pe
door pegasuss Oct 9, 2012 om 11:09
Geldzaken & recht

Waar heb je wel of geen recht op uitkering?

Geachte kassa/forumbezoekers,

Voor vrienden stel ik deze vraag. (onzeker en denkt dat ze naar haar studie geen baan kan vinden).

Ze woon samen (geregisteerd partnerschap), partner werkt full time. Zij studeert, leent nu bij het DUO. Ze hoopt in december af te studeren. Ze heeft geen bijbaan.
Stel dat ze geen werk vindt waar heeft ze dan recht op?

Ik meen te hebben gehoord dat mocht de partner boven een bepaald jaarinkomen ze geen uitkering krijgt, klopt dit? En wat is dan dat jaarinkomen wat de partner moet hebben?

Alvast bedankt voor de reacties?

1099 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen jaarinkomen, maar een maandinkomen. De gezinsnorm van de bijstand. Zo te vinden als je even zoekt.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 11:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

pegasuss schreef op dinsdag 9 okt 2012, 11:09:
Ik meen te hebben gehoord dat mocht de partner boven een bepaald jaarinkomen ze geen uitkering krijgt, klopt dit? En wat is dan dat jaarinkomen wat de partner moet hebben?

Alvast bedankt voor de reacties?

Bijstandsniveau/Norm voor hun situatie.
--Als u een verdienende partner heeft, die een inkomen heeft op of boven het bijstandsniveau voor een gezin, kunt u geen aanspraak maken op bijstand.
--
Mocht de partner minder verdienen dan de norm dan kun je een aanvulling krijg Tot het normbedrag.
Waarom denkt ze recht te hebben op een bijstandsuitkering met een verdienende partner ?
Bijstand is een Vangnetregeling voor mensen die niet zelf in hun onderhoud kunnen voorzien en dat kun je wel als er (door andere partner) geld verdiend wordt, dus partner is dan het vangnet en niet de gehele gemeenschap die bijstand moet ophoesten...........

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op dinsdag 9 okt 2012, 11:26:
pegasuss schreef op dinsdag 9 okt 2012, 11:09:
Ik meen te hebben gehoord dat mocht de partner boven een bepaald jaarinkomen ze geen uitkering krijgt, klopt dit? En wat is dan dat jaarinkomen wat de partner moet hebben?

Alvast bedankt voor de reacties?

Bijstandsniveau/Norm voor hun situatie.
--Als u een verdienende partner heeft, die een inkomen heeft op of boven het bijstandsniveau voor een gezin, kunt u geen aanspraak maken op bijstand.
--
Mocht de partner minder verdienen dan de norm dan kun je een aanvulling krijg Tot het normbedrag.
Waarom denkt ze recht te hebben op een bijstandsuitkering met een verdienende partner ?
Bijstand is een Vangnetregeling voor mensen die niet zelf in hun onderhoud kunnen voorzien en dat kun je wel als er (door andere partner) geld verdiend wordt, dus partner is dan het vangnet en niet de gehele gemeenschap die bijstand
moet ophoesten...........

Ze denkt dat ze recht heeft op de gehele wereld.
Ik had dat van de bijstand ook gelezen maar wilde zekerheid van onafhankelijk forum. Ik heb haar duidelijk gemaakt dat ze nergens recht op heeft en wilde daar niet aan. Ik ga jou antwoord even printen en aan haar laten zien.
Daar zal ze niet van terug hebben ;)

ve
door verwijderd - Oct 9, 2012 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

pegasuss schreef op dinsdag 9 okt 2012, 11:56:
Ze denkt dat ze recht heeft op de gehele wereld.

Ach ja, de jeugd van tegenwoordig heeft de Prinsessen opvoeding genoten blijkbaar, valt wel beetje tegen in de echte wereld zonder pappie en mammie en hun zak met geld dan natuurlijk ;-)