el
door elmarojo Jan 10, 2018 om 16:11
Geldzaken & recht

Waarom geen aow bij wao uitkering?

Hai, ben benieuwd of iemand weet waarom het uwv niet in mijn pensioenlijst staat. Ben 100% afgekeurd. Al heel lang. Tot mijn grote verbazing staat het uwv niet in de lijst. Hoe kan dit? Ze gaan mij toch niet vertellen dat ik al die jaren niets heb opgebouwd bij het uwv?

4972 12 Rapporteer

he
door henk51 - Jan 10, 2018 om 16:21
90 Antwoorden / 0 Vragen

Er is 1 iemand die dat haarfijn kan uitleggen het  UWV ,ik neem aan dat u daar als eerste contact mee opgenomen heeft alvorens de vraag hier te stellen?
Zij hebben uw gegegevens en zijn het aanspreekpunt voor al uw vragen

Hier is alvast wat inleesvoer om door te nemen alvorens u gaat bellen

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wao-uitkering/geldzaken-tijdens-wao/detail/pre-pensioen-en-wao-uitkering

groeten Henk

ol
door old fellow - Jan 10, 2018 om 16:22
90 Antwoorden / Vragen

Bouw ik pensioen op tijdens mijn WW-uitkering? - UWV - Voor ...

https://www.uwv.nl/...uitkering/.../bouw-ik-pensioen-op-tijdens-mijn-ww-uitkering
U bouwt meestal geen pensioen op tijdens uw WW-uitkering. Hierdoor krijgt u als u de AOW-leeftijd bereikt misschien een lager pensioen dan u had verwacht. Wilt u weten wat de gevolgen zijn van een periode van werkloosheid voor uw pensioen en voor het nabestaandenpensioen? En wilt u weten hoe u zelf uw ...

of dit ook voo wao geldend is, moet ik verder uitzoeken, of bel ze even.

tijger1
door tijger1 Jan 10, 2018 om 17:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet over WW.

Cookies
door Cookies - Jan 10, 2018 om 16:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het uwv heeft niets met de aow te maken.

tijger1
door tijger1 - Jan 10, 2018 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U dient gewoon contact op te nemen met het pensioenfonds van uw laatste werkgever voordat u in de WAO kwam. Het UWV heeft daar geen zeggenschap over.

getty
door getty - Jan 10, 2018 om 17:45
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Aow bouwt u tijdens uw uwv uitkering (mits in NL) gewoon op.

Een aanvullend pensioen is niet vanzelfsprekend. Dat hangt af  van uw specifieke situatie, daar kunt u uw pensioenfonds voor benaderen.

me
door mein33 - Jan 10, 2018 om 17:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@elmario,

Hai, ??

De AOW uitkering krijgt u, net als elke Nederlander, vanaf het moment dat u de AOW leeftijd heeft bereikt en wordt uitgekeerd door de Sociale Verzekering Bank .
Alle info op de site van het SVB, incl. de bedragen die op uw situatie van toepassing zijn.

Uw probleem ligt bij het "aanvullend" pensioen** welke u (mogelijk) in uw werkzame leven heeft opgebouwd en dat wordt uitgekeerd door één of meerdere pensioenfonds(en) waarbij u bent aangesloten.
Informeer bij de betreffende pensioenfondsen naar uw persoonlijke situatie.

**Dit krijgt u naast uw AOW uitkering.

ro
door ron503 - Jan 10, 2018 om 18:00
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het UWV heeft geen pensioenfonds voor uitkeringsgerechtigden dus draagt u ook geen premie af. Als u vanwege arbeidsongeschiktheid uit dienst treedt dan stopt ook de premieafdracht en bouwt u ook geen pensioen meer op. Het ingelegde bedrag gaat echter niet verloren want dat wordt zodra u aow
gaat ontvangen maandelijks uitgekeerd. Op 'mijn pensioen' kunt u exact zien wat u inclusief aow krijgt uitgekeert.

Gerry1969
door Gerry1969 Jan 10, 2018 om 18:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als u vanwege arbeidsongeschiktheid uit dienst treedt dan stopt ook de premieafdracht en bouwt u ook geen pensioen meer op

Niet helemaal mee eens, veel pensioenfondsen betalen je premie door als je 80 tot 100% bent afgekeurd, je bouwt in veel gevallen dus wel degelijk pensioen op.

ro
door ron503 Jan 10, 2018 om 18:48
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hangt van het pensioenfonds af maar ook dan blijft het UWV onzichtbaar in het pensioen overzicht.

el
door elmarojo Jan 13, 2018 om 11:10
39 Antwoorden / 10 Vragen

Dit had ik ook gehoord, maar dacht dat het dan via het uwv ging. Niet dus.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jan 10, 2018 om 18:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ze gaan mij toch niet vertellen dat ik al die jaren niets heb opgebouwd bij het uwv?

Helaas gaan we u dat wel vertellen, het UWV betaalt uw uitkering, niet uw pensioen.
Maar met een beetje mazzel kan het pensioenfonds van uw laatste werkgever iets voor u betekenen. Vaak bouwt u premievrij pensioen op als u 80 tot 100% bent afgekeurd.

panter22
door panter22 - Jan 10, 2018 om 19:08
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je het pensioenfonds destijds wel bericht gegeven dat j ee WAO uitkering had?
Neem contact op met het pensioenfonds  van je laatste werkgever.
Nog meer informatie:
https://werkwacht.nl/artikel/pensioenopbouw-wao-wia/

me
door mein33 - Jan 11, 2018 om 11:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

edit. mein33

el
door elmarojo - Jan 13, 2018 om 11:08
39 Antwoorden / 10 Vragen

Hai allemaal, bedankt voor de antwoorden. Heb contact opgenomen met mijn laatste pensioenfonds. Nu even afwachten.
Dank allemaal.
Fijn weekend.

tijger1
door tijger1 Jan 13, 2018 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan. Bedankt voor het terugmelden.

Cookies
door Cookies Jan 13, 2018 om 11:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Altijd handig om het beestje bij de goede naam te noemen.