pa
door paulfrie Nov 21, 2010 om 16:13
Geldzaken & recht

Wasmachineafvoer

Wie is bij een oudere woning, na renovatie, verantwoordelijk voor de aanwezighied van een afvoer voor de wasmachine, huurder of Verhuurder? Uw antwoord gaarne tegemoet ziende,

groet Paul Frie

5909 15 Rapporteer

getty
door getty - Nov 21, 2010 om 16:46
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens mij de huurder. Toen wij 15 jaar geleden onze flat betrokken, zat er ook geen aansluiting voor de wasmachine in huis. Er had een oude vrouw gewoont die de was met de hand deed.... Wij hebben na heel veel praten, zeuren en dreigen aan het kortste eind getrokken en moesten die toch echt zelf regelen.

knoop4x9
door knoop4x9 - Nov 21, 2010 om 16:57
533 Antwoorden / 0 Vragen

Een gerenoveerde woning hoord aan huidige voorschriften te voldoen, zo ook een aansluiting voor de wasmachine plus de mogenlijkheid om zonder hak of breekwerk een afvoer te realiseren, doorgaans is zo,n afvoer standdaard aanwezig. Kort om, de verhuurder is verantwoordelijk.

Mvrgrt Nico

tucker
door tucker - Nov 22, 2010 om 13:30
136 Antwoorden / 10 Vragen

Dit zou beschreven moeten zijn in uw huurovereenkomst of in de algemene voorwaarden van de verhuurder. Gewoon even nalezen dus.

takla
door takla - Nov 22, 2010 om 13:30
25 Antwoorden / 6 Vragen

Vind het raar dat dit bij de renovatie niet is gebeurd. Zou ook denken dat ze dat dan meteen aanleggen. Wij hebben in 2002 een renovatie gehad en toen konden we zelf aangeven waar we die wilden hebben.

natuurmens
door natuurmens - Nov 22, 2010 om 13:35
158 Antwoorden / 4 Vragen

Ja ja iedereen denkt het dat het hoort maar het punt is je heb de woning geaccepteerd zonder voorzieningen van de wasmachine.

Dat je het daarna zelf moet heet huurdersverbetering als de verhuurder dat doet komen er punten bij dus huurverhoging. Dus let wel op. Maar de kans is groot dat je zelf moet aanleggen je kunt ook informeren bij de veehuurdersvereniging hoewel dat meestal een uittreksel is van vertegenwoordigers die voor de belangen van de verhuurders opkomt. Dan kan je nog bij een rechtswinkel gaan. Maar ja je moet wassen.

Dus hoe je het wens of keert het komt op zelf doen aan. Hoewel sommige huurders wel naar hun huurder luisteren en dat gewoon doen. Je heb het slecht getroffen met je huurder.

deexpert
door deexpert - Nov 22, 2010 om 13:37
104 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo

Het lijkt me dat het bouwbesluit wellicht uitkomst kan bieden.

natuurmens
door natuurmens - Nov 22, 2010 om 13:41
158 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=deexpert schreef op maandag 22 nov 2010, 13:37]Hallo

Het lijkt me dat het bouwbesluit wellicht uitkomst kan bieden.

Helaas ik denk niet dat je daarmee wat kunt beginnen, het gaat meer over waar een nieuwbouw woning aan moet voldoen. Niet over de voorzieningen die er in huis zijn.

invalide
door invalide - Nov 22, 2010 om 16:51
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben de laatste jaren nog tientallen wasmachines tegen gekomen die in wasbakken loosden dus afvoer hoeft niet!

Dit waren zowel oude als gerenoveerde woningen en er is niets mis mee mits je de slang via plastic hulpstuk en dit vastschroefde.

Er waren zelf enkele in WC gehangen dus of er een afvoer moet komen?

Alleen één persoon die het raam uit ging en via dakgoot afvoerde, dat mag niet en bij controle op dit schone regenwater zou hij strafbaar zijn, en ik waarschuwde hem daarvoor.

Gezien het aantal verwacht ik niet dat het verplicht is, maar weet het natuurlijk nooit zeker.

knoop4x9
door knoop4x9 - Nov 22, 2010 om 17:35
533 Antwoorden / 0 Vragen

Sociale huurwoningen worden gerenoveerd en massaal verkocht en daar zit alles standaard in en als je als huurder daar tussen in zit dan word je achtergesteld,maw huurders tellen niet meer mee, ik zou zeggen, geef nog maar een paar rooie duimen, ik geniet er van.

Mvrgrt Nico

deexpert
door deexpert - Nov 22, 2010 om 18:34
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=getty schreef op zondag 21 nov 2010, 16:46]Volgens mij de huurder. Toen wij 15 jaar geleden onze flat betrokken, zat er ook geen aansluiting voor de wasmachine in huis. Er had een oude vrouw gewoont die de was met de hand deed.... Wij hebben na heel veel praten, zeuren en dreigen aan het kortste eind getrokken en moesten die toch echt zelf regelen.

Met alle respect. V i j f t i e n jaar geleden! En er was geen sprake van een renovatie. Dus ...

Expert

deexpert
door deexpert - Nov 22, 2010 om 18:36
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=knoop4x9 schreef op zondag 21 nov 2010, 16:57]Een gerenoveerde woning hoord aan huidige voorschriften te voldoen, zo ook een aansluiting voor de wasmachine plus de mogenlijkheid om zonder hak of breekwerk een afvoer te realiseren, doorgaans is zo,n afvoer standdaard aanwezig. Kort om, de verhuurder is verantwoordelijk.

Mvrgrt Nico

Nico, waar blijkt dit uit

Expert

deexpert
door deexpert - Nov 22, 2010 om 18:47
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=natuurmens schreef op maandag 22 nov 2010, 13:41][quote=deexpert schreef op maandag 22 nov 2010, 13:37]Hallo

Het lijkt me dat het bouwbesluit wellicht uitkomst kan bieden.

Helaas ik denk niet dat je daarmee wat kunt beginnen, het gaat meer over waar een nieuwbouw woning aan moet voldoen. Niet over de voorzieningen die er in huis zijn.

Jullie kunnen mij wel rode duimen geven, maar mijn antwoord is tot nu toe het enige waarmee echt wat mee gedaan kan worden.

Antwoorden zoals; uit de onderbuik, en het is normaal dat, enz. daar heeft geen enkele vragensteller wat aan.

Naar mijn bescheiden menig staat het weldegelijk in het bouwbesluit (ja,ja ook voor renovaties, logisch toch). Voor zover ik het begrijp (ben maar een simpele ziel, niet gehindert door enige kennis, haha) is een opstelplaats voor wasapparatuur niet meer verplicht. Zo.

Wilt u het 100% zeker weten, bel even met de gemeente, die kunnen u het zo vertellen.

Vanuit een bescheiden plek op deze aardkloot,

Expert

invalide
door invalide - Nov 22, 2010 om 19:05
787 Antwoorden / 5 Vragen

De uitgevoerde werkzaamheden moeten inderdaad aan het bouwbesluit voldoen maar..........

Als ze slechts een deel doen en dit niet uitvoeren hoeven ze ook niet er aan te voldoen.
Dus slechts een deel renoveren is helaas toegestaan.

te
door terpstra - Nov 24, 2010 om 02:36
174 Antwoorden / 5 Vragen

Expert, u heeft een punt. Bijstansgerechtigden (een m.i. naar woord) kunnen een vegoeding voor een wasmachine krijgen. Dan moet een verhuurder zorgen dat die wasmachine kan functioneren . Daar is geen bouwbesluit voor nodig uit 1800.
Een huurwoning moet voldoen aan de eisen van deze tijd.Simpel.
De dubbelpolige schakelaar mag je zelf kopen.
Met een dergelijke huurbaas zou ik een klacht indienen bij de gemeente.
Die heeft ook zijn verantwoordelijkheid.
Sucses Paul.

te
door terpstra - Nov 24, 2010 om 02:49
174 Antwoorden / 5 Vragen

Herstel. Expert ,moet zijn Nico Knoop.
Als er vergoedingen door gemeenten worden gegeven voor een wasmachine, is dat een bijstandsrecht. Wooneigenaren behoren te zorgen voor een elektische aansluiting en water afvoer.
Anders voldoet de woning niet aan de huidige woon norm.
Dat er veel "gerommeld " word in deze sector wegens woningnood kan ik begrijpen.
Maar ik zou dat niet acsepteren als ik een huurder was.
Groet,H.