend?
Je kunt niet zo maar aannemen dat je alleen getekend hebt voor ontvangst van de inbouw-combi-oven.

De werkzaamheden zijn geschiedt door de Fa Vlot. Op hun website staat:
"Wij kunnen alles verzorgen op het gebied van distributie. Van het ophalen van goederen bij de fabrikant tot incasso’s na aflevering bij een consument thuis."
Kortom, ze halen het witgoed van de leverancier en bezorgen het bij de klant.

De juridische vraag die dan knelt is de volgende:
U heeft die inbouw-oven dus gekocht bij een bedrijf dat handelt in witgoed.
En die leverancier heeft de levering dus uitbesteed aan een verhuisbedrijf die slechts goederen van A naar B brengt.
Heeft uw leverancier dat met u besproken? Was u op de hoogte van het feit dat een verhuisbedrijf bij u thuis zou komen om alles te installeren?

Zo nee, dan kunt u contact opnemen met de leverancier van de oven en hem aansprakelijk stellen.
Immers, hij heeft de levering van de oven in handen gesteld van een verhuisbedrijf,(dus het materiaal slechts bij u thuis bezorgen) maar zich aan zijn verplichting onttrokken om die oven te plaatsen. Ik neem aan dat u hebt afgesproken dat u niet zelf die oven plaatst maar door hem zou geschieden.
Het feit, dat die oven prima is geplaatst en ook nog functioneert doet daar niet aan af.
Maar helaas, door toedoen van de medewerkers van Vlot, is uw keuken beschadigd terwijl zij niet bevoegd waren om überhaupt in uw keuken werkzaamheden te verrichten.
Kortom, hier is sprake van een causaal verband. Dat wil zeggen dat door het enkele feit dat uw leverancier niet zelf de montage heeft verzorgd is door derden uw keuken beschadigd.

Dat Vlot adverteert met het bezorgen van witgoed slaat veel meer op het bezorgen en desnoods plaatsen van een losstaande koelkast, wasmachine, enz.

Tenslotte, ik betwijfel dat uw inboedelverzekering de schade dekt omdat deze zal beslissen dat u maar naar de veroorzaker moet gaan. Tenzij u bezijden de waarheid zegt dat u door uw onhandigheid zelf die handgreep heeft gemold.
Zoiets heet dus bedrog. Maar dat is uiteraard uw eigen verantwoordelijkheid.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 00:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oei, vergeten de "vet"uit te schakelen.
Staat slordig maar heeft geen betekenis.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 14:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

De serviceafdeling van Whirlpool/Bauknecht heeft de bezorging en evt. plaatsing overgelaten aan Vlot. Dit is mij door Bauknecht verteld.
Het is inderdaad een inbouw koelkast met ingefreesde handgreep en pas 2 maanden oud! En wij moesten op die vrijdag de 18e december meteen na de bezorging weg voor een lan afgesproken weekend elders, dus het ging allemaal gehaast. Dat de heren van Vlot stonden te "springen" om weg te komen duidt inderdaad op het feit dat ze wisten dat er iets beschadigd was. Enfin, ik begrijp dat er niet veel aan te doen is. Ik hoop dat Bauknecht dit soort zaken overlaat aan b.v. de leverancier van de keuken.

In elk geval bedankt voor de vele reacties en suggesties!

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

JB,

Dank voor uw reactie.

Zou toch de verkoper informeren omtrent u is overkomen en aansturen op een bijdrage uit coulance.

Baat het niet, schaadt het niet.

Succes.

ve
door verwijderd - Jan 13, 2010 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Raadgever,

Zo nee, dan kunt u contact opnemen met de leverancier van de oven en hem aansprakelijk stellen.
Immers, hij heeft de levering van de oven in handen gesteld van een verhuisbedrijf,(dus het materiaal slechts bij u thuis bezorgen) maar zich aan zijn verplichting onttrokken om die oven te plaatsen. Ik neem aan dat u hebt afgesproken dat u niet zelf die oven plaatst maar door hem zou geschieden.

Waarom mag een verhuisbedrijf alleen maar bezorgen? Bij totaal verhuizingen pakken ze alles voor je in en uit, demonteren lampen en hangen die ook op, demonteren meubelen en zetten ze die weer in elkaar en als je wil maken ze ook nog je bed op. 't Is maar net wat je met ze afspreekt. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan.

Van hun website:
Wij leveren voor verschillende fabrieken en detaillisten service op maat bij het installeren en omruilen van witgoed bij consumenten thuis. Zo verrichten wij onder andere de zogenaamde omruilingsleveringen voor fabrieken en bezorgen wij witgoed voor internetwinkels en detaillisten.

Vladja