jd
door jdbeste1 Feb 16, 2017 om 22:06
Geldzaken & recht

Welke instanties inlichten bij ontslag?

Mijn vrouw krijgt binnenkort te maken met een ontslag met wederzijds goedvinden. Nu weten wij niet precies welke instanties wij hiervan op de hoogte moeten stellen en kan er zelf ook niet zoveel over vinden op internet.  Graag uw advies hierbij.Onze dank .

Aanvulling: er is door de werkgever een overeenkomst aangeboden waarbij ook een ontslagvergoeding in verwerkt is.

3650 13 Rapporteer

Wi
door Wil_H - Feb 16, 2017 om 22:14
270 Antwoorden / Vragen

Je vrouw moet zich DIRECT bij het UWV melden en zich als wekzoekende in laten schrijven. Tevens moet zij NU beginnen met solliciteren. Uitwerktijd en dergelijke zijn voor het UWV niet van belang. Zelfs al zou je vrouw nog officieel nog 2 maanden moeten uitwerken,  als zij volgende week ergens anders aan de bak kan dan moet de huidige wergever dat facilliteren.
Als het ontslag met wederzijds goedvinden is dan kan het zijn dat zij nog niet eens voor een uitkering in aanmerking komt, tenzij er echt heel goede gronden zijn zoals faillisement of beëindiging bedrijf.

ne
door neodutchio Feb 16, 2017 om 23:38
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Aanvulling, als het ontslag met wederzijds goedvinden vanuit de werkgever komt heb je recht op een uitkering. Bij Faillisement komt het van 1 kant en bij beeindiging van het bedrijf spelen er andere zaken.

Wi
door Wil_H Feb 17, 2017 om 00:43
270 Antwoorden / Vragen

https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/ontslag/wederzijds-goedvinden Bij ontslag met wederzijds goedvinden bestaat het risico dat u geen of een gedeeltelijke uitkering krijgt als u verwijtbaar werkeloos bent.

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2017 om 22:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Leest u de link eens zorgvuldig (als ik hem erop kan krijgen: niet dus)wil een ander forumlid helpen, zoals gewoonlijk? Snap niet waarom een link nooit lukt.
https://www.ondernemenmetpersoneel.nl/ontslaan

marita5
door marita5 Feb 16, 2017 om 23:17
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , u heeft maar de helft van de link , daarom werkt het niet .

tenormin
door tenormin Feb 16, 2017 om 23:50
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ja Marita, ik had oorspronkelijk https: //www.ondernemenmet personeel.nl/onslaan/ontslagen/25/1/-stappenplan-ontslag-met-wederzijds-goedvinden.html   Maar daar kreeg ik ook: pagina niet gevonden. Zal wel weer een puntje o.i.d. gemist hebben.

ha
door halex - Feb 16, 2017 om 22:24
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Heeft uw vrouw (rechts)bijstand gehad bij de afspraken over het ontslag? Met wederzijds goedvinden is meestal erg gunstig voor de werkgever en zeer ongunstig voor de werknemer. Die krijgt al snel het etiket 'verwijtbaar werkloos' en dat is niet handig.

tenormin
door tenormin Feb 16, 2017 om 22:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@halex,  ben ik niet helemaal met u eens (hoewel ik over enige jaren geleden schrijf): met een reorganisatie hoeft het, integendeel, helemaal niet zo ongunstig te zijn: enige jaren salaris doorbetalen en pensioenfonds door laten lopen tot. Uiteraard geldt dit niet voor iedere werkgever die in die positie is om dat aan te (kunnen) bieden. Uiteraard wel sollicitatieplicht etc. maar men kan handelen in een meer comfortabele positie dan als het om een gedwongen, niet wederzijds gewild ontslag gaat.

ha
door halex Feb 16, 2017 om 22:45
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Met een goed sociaal plan of gouden handdruk is het inderdaad niet zo ongunstig. Maar dan is er ook sprake geweest van bijstand. Hetzij via vakbonden, hetzij via een advocaat. Uit de vraag is niet op te maken wat de omstandigheden zijn.

fa
door familyman - Feb 16, 2017 om 22:39
888 Antwoorden / 1 Vragen

Ik sluit niet uit dat het (gezamenlijke) inkomen gaat veranderen, dus in geval van huur en of zorgtoeslag even de belasting contacten op 0800-0543 wat te doen. Met een "gouden" handdruk zou dit ook nog andere gevolgen kunnen hebben.

marita5
door marita5 - Feb 16, 2017 om 23:16
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JDebeste ,

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/ontslag/wederzijds-goedvinden

jd
door jdbeste1 - Feb 16, 2017 om 23:28
24 Antwoorden / 73 Vragen

Iedereen bedankt voor alle reacties.........ik heb echter tot mijn verbazing nog niet 1 antwoord op mijn vraag voorbij zien komen.

Nogmaals.....het gaat ons om welke instanties wij moeten melden over het ontslag.....Dat is en blijft mijn vraag !!

ne
door neodutchio Feb 16, 2017 om 23:40
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Zie de eerste reactie, wil_h. Beetje jammer om daar overheen te lezen. Daarnaast geeft Marita5 een link waarin te lezen wat uw vrouw moet doen. Dus hoezo krijgt u geen juiste antwoorden? Het is hier niet u vraagt, wij draaien. U mag zelf op de link klikken en zelf lezen wat ze moet doen. En ook Familyman geeft een goede tip ivm evt toeslagen. Kunt u ook bellen. Dat gaat met een telefoon en daar kunt u informatie inwinnen wat de gevolgen zijn. Er is niet 1 loket waar u terecht kunt om eenmalig alles te regelen.

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2017 om 00:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Melden? Geen een instantie, waarom zou u?

ha
door halex - Feb 16, 2017 om 23:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wauw, hoe ondankbaar kan je zijn. Alle reacties gaan in op uw situatie. Sommigen met antwoorden op uw vraag, anderen met vragen om zeker te weten dat u uzelf niet in de nesten werkt. Als u geen tips en adviezen wilt, schakel dan gewoon een professional in. Kost een paar centen, maar dan bent u in ieder geval verlost van goedwillende leken die u proberen te helpen.

jd
door jdbeste1 - 16 feb. 2017 om 23:28
21 Antwoorden / 52 Vragen

Iedereen bedankt voor alle reacties.........ik heb echter tot mijn verbazing nog niet 1 antwoord op mijn vraag voorbij zien komen.

Nogmaals.....het gaat ons om welke instanties wij moeten melden over het ontslag.....Dat is en blijft mijn vraag !!

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2017 om 23:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft geen ene instantie op de hoogte te stellen. Uw vrouw stopt met werken. Fijn voor haar. En is in het vervolg dus gewoon thuis. Herl simpel.

costnix
door costnix Feb 17, 2017 om 11:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dan heeft ze ieder geval één recht: het aanrecht ;-)

tijger1
door tijger1 Feb 17, 2017 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi toch, met zo'n vent?:-))

uwjurist
door uwjurist - Feb 17, 2017 om 08:06
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Iemand die werkeloos wordt en WW wil ontvangen kan zich inschrijven op www.werk.nl en via de weg vervolgens ook een uitkering ontvangen.
Vereiste is onder meer dat geen sprake is van verwijtbare werkeloosheid. De vaststellingsovereenkomst dient daarom op bepaalde wijze te zijn opgesteld. Schakel daarom en om meerdere redenen een arbeidsrechtjurist in.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ha
door halex Feb 17, 2017 om 08:41
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Oei oei, waar bemoeit u zich nu mee! Dit wil TS helemaal niet horen, TS stelt eigen eisen aan de te geven antwoorden... ;-)

uwv_webcare
door uwv_webcare - Feb 17, 2017 om 09:34
66 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo JDeBeste Het is een hele logische vraag, die ik graag beantwoord. Het is belangrijk dat je vrouw zich bij het UWV meldt. Het beste moment hiervoor is ongeveer 2 tot 3 weken voordat het contract is beëindigd. Ze kan een aanvraag doen voor een WW-uitkering via http://bit.ly/y5eZBF. Daarvoor heeft ze wel DigiD nodig. Hou er rekening mee dat het recht op WW kan worden uitgesteld als er een wettelijk verplichte opzegtermijn is. In die periode dient de ex-werkgever haar door te betalen. Verder is het belangrijk dat in de vaststellingsovereenkomst staat dat het initiatief van het opzeggen van het contract uitgaat van de werkgever. Met vriendelijke groeten, Harold UWV Webcare Team

ekiem
door ekiem - Feb 17, 2017 om 15:16
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag,

Allereerst niets ondertekenen , je bent niet verplicht om direct actie te ondernemen.. Dan direct contact opnemen met het Juridisch Loket om advies , zij zullen je verder kunnen helpen. Het gaat erom dat je niet " verwijtbaar werkeloos raakt ". In dit geval "verspeel " je je rechten . Het Juridisch Loket kan je objectief helpen en adviseren. Ook wat betreft een ontslag vergoeding .

Ekiem